Sikker bortskaffelse af laboratorieaffald

crocodile

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 3, 2022
Messages
20
Reaction score
4
Points
3
Er der nogen, der har gode råd til, hvordan man bortskaffer laboratorieaffald på en sikker måde uden at være en idiot og skade miljøet?
En olieproduktion efterlader en masse biprodukter, der skal bortskaffes, og ethvert forslag til at bortskaffe det på en sikker og ansvarlig måde vil blive værdsat.
Tak skal du have
 

SonicNL

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 22, 2023
Messages
84
Reaction score
74
Points
18
Godt spørgsmål imo, og jeg vil også gerne vide dette
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Hvilken slags affald? Akv. affald med ikke særlig giftige ting i kan hældes i kloaksystemet, der har ikke været et laboratorium (hemmeligt eller andet), hvor folk ikke gør dette regelmæssigt.
Opløsningsmidler kan opbevares og destilleres senere eller lige efter for at genvinde det meste af det.
 

crocodile

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 3, 2022
Messages
20
Reaction score
4
Points
3
Affald fra leuckart-reaktion, formamid, myresyrerest
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
dillute om nødvendigt, neutralisere, dumpe, jeg kan ikke se noget så forfærdeligt i dette.
 

crocodile

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 3, 2022
Messages
20
Reaction score
4
Points
3
Ja, det kan fungere for syren, bring den til pH 7.
Men hvad med formamid, hvordan neutraliserer man det, så det ikke er alt for skadeligt, når man smider det i kloakken?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,661
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Formamid kan nedbrydes ved 160-180*C til CO og NH3.
 

Jordan Belfort

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 10, 2023
Messages
128
Reaction score
60
Points
28
Smid alt i en tromle, så det reagerer/neutraliseres, du vil ikke have den reaktion i kloakken.

Derefter kan du tilsætte bagepulver, som bringer pH-værdien ned på 7, hvis den er sur. Hvis den er pH 10 plus, kan du tilsætte syre for at sænke den. Bagepulver bringer den ikke højere op end 7.

Meget mere kan du ikke gøre, og du må heller ikke smide toluen/hexabe i rørene, så får du lækage.
 

Jordan Belfort

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 10, 2023
Messages
128
Reaction score
60
Points
28
Personligt ville jeg få en rovotap, hvis jeg var dig, og genbruge det hele. Du vil blive overrasket over at se, hvor få produkter der faktisk bruges og kan genbruges.

Mindre affald, mindre shopping, mindre chance for politi
 
Top