Question Opløsning igen

johski

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
hey, hvem kan forklare mig præcis, hvordan man adskiller d-meth-isomeren fra racemat-meth? Jeg er ikke rigtig klog ud fra de beskrevne instruktioner... kan nogen, der selv har gjort det, forklare mig, hvordan de gjorde det?
Kan jeg bare lade meth-racematet reagere med d-vinsyre og methanol under varme og adskille dem i en skilletragt? En af de to faser indeholder så d-isomeren, som jeg lader krystallisere ud, når methanolen fordamper? I så fald, hvilken fase indeholder d-isomeren? Desværre har jeg kun begrænsede kemikalier til rådighed.
Jeg ville være yderst taknemmelig, hvis nogen ville tage sig tid til at hjælpe mig som kemibegynder... måske vil nogen sende mig en besked? fungerer det kun med freebasen eller også med hcl?
Jeg har bestilt d-vinsyre fra Kina, hvordan kan jeg finde ud af, om det virkelig er d-vinsyre? Jeg er faktisk sikker på, at cas-nummeret er det rigtige.
Jeg ville være meget taknemmelig.
Med venlig hilsen

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
426
Du har racemisk metamfetamin freebase. Du hælder L-(+)-vinsyre i. Der vil blive dannet et salt. Dette salt er L-metamfetamintartrat. Vakuumfiltrer opløsningen. L-metamfetamintartratet bliver i filterpapiret. I flasken nedenfor har du D-metamfetamin freebase. Du gasser dette med HCl-gas og får D-meth HCl.

Sådan er det i teorien. I praksis kan det være nødvendigt at foretage saltningen med L-(+)-vinsyre flere gange for at få det meste af L-meth ud. Det resulterende produkt vil heller ikke være helt rent D-meth, men mest D-meth.

Du er også nødt til at forstå nomenklaturen for vinsyre. D-vinsyre er ikke det samme som d-vinsyre (med lille d). Det er ret forvirrende og kompliceret. Dette er nøglen:
L-(+)-vinsyre (moderne navn) = L-vinsyre = d-vinsyre (gammelt navn) = billig, naturlig, tilgængelig
D-(-)-vinsyre (moderne navn) = D-vinsyre = l-vinsyre (gammelt navn) = dyr, syntetisk, svær at få fat i

Du skal bruge og se på præfikserne L-(+)-vinsyre og D-(-)-vinsyre.
L-(+)-vinsyre salter L-metamfetamin ud, og D-(-)-vinsyre salter D-meth ud som et tartratsalt.

johski

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
l vinsyre blev tidligere kaldt d vinsyre?

Hvordan kan jeg gasse med hcl?
Eller er det bare nok at blande og røre?

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
426
Nej! Du skal se forskellen mellem små bogstaver "d"/"D" og "l"/"L". De betyder forskellige ting.
L-(+)-vinsyre (stort "L") er det samme som d-vinsyre (lille "d").
D-(-)-vinsyre (stort "D") er det samme som l-vinsyre (lille "l").

Navnene med små bogstaver er gamle og bruges ikke rigtig mere. Bortset fra i nogle synthesizerbeskrivelser, hvilket gør det hele meget forvirrende. Baggrunden er kompliceret og har at gøre med forskellige systemer til navngivning af molekyler i fortiden og nu, afhængigt af hvordan de er tegnet, eller hvordan de roterer polariseret lys.

Der er en fremragende beskrivelse af, hvordan man fremstiller og bruger tør HCl-gas på denne side. Brug søgefunktionen.