Det røde p eller fosforindholdet spiser jod, og hydriodic acid er produktet sammen med (tror jeg?) nogle ting, der bliver genbrugt (hypo?), fosgengas og noget vand?
Det er ikke nødvendigt at lave meth, hvis du allerede har HI (hydriodic acid), men det genbruges og bliver ved med at reagere med jod, indtil det er opbrugt. Det er derfor, du kan gemme dit røde p og bruge det til et par kogninger, før det er inaktivt (det har jeg i hvert fald fået at vide). Jeg har aldrig hørt om nogen, der har kunnet gemme hypo til anden brug, så det er jeg ikke sikker på. Det røde p bliver normalt filtreret ud af opløsningen efter reaktionen med EP/PSE, og eventuelle rester af jod bliver neutraliseret med natriumthiosulfat, før det omdannes til HCl.
Jeg kender ikke den nøjagtige mekanisme og har ikke lyst til at lede efter den længere.... Jeg har heller ikke set så meget information om dette, fordi det er en 'forældet' metode, og ingen gider længere, så jeg er ikke helt sikker på, om det røde p vil regenerere hydriodic acid, efter at det er blevet brugt til at reducere EP/PSE eller in-situ, eller om det kun kan bruges til at reagere med jod for at lave hydriodic acid. Måske vil nogen, der virkelig ved det og kan forklare det, gøre os en tjeneste ...