Hvorfor bestille noget, som har så lidt legitim anvendelse og er omgærdet af så stor en sky af mistænksomhed?
Nå, men det er så let at lave, at det er ufatteligt. Et halvt kilo af denne smukke tingest kan (understregede jeg nemt) syntetiseres på blot et par timer (ikke medregnet reaktionsbeholderens nedkølingstid).
Lidt jernklorid som katalysator, MeOH, NH4Cl og dH2O under høj temperatur og højt tryk.
Til et kilo eller mindre ad gangen har jeg fundet små bordovne, der fungerer perfekt med en lille ændring, tilføjelse af en SSR og digital PID-regulator (Rex-C100'er).
Og for dem, der gerne vil udspørge mig om detaljerne omkring denne nemme metylaminsyntese, som jeg lige har omtalt og/eller hentydet til ...
Jeg ville bruge et 2-tommers stålrør med gevind i hver ende, en 6-10 tommer lang sektion af røret, der skrues ind i et 2-tommers T-stykke. De to andre åbninger på røret er lukket med gevindpropper, og den ende af røret, der har gevind, har også en endekappe med gevind. Første gang du bruger den, skal du sørge for at lægge den i blød i HCL for at fjerne alle belægninger.
Ikke særlig teknologisk, men alligevel ret effektivt, ville jeg placere rxn-beholderen under køretøjets dæk og bruge en meget lang rørtang, den størst mulige, til at åbne beholderen.
Og det er her, jeg vil foreslå og henvise til ....to ... TFSE (Google eller tilsvarende)
Med hensyn til temperatur og tid, 2 timer ved 300C ... og jeg har aldrig bemærket, at reaktionen er meget kræsen med hensyn til temperatur eller tid.
Og alle disse år, årtier senere, forbløffer det mig stadig, at jeg føler, at jeg er den eneste person, der har taget denne særlige syntese til sig og forelsket sig i den.
Hvis bare jeg kunne opdage eller fremstille en lige så enkel phenylethylaminsyntese i én gryde ved høj temperatur og højt tryk som denne methylaminsyntese...