Chem-Safe
Chem-Safe - Energy Control
- Language
- 🇪🇸
- Reaction score
- 25
Fordomme over for stoffer gør det vanskeligt, og når de betragtes som hovedårsagen til, at en person udvikler et stofmisbrug, kan det gøre det vanskeligt virkelig at komme til bunds i problemet. For nogle fagfolk er næsten enhver anden form for stofbrug end den socialt accepterede problematisk. Moralistiske eller overdrevne tilgange gør det svært at genkende, forstå og håndtere de virkelige årsager.
Mange af budskaberne om stoffer er af negativ karakter og fokuserer kun på risici og problemer uden at skelne mellem dem, der er sandsynlige og hyppige, og dem, der er anekdotiske eller sporadiske. De anerkender i langt mindre grad glæderne. Det fører til et tab af tillid til eksperter og en manglende evne til at identificere situationer, der virkelig indebærer fare. På den anden side har vi alle en tendens til at se vores adfærd som "normal", og selvretfærdiggørelse eller selvbedrag er en hyppig reaktion, når der opstår vanskeligheder;
Når folk er i tvivl eller har mistanke, overlades det ofte til et professionelt team at vurdere, om der er et problem eller ej. I virkeligheden er det, der er vigtigt, den personlige og dybe refleksion over den grad af tilfredshed, som vores adfærd og vaner skaber i os. Om fornøjelserne er større end de risici, vi udsætter os selv for, om vi virkelig oplever, at vi har kontrol over vores liv, og om det, vi gør, giver os mulighed for at leve livet, som vi ønsker at leve det;
Det er ikke et spørgsmål om at underkaste sig et forhør, men om at stoppe op et stykke tid og tænke over nogle aspekter. Du har måske ikke noget at ændre. Du har måske ikke stillet dig selv nogle spørgsmål før. Du kan måske selv ændre nogle ting, hvis du synes, du har brug for det. Det kan også være, at du har brug for at ændre noget, men at det ikke lykkes. I så fald er der måske et problem. Nogle gange løses problemer individuelt, med tid eller med hjælp fra mennesker tæt på dig. Andre gange kan rådgivning eller støtte fra et professionelt team være nyttigt eller endda nødvendigt;
Nogle refleksioner, vi kan gøre os:
Mange af budskaberne om stoffer er af negativ karakter og fokuserer kun på risici og problemer uden at skelne mellem dem, der er sandsynlige og hyppige, og dem, der er anekdotiske eller sporadiske. De anerkender i langt mindre grad glæderne. Det fører til et tab af tillid til eksperter og en manglende evne til at identificere situationer, der virkelig indebærer fare. På den anden side har vi alle en tendens til at se vores adfærd som "normal", og selvretfærdiggørelse eller selvbedrag er en hyppig reaktion, når der opstår vanskeligheder;
Når folk er i tvivl eller har mistanke, overlades det ofte til et professionelt team at vurdere, om der er et problem eller ej. I virkeligheden er det, der er vigtigt, den personlige og dybe refleksion over den grad af tilfredshed, som vores adfærd og vaner skaber i os. Om fornøjelserne er større end de risici, vi udsætter os selv for, om vi virkelig oplever, at vi har kontrol over vores liv, og om det, vi gør, giver os mulighed for at leve livet, som vi ønsker at leve det;
Det er ikke et spørgsmål om at underkaste sig et forhør, men om at stoppe op et stykke tid og tænke over nogle aspekter. Du har måske ikke noget at ændre. Du har måske ikke stillet dig selv nogle spørgsmål før. Du kan måske selv ændre nogle ting, hvis du synes, du har brug for det. Det kan også være, at du har brug for at ændre noget, men at det ikke lykkes. I så fald er der måske et problem. Nogle gange løses problemer individuelt, med tid eller med hjælp fra mennesker tæt på dig. Andre gange kan rådgivning eller støtte fra et professionelt team være nyttigt eller endda nødvendigt;
Nogle refleksioner, vi kan gøre os:
- Hvorfor bruger jeg stoffer, og gør jeg det på den måde, jeg gerne vil?
- Hvor ofte gør jeg det? Hvor ofte vil jeg gerne gøre det?
- Ændrer mit forbrug sig over tid, bruger jeg mere end før?
- Hvad er min sociale cirkel? Hvor mange af mine venskaber er ikke relateret til stoffer? Har jeg fritid uden brug af stoffer?
- Hvordan har jeg det i løbet af ugen med de samme mennesker, som jeg fester med? Har jeg prøvet forskellige ting? Er det lykkedes for mig? Hvordan har jeg haft det?
- Har jeg eller har jeg haft økonomiske problemer i forbindelse med mit stofbrug? Hvor mange penge bruger jeg? Har jeg haft svært ved at kontrollere mit forbrug? Har jeg gjort ting, jeg normalt ikke ville gøre, for at få stoffer?
- Hvor ofte er jeg holdt op med at opfylde mine forpligtelser (arbejde, familie, studier...) efter en fest? Hvor ofte har jeg seksuelle relationer, mens jeg tager stoffer? Og uden at tage dem? Har jeg det godt med mig selv i den forstand?
- Har jeg gjort ting under påvirkning af stoffer, som jeg ikke ville gøre under normale forhold? Hvordan har jeg det med det?
- Når jeg har en dårlig oplevelse, sørger jeg så for at finde ud af, hvad der skete, og hvordan jeg kan undgå det? Kender jeg risikoreduktionsstrategier, men anvender dem alligevel ikke?
- Planlægger jeg mit forbrug, eller gør jeg det instinktivt? Går jeg op i stoffernes kvalitet? Er leverandørerne pålidelige, eller tester jeg dem?