@BrownRiceSyrup
@G.Patton
Jeg har faktisk haft stor succes med den metode, jeg skrev ovenfor; siden jeg skrev mit svar på denne tråd, har jeg haft tid til at eksperimentere.
Jeg var dog ikke heldig nok til at få fat i sassafrass-olie, så jeg kan ikke kommentere direkte på processen, men da jeg undersøgte proceduren, fandt jeg ud af, at den æteriske olie, jeg valgte, var meget sværere at behandle, og jeg fik endda at vide, at jeg skulle give op, da jeg bad om hjælp. Udbyttet ved fraktioneret vakuumdestillation var dårligt, og fraktionerne lå for tæt på hinanden, synes jeg.
Til sidst delte jeg olien op i klare glasflasker på 1 liter og lagde den i en fryser i en lejlighed, og jeg tror, at der først ikke skete noget, da der næsten ikke var noget i det lille køleskab, så jeg tror ikke, at temperaturen var lav nok. Jeg havde heller ikke en frøkrystal.
Efter ca. 2 uger blev der dannet hvidt bundfald ud af olien, som blev observeret klumpet og flydende, og derudover blev der dannet små krystaller på en af flaskens vægge, som blev placeret i fryseren i vandret position. Olien fra den vandrette flaske blev hurtigt hældt over i en anden beholder, flasken blev lukket i stuetemperatur, og krystallerne blev igen til væske. De andre flasker blev taget ud, og olien blev dekanteret meget langsomt for at fastholde det sædlignende stof i flaskerne. Flaskerne fik lov til at komme tilbage til stuetemperatur og smelte stoffet indeni (for at indsamle alle frosne dele af det hvide bundfald, som nu var tilbage, men som også blev observeret dannet i små mængder på flaskernes vægge).
Den meget lettere, nu flydende olie blev samlet i en mindre glasflaske og anbragt i yderligere 10 eller flere dage i lortefryseren ... Olien blev igen delt op i 1 liter, og flaskerne blev alle placeret vandret.
Forestil dig overraskelsen, da du åbnede fryseren efter denne tid og fandt mere mælkeagtigt bundfald flydende i flasker med olie, og den lille flaske, hvor stoffet blev kombineret, var næsten helt fast og krystalliserede smukke former over hele den indvendige væg, som den blev lagt på.
Jeg kan kun give ét råd, som var genstand for diskussion i den tråd, jeg henviste dig til; det stof, der krystalliserede ud for mig, gjorde det kun effektivt, når det blev adskilt fra moderolien. Det hvide mælkeagtige stof, som fryser ud af olierne, klæber ikke til bunden eller siderne, måske i højere koncentrationer, men for mig flyder det bare, og man skal være meget omhyggelig med at dekantere olien og ikke hælde mælken med. Jeg har adskilt næsten det hele og vil køre flere tests, når der er tid til det, jeg vil helt sikkert gerne fryse olien og prøve at adskille den med centrifuge, men jeg har bare ikke tid til at prøve at få denne "lille" mængde stof ud og lege med det, da jeg har kunder at tilfredsstille i større skala. Når jeg får lidt tid, vil jeg undersøge dette nærmere, jeg har nogle billeder, jeg laver måske en tråd for at give tilbage til dette samfund ... Med bedre udstyr vil jeg helt sikkert genbesøge denne metode, for så kan det måske betale sig i større skala.