Nogle gange gør den ikke. Men hvis du lever med det regelmæssigt inden for, lad os sige, rimelige grænser og ikke hver dag, kan det være ret giftigt i det lange løb. Jeg tror, at de fleste amfetaminsulfater på markedet er lavet med denne syntese på grund af den relativt enkle synteseproces. Jeg tror, at en lignende andel kommer ud den anden vej rundt, hvis vi ser på, hvor mange mennesker der er ligeglade med, hvor meget kviksølv der er tilbage i det færdige produkt, blandt dem, der fremstiller det og derefter spreder det på gaden.
Jeg håber, at de principper, som BB har formuleret, vil være eksempler til efterfølgelse i fremtiden for de næste generationer. Det vil være et fjollet ord, men jeg tror, at det bedste ville være, hvis BB kunne skabe en "mode", der definerer en ny æra, ud fra en stræben efter kvalitet. Det er næsten umuligt at påvirke holdningen hos de mennesker, der ser det mere simpelt og/eller fordi de er profitorienterede for enhver pris ... eller den anden yderlighed, hvis egne begrænsninger hindrer deres udvikling. Bortset fra at de vil blive tvunget til at følge tendenserne og dermed behovene på det skiftende marked.
Men tilbage til kviksølv, det frygter jeg også. Det er sandt, jeg har et skræmmende eksempel, som skete for et familiemedlem i fortiden.
Kviksølv er et tungmetal, og i de fleste tilfælde udskilles det ikke engang fra kroppen takket være halveringstiden på 20+ år, som er typisk for tungmetaller. Nettet er fuld af metoder til afgiftning, jeg fandt endda en detaljeret beskrivelse af det her på forummet, men det er et stort arbejde. Hvis det ophobes i os, kan det forårsage alvorlige problemer. Vi ved, at det kommer ind i vores kroppe på daglig basis, ligesom bly og alt muligt andet. Men én ting er, at man får det indirekte, og en anden ting er, at man gør det som en kur, der ellers kunne være undgået.
Jeg er ikke kemiingeniør, jeg gætter bare på, at det kviksølv, der er til stede under reaktionen, for det meste forbliver i den slagge, der dannes af de adskilte lag. Og formålet med gentagen vask kan blandt andet være at maksimere fjernelsen af kviksølvforurening. Men jeg tror ikke, der er nogen garanti for, at det forsvinder helt.
Misforstå mig ikke, jeg prøvede ikke at belære dig. Jeg mente kun de forummedlemmer, der er nysgerrige på emnet. På den måde kan de danne sig et billede af det ud fra flere synsvinkler.