Human narkotikapolitik: Hvorfor skal stofbrugere støttes i stedet for at blive straffet?

Brain

Expert Pharmacologist
Reaction score
292
L0KTIXe8Bp

Om 1 måned er det præcis 36 år siden, at den internationale dag mod stofmisbrug og ulovlig handel med stoffer blev vedtaget af FN's generalforsamling i 1987. Den officielle dato for denne dag er den 26. juni hvert år. Samme dag har kampagnen Support, Don't Punish været afholdt i flere år: Mennesker og organisationer over hele verden går på gaden, holder foredrag og skriver tekster for at gøre opmærksom på de farlige konsekvenser af krigen mod narkotika. BB-teamet havde en samtale om human narkotikapolitik med repræsentanter for narkotikabehandlingssektoren.

Omkring 26% af de amerikanske fanger sidder inde for forbrydelser relateret til ulovlige stoffer (1,6 millioner årligt). Dette er resultatet af "krigen mod narkotika" (war on drugs). Det er navnet på en række repressive foranstaltninger til bekæmpelse af narkotikahandel, som staten har iværksat. Udtrykket blev introduceret i 1971 af den amerikanske præsident Richard Nixon. Efter 40 år anerkender Global Commission on Drug Policy, at krigen mod stoffer, der er erklæret for narkotika, er tabt, og opfordrer til afkriminalisering af nogle af dem. I 2016 afslørede en tidligere Nixon-rådgiver, at præsidenten havde brug for kampagnen for at underminere offentlighedens tillid til venstreorienterede pacifister og afroamerikanere.

"Vidste vi, at vi løj om formålet med narkotikaforbuddet? Selvfølgelig " - sagde han i et interview med Harper's Magazine.

GK2wdFJZQB

BB-teamet er enige om, at sådanne foranstaltninger er ineffektive. Først og fremmest skal misbrugere have social støtte - så vil skaden fra stofbrug blive reduceret.

Aggressiv narkotikapolitik fra statens side fører til mange problemer. Det første er frygt. Folk, der bruger stoffer, er bange for at blive spærret inde, fordi de juridisk set begår en forbrydelse. Der har været tilfælde, hvor politibetjente har plantet ulovlige stoffer på anholdte for at give dem hårdere straffe og foretaget ulovlige "testkøb". I retspraksis er der mange tilfælde, hvor dømte personer, der har købt stoffer på opfordring af tredjeparter "til en ven ", er blevet tiltalte. Fra en politibetjents synspunkt er de dealere.

Derudover kan narkotikaforbuddet trække en person ind i et kriminelt miljø. Lad os forestille os en situation som denne: En almindelig studerende, der ryger hash regelmæssigt, interagerer med en pusher, der begår andre forbrydelser. Medtiden vil den unge blive bekendt med folk fra det kriminelle miljø, og hans eller hendes miljø vil ændre sig.

DOAukbczF4

En anden uheldig konsekvens af den repressive narkotikapolitik er, at adgangen til lægehjælp kompliceres. Stofbrugere er bange for læger, fordi de ofte bliver diskrimineret. Derudover er der en udbredt opfattelse af, at sundhedsudbydere ofte rapporterer alt til politiet på trods af tavshedspligten mellem læge og patient.

Denne frygt kan føre til en persons død - f.eks. hvis vennerne ikke tør ringe efter en ambulance i tilfælde af en overdosis. Af samme grund kan det være svært for stofbrugere at søge hjælp for hiv, tuberkulose eller hepatitis.

Krigen gør det sværere for alvorligt syge mennesker at få adgang til stærke smertestillende midler. For eksempel ordineres narkotiske stoffer til mennesker med kræft i fjerde stadie. For at få den medicin, de har brug for, skal de hver gang bekræfte, at de virkelig er syge og har brug for den.

Det næste problem er skam. Samfundet kan skubbe en misbruger væk, fordi hans adfærd ikke svarer til de almindeligt accepterede ideer om den rigtige måde at leve på.

Når staten f.eks. finder ud af, at en person bruger stoffer, bliver han eller hun registreret i særlige statslige strukturer, men i stedet for socialhjælp får han eller hun problemer i skolen, på universitetet og på arbejdet. Iteorien burde dette system hjælpe, men i sidste ende bliver situationen kun værre.
0UjThWXtf4

"Har du nogensinde set, hvordan et uddannelsesprogram for børn fungerer? Jeg måtte opleve det i min praksis. En tante kommer ind og siger: 'Hvis du finder ud af, at din klassekammerat George har røget hash, skal du straks melde ham til politiet'. Skolebørn bliver indoktrineret med oplysninger, som er helt usande " -siger en 19-årig pige.

Hun fortæller om anonyme tests for elever, som ikke var rigtige tests. Ifølge hende diskuterede lærerne svarene indbyrdes, og testene blev tvunget til at blive taget på skolen uden tilstedeværelse af medicinsk personale. Da børn under 15 år skulle have samtykke fra deres forældre, som forsvarede hende, lykkedes det pigen at undgå den ydmygende procedure.

"Man mener, at en person, der bruger stoffer, bliver udstødt af samfundet og skaber problemer. Når han har brug for penge, kan han stjæle og snyde, og i abstinensfasen bliver han ofte aggressiv. Selv om familiemedlemmerne elsker ham, har de også problemer. De er bange for, at personen vil bruge stoffer og være i en uklar tilstand, vil opføre sig utilstrækkeligt. Hvad nu, hvis han har abstinenser? Det ersådan en frygt " - siger en af de aktive brugere af bbgate-forummet.
NqwNKMt5c1

Socialpsykologien siger, at stofmisbrugere normalt bliver misbrugere af en grund - disse mennesker er drevet af noget: misforståelser i familien, uelsket arbejde, lav social status osv. Når samfundet begynder at straffe en person for stofmisbrug, bliver det kun værre.

I en TED-talk fortæller forfatteren Johan Hari to historier, der ændrer det konventionelle syn på stoffer og afhængighed.

Den første handler om "Rat Park", et eksperiment udført i slutningen af 1970'erne af psykologen Bruce Alexander. Han fandt ud af, at gnavere, der levede i et tomt bur, var mere villige til at drikke vand fortyndet med morfin end normalt vand. Men hvis man udstyrer rummet med en masse legetøj og lasere, vil kun 5 % af dyrene underholde sig selv, mens de fortsætter med at bruge stoffet.
Detandet eksempel er erfaringerne fra Portugal, som afkriminaliserede alle stoffer i 2001, hvorefter antallet af dødsfald som følge af overdoser og aids faldt dramatisk.

Jeg mener, at staten skal opmuntre folk til at holde op med at tage stoffer, men så skal den (staten) heller ikke "drive" folk tilbage og give dem en chance for at få det bedre. I Portugal er regeringen f.eks. nået til det punkt, hvor stofmisbrugeren får betingelser, hvor han lever som alle andre og ikke kontrolleres, men kun hjælpes i kompleks terapi: Når alt kommer til alt, er det hans personlige valg, om han vil bruge eller ej, og det er ikke så vigtigt, når han har et job og andre sociale muligheder. Detforekommer mig, at hvis forskere, læger, psykologer og ikke retshåndhævende myndigheder traf beslutninger om narkotikapolitik i enhver stat, ville alle lande allerede have bevæget sig i retning af støtte snarere end straf " - siger en medicinsk ekspert fra BBgate Forum.

Men hvordan kan man hjælpe en afhængig person, når staten erklærer krig mod ham ?
Oftest giver pårørende stofbrugeren penge til at købe nye psykoaktive stoffer, eller de fortæller ham konstant, at det er skadeligt, og spørger ham i det uendelige, hvornår han vil holde op med at bruge stoffer. Eftervores mening er begge måder meget destruktive og er dårlige triggere for misbrugeren.

De mener, at man skal lære at udtrykke sin kærlighed til en person, men ikke støtte vedkommendes afhængighed, hvilket kan være svært
.

C0qVnfO5em

"Min mor er meget afhængig af alkohol, og det er svært for mig at leve med det.Jeg har nok været igennem alle faser, inklusive at låse hende inde derhjemme, men på et tidspunkt indså jeg, at den slags foranstaltninger ikke virkede. Jeg tænkte: "Hvad kan hun ellers gøre?". Min mor bor alene, min far er død for længe siden, hun er mange år gammel, hun har ikke fundet mening i sit liv, hun har ikke udviklet nogen hobbyer, hun har ingen børnebørn. Og hun havde kun én udvej - det, som manden i videoen talte om, nemlig alkohol. Så jeg gav mig selv en moralsk forpligtelse til at ringe til min mor hver dag. Det løser selvfølgelig ikke problemet, men jeg føler, at jo mere tid jeg giver hende, jo mindre forstoppet bliver hun.Men så snart hun eftermin mening begynder at opføre sig upassende, bliver jeg vred igen " - siger en bruger af BBgate-forummet.

Det er som en spiral: Jo mere vred jeg bliver, jo mere skyldig og forladt føler hun sig, så hun drikker endnu mere - og jeg bliver endnu mere vred.

Jeg er enig i, at det er et hårdt job at være på forkant med tingene og være opmærksom, men jeg tror ikke, der er andet at gøre.

Det ermoderne nu at være imod sexistiske og homofobiske hadere, men af en eller anden grund er der ingen, der er imod narkofobi.

Hvis alle kunne reagere på sætninger som "Narkomaner er dårlige mennesker", "Narkomaner bør fængsles", "Narkomaner bør brændes eller skydes" - så ville det være lettere at bekæmpe denne umenneskeliggørelse, at gøre indsigelse, at forklare - siger BBgate-forumeksperten.

Nogle mennesker undrer sig over, hvorfor samfundet har brug for stofmisbrugere. Men en person vælger ikke denne måde, ligesom han eller hun ikke vælger fattigdom eller ensomhed. Dette er et socialt problem, selv om samfundet ikke anerkender det og tror, at det handler om den ene eller anden persons lave moral.

BBgate-eksperter mener, at samfundet "har brug for" alle: stofmisbrugere, medlemmer af LGBT-samfundet, mennesker med forskellige diagnoser og hudfarve - alle er nødvendige og vigtige
.

Chem-Safe

Chem-Safe - Energy Control
Language
🇪🇸
Reaction score
25
Min favorit

Paracelsus

Addictionist
Reaction score
232
Det er klart, smukt og mesterligt udført - vi har brug for flere og flere af den slags videoer! Tak for hjælpen

Paracelsus

Addictionist
Reaction score
232
Jeg kender denne organisation, men jeg har ikke set deres videoer. Tak for tippet!

tetr00

Don't buy from me
Resident
Reaction score
21
Fantastisk artikel, den får mig til at genoverveje nogle ting, og det vil jeg bare gøre nu.

Det opsummerer stort set hele emnet om krigen mod narkotika og bekræfter, hvad alle allerede vidste, men jeg er stadig lidt chokeret over, hvordan det udspillede sig i resten.