Brintklorid-gasgeneratorer

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Hprsiw7Cgk

HCl-gas opnås ved at blande svovlsyre (f.eks. kommerciel afløbsrens) eller saltsyre (muriatisk syre) og salt (f.eks. sten- eller bordsalt) i en reaktionsbeholder, der kaldes en HCl-generator.

HCl-generatorer, som man er stødt på i felten, er bl.a:
- propantanke
- plastikbeholdere til benzin
- 2 liters sodavandsflasker
- Flasker med sodavand
- Medicinske iltflasker
- Freon- og heliumflasker
- Ketchup-dispensere
- Ziploc eller plastikposer
- Vakuumflasker af glas
- Flasker til brandslukkere
- Acetylenflasker
- Dykkerflasker
- Flasker til selvforsynende åndedrætsværn
- sutteflasker
- forskellige andre beholdere

Typer af generatorer, man kan støde på:
Som observeret på hemmelige laboratorier har en HCl-generator typisk følgende operationelle designelementer:
1. evne til at tilsætte syre og salt i små mængder og derefter forsegles
2. evne til at indeholde HCl-gas under tryk
3. Mulighed for at slukke for generatoren
4. mulighed for at overføre HCl-gas gennem en slange
5. Bærbarhed
6. billig
7. Den hemmelige laboratorieoperatør anser den for at være til engangsbrug
8. Mulighed for at forklæde sig som en almindelig husholdningsartikel (f.eks. propantank osv.)

04v5OWayUE

Der kan være et dykkerør, som hjælper med påfyldningen. Det strækker sig typisk 10 cm ned i tanken fra propanventilen. Når den er korrekt fyldt, åbnes en ventil, så gassen kan slippe op gennem dykrøret. Når væskeniveauet i tanken når dykrørets niveau, vil der begynde at slippe væske ud af dykrørets åbning, hvilket indikerer, at tanken er fuld.

Tanke, der bruges som HCl-generatorer, har typisk ikke en korrekt klassificeret ventil installeret. De har ofte et hjemmelavet arrangement af messing, galvaniseret kobber og fittings i rustfrit stål. Ventiler i rustfrit stål kan være klassificeret til HCl.
K1GB9sXW65
BPanR0dhYZ
XKr0vhxo9a

Standardventiler til propantanke har en trykaflastningsventil, der aktiveres ved ca. 375 psi. Ved det tryk er den designet til automatisk at åbne og sænke trykket i tanken.

Yderligere typer af HCl-generatorer:
OcHU7kyXW6
EYIKbWvF9N
U32Sc4PXqb
HZpreavIMV
RR0ukKovOg

YIxniucv8O
DAtEN7X1xj
AqmnLc1Tt6

Kemi af HCl-generatorer:

H2SO4 (aq) + 2NaCl (s) ---> 2 HCl (g)+ Na2SO4 (s)
(svovlsyre + natriumchlorid ---> hydrogenchloridgas + natriumsulfat)

Denne reaktion genererer varme og tryk, når HCl produceres. Opvarm indholdet af deres generator for at producere yderligere HCl-gas, når trykket er faldet, og reaktionen næsten er afsluttet. Højere temperaturer for enhver gas resulterer typisk i højere tryk.

DkjRvlVTQf

Last edited by a moderator:

ch3wbacca

Don't buy from me
New Member
Reaction score
1
Noget af det er misvisende.

Blandt andet ... men til sagen. Saltsyre producerer ikke hydrogenklorid, når den blandes med natriumklorid. Natriumklorid er et neutralt salt og reagerer ikke med saltsyre.

Natriumklorid reagerer med svovlsyre og producerer hydrogenklorid, men det sker, fordi det er en dehydratiseringsreaktion. Der produceres en betydelig mængde varme, og derfor frigives der også damp. Hvilket er problematisk for vores formål. Vi vil have tør hydrogenklorid.

Der findes en bedre metode. Hvis man drypper svovlsyre på saltsyre, får man ret tør hydrogenklorid, især hvis man sender gassen gennem et tørrerør eller en anden beholder med højkoncentreret svovlsyre, får man en meget tør gas, der er velegnet til de fleste formål.

Min foretrukne metode er calciumklorid og saltsyre. Det er en langsommere og mindre voldsom reaktion. Der dannes mindre varme og mindre fugt. Jeg kan normalt bruge den, som den er, hvis jeg er i knibe, men hvis tiden og omstændighederne tillader det, sender jeg den også gennem et tørrerør med enten mere calciumklorid eller en beholder med svovlsyre, magnesiumsulfat er også blevet brugt til tørring, men der er bedre formål med det.

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Tak for kommentaren. Vi vil rette det.

Last edited:

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Det er en skrivefejl. Det handlede om interaktionen mellem muriatisk syre og koncentreret svovlsyre for at opnå en tør gasformig hydrogenchlorid. Ved at bruge denne metode udelukkes problemet med hårdt fast bundfald. Metoden med brug af calciumchlorid som kilde, og hvordan tørretumbleren også er god, overvejer vi alle tilgængelige muligheder og angiver det bestemt. Der er kun et spørgsmål: Hvordan håndterer man calciumsulfatsediment?

Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,077
Deals
1
Et tidligere debatemne var reaktionen mellem muriatisk syre og aluminium (folie). Mit indtryk var, at aluminiumklorid er biproduktet, og at brintgas var hovedproduktet, men siden den samtale her har jeg i en kemibog set påstanden om, at denne reaktion producerer HCl-gas. Hvis det er tilfældet, har det fordele. Det kræver ikke varme, det er mindre iøjnefaldende, og der er færre ætsende kemikalier i nærheden. De gav ikke nogen mekanisme eller afbalanceret ligning, så hvad ER produktet af denne reaktion?

zaners

Don't buy from me
Resident
Reaction score
7
Skal det være ren muriatisk syre?

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
162
@zaners, med henblik på at skabe HCl-gas, nej.
@FritBuchner du har ret, der produceres aluminiumklorid og brintgas. Jeg har også set disse påstande og måtte selv undersøge det, det er endda nævnt i min yndlingsdemonstration 'red p cook 101', jeg forstår ikke hvorfor. I videoen står der for eksempel, at man skal bruge: svovlsyre og bordsalt eller muriatisk syre og aluminiumsfolie, hvilket antyder, at man skaber HCl-gassen på denne måde. Måske produceres der små mængder, eller der opstår en kædereaktion, hvis den efterlades i samme beholder?

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,077
Deals
1
Det ville kræve en stærk base at fjerne kloridionen. NaOH,+ AlCl= aluminiumhydroxid (AlOH) og natriumklorid (NaCl)