HgCl2 kviksølvclorid fra Hgs eller vermillion (OTC-kviksølv)

TotalSynthesis

Don't buy from me
New Member
Reaction score
46
Jeg blev spurgt om det emne, så her kommer det:

Vermillion er et mineral med en rød/orange farve. I pulveriseret form bruges det også som maling. Kemisk set er det kviksølvsulfid, som næsten ikke kan absorberes af kroppen, og derfor anses det ikke for at være særlig giftigt. Det er også kendt som cinnober.

Det gode er, at det kan købes i håndkøb på ebay eller i kunstbutikker. Det er også lettere at arbejde med sammenlignet med elementært kviksølv, som spildes i tusindvis af små bobler, hvis det falder på gulvet, mens man knuser termometre osv.

Vermilion kan købes som pulver eller som sten, pulver er selvfølgelig bedre for os, hvis vi får det som sten, skal vi knuse dem med en hammer, for jo mindre det er, jo lettere opløses det og omdannes til HgCl2.

Billedet viser det både som sten og i pulverform:
ZaVDQpHU4i
Br4QTmKbaw

Hvad vi skal gøre:
Bland hcl og salpetersyre i forholdet 3:1 (kongevand), og opløs derefter dit pulver i det for at omdanne HgS til HgCl2.
Det producerer grimme dampe, meget giftige, så det er bedre at gøre det udenfor. Afhængigt af temperaturen vil det tage lidt tid at opløse det helt og få alt det røde støv, der svømmer på overfladen, til at forsvinde.
JkovCsebN4

Når du er færdig, ender du med en dyb gul opløsning, der indeholder din HgCl2. Hvis du inddamper det til tørhed, får du dit salt. eller bare bruge det, som det er.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,857
Deals
1
Mener du at inddampe kongevand? Er det ikke nemmere bare at filtrere HgCl2?

TotalSynthesis

Don't buy from me
New Member
Reaction score
46
Ja, det meste vil være opløst i syren, især hvis du kun laver små partier, vil der ikke være nogen synlige faste stoffer.

Jeg bruger normalt syreopløsningen, som den er, og hælder den bare i reaktionsbeholderen.

Jeg beregner den mængde, jeg skal bruge til min reduktion, og opløser så kun den mængde i kongevand og bruger den uden fordampning.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,857
Deals
1
Har du fået HgCl2 som pulver fra denne opløsning?

TotalSynthesis

Don't buy from me
New Member
Reaction score
46
Ja, afhængigt af mængden af HgS, du tilsætter din kongevand, vil du også se HgCl2 svømme rundt i opløsningen. Men meget af det er opløst i syren og derfor "usynligt", men hvis du inddamper, vil alt saltet krystallisere og falde ud.

Når du koger det ned, skal du gøre det under en røghætte eller udenfor og ikke indånde det lort.