Syntese af diethylphenylmalonat (forløber for phenobarbital)

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Introduktion

Diethylphenylmalonat-syntesevejen er repræsenteret i dette emne. Diethylphenylmalonat opnås fra ethylphenylacetat (CAS 101-97-3), som ikke er inkluderet i International Narcotics Control Boards (INCB) liste over kontrollerede prækursorer. Diethylphenylmalonat bruges til direkte syntese af phenobarbital.

Udstyr og glasvarer.

Reagenser.

  • 600 mL absolut ethylalkohol (EtOH);
  • 23 g (1 mol) Natrium (Na);
  • 146 g (1 mol) Ethyloxalat (2);
  • 175 g (1,06 mol) Ethylphenylacetat (1);
  • 1,3 L Diethylether (Et2O);
  • 29 mL Svovlsyre konc. (H2SO4);
  • 500 mL Destilleret vand (H2O);
  • ~200 g Natriumsulfat (Na2SO4) eller magnesiumsulfat (MgSO4) [vandfri];
QWMko9KBf0

1,3-Diethyl 2-phenylpropanedioat:
Kogepunkt: 171 °C ved 21 torr;
Smeltepunkt: 16,5 °C;
Molekylvægt: 236,26 g/mol;
Densitet: 1,101 g/mL (15 °C);
CAS-nummer: 83-13-6.


Fremgangsmåde
YEXv4noxBr
I en 2 L trehalset kolbe med omrører, tilbagesvalingskondensator og dryptragt anbringes 500 mL absolut ethylalkohol (EtOH) (note 1), og 23 g (1 mol) rent skåret natrium tilsættes i portioner. Når natriummet er opløst, afkøles opløsningen til 60 °C, og 146 g (1 mol) ethyloxalat (2) (note 2) tilsættes i en hurtig strøm gennem dryptragten under kraftig omrøring. Dette skylles ned med en lille mængde absolut alkohol og efterfølges straks af tilsætning af 175 g (1,06 mol) ethylphenylacetat (1). Omrøringen afbrydes straks, reaktionskolben sænkes ned fra omrøreren, og et 2 L bægerglas gøres klar. Inden for fire til seks minutter efter at ethylphenylacetat (1) er blevet tilsat, begynder krystalliseringen. Indholdet af kolben overføres straks til bægerglasset ved det første tegn på krystallisering, som er næsten øjeblikkelig .
JLOJ3aERbS
Den næsten faste pasta af natriumderivatet får lov til at afkøle til stuetemperatur og omrøres derefter grundigt med 800 ml tør ether. Det faste stof opsamles ved sugning og vaskes gentagne gange med tør ether. Phenyloxaleddikesyreesteren (3) frigøres fra natriumsaltet med fortyndet svovlsyre (29 mL koncentreret svovlsyre i 500 mL vand). Den næsten farveløse olie separeres, og det vandige lag ekstraheres med 3 x 100 mL portioner ether, som kombineres med olien. Etheropløsningen tørres over vandfrit natriumsulfat (Na2SO4) eller vandfrit magnesiumsulfat (MgSO4), og etheren afdestilleres. Den resterende olie, der er indeholdt i en modificeret Claisen-kolbe med en fraktionerende sidearm med termometer, opvarmes under et lille tryk på ca. 15 mm Hg i et olie/sandbad. Badets temperatur bringes gradvist op på 175 °C og holdes der, indtil udviklingen af kulilte er fuldstændig (brug en boblende beholder til at kontrollere, om der frigives gas). Under denne proces afbrydes opvarmningen kortvarigt i tilfælde af en midlertidig trykstigning. Ved reaktionens afslutning (fem til seks timer) føres den destillerede olie tilbage til kolben, og ethylphenylmalonat (4) destilleres ved reduceret tryk . Fraktionen, der koger ved 158-162 °C/10 mm Hg, vejer 189-201 g (80-85 % af den teoretiske mængde) .
2L5oYQVzK9

Bemærkninger

1. En høj kvalitet af absolut alkohol er afgørende. Almindelig "absolut" alkohol kan behandles med ca. 5 % af sin vægt af Na og destilleres direkte i reaktionskolben.
2. For at sikre absolut tørre og neutrale reagenser blev ethyloxalat (Org. Syn. Coll. Vol. I, 1941, 261) og ethylphenylacetat (Org. Syn. Coll. Vol. I, 1941, 270) rystet med vandfrit kaliumcarbonat og destilleret omhyggeligt under reduceret tryk efter en forudgående opvarmning under atmosfærisk tryk, indtil deres kogepunkter blev nået.
 
Last edited:

Evilcarrot2

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 15, 2022
Messages
32
Reaction score
15
Points
8
Kan CAS 20320-59-6 bruges?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Til hvad?
 

Evilcarrot2

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 15, 2022
Messages
32
Reaction score
15
Points
8
Undskyld, jeg troede, jeg havde skrevet det i p2p-syntese.
Kan du få p2p fra CAS 20320-59-6.
Jeg undskylder for at have skrevet i den forkerte tråd.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18

Det link, du gav ovenfor, bruger Diethyl(phenylacetyl)malonat til omdannelse til P2P, men denne tråd handler om Diethyl phenylmalonat. Jeg er lidt forvirret. Kan diethylphenylmalonat bruges til omdannelse til P2P? Bare bruge det i stedet for phenylacetyl eller hvad?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hej, tak for din besked. Det er min fejl. Diethylphenylmalonat er en forløber for phenobarbital. Jeg vil rette det.
 

middlemaneu

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 25, 2023
Messages
55
Reaction score
34
Points
18
Det er nogle gode oplysninger, men - virkelig, målet er at syntetisere *Phenobarbital*? Jeg føler mig virkelig lidt fortabt og forvirret - der er bare -uhm- stort set alle andre barbiturater, der er bedre end pheno =>.
 
Top