Damp-P2P-destillation som oprensningsmetode

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

JxbgEed3KL

Introduktion

Phenylaceton (P2P) er et vigtigt reagens til metamfetaminsyntese og kan også bruges til fremstilling af amfetamin. Vores eksperimenter har tydeligt vist, at P2P's renhed har direkte indflydelse på metamfetaminsynteseudbyttet og dets renhed [via natriumborhydrid (NaBH4) methylamineringsreduktionsmetode]. Jo renere P2P der bruges, jo højere udbytte opnås. Som prikken over i'et besluttede BB Forums forskerteam, at det er strategisk vigtigt at repræsentere en så væsentlig oprensningsmetode som dampdestillation af P2P.

Udstyr og glasvarer.

Reagenser.

  • Uren P2P (phenylaceton) 145 ml.
  • Kaliumkarbonat 50 g;
  • Destilleret vand 500 ml;
  • Silikagel;
  • Natriumklorid 100 g (NaCl);
tillation as a Purification
...

Procedure for dampdestillation

1. Der fremstilles en kaliumkarbonatopløsning. Vand hældes i et bægerglas med kaliumkarbonat, og derefter omrøres blandingen.
Bemærk: Indikatorpapir viser alkalisk pH.

2. Kogende chips (eller glasstænger) placeres i destillationskolben. Uren P2P anbringes i kolben. Der hældes også kaliumkarbonatopløsning i op til halvdelen af kolbens volumen.

3. Opsætning til P2P-dampdestillation samles.
Vigtigt: Dampvolumenet fra dampgeneratoren skal være større end dampvolumenet, som opnås fra den normale kogning af P2P i kolben. Derfor skal kolben med P2P have mindre volumen end dampgeneratorkolben.

4. P2P-opløsningen koges (opvarmes til en kogetemperatur), og P2P kondenseres som oliedråber i kondensatoren. I modtagerkolben opsamles destillatet af den reneste P2P med vand.

5. Efterhånden som modtagekolben fyldes, kombineres destillaterne og bundfældes indtil lagdeling.

6. Destillationen anses for at være afsluttet, når kun vanddamp (uden oliefraktion) kondenseres i kondensatoren. Efter et stykke tid bliver P2P-opløsningen i destillationskolben uklar. Der kan dannes et tjæreholdigt sediment på kolbens bund. Dette er tunge, uopløselige urenheder. Det resulterende P2P-destillat skal adskilles fra vandlaget.

7. Der fremstilles en vandig opløsning af natriumklorid (NaCl) (100 g NaCl pr. 500 ml vand). Blandingen omrøres kraftigt, indtil NaCl er helt opløst.
Bemærk: Opløsning af NaCl er nødvendig for at ændre vandets massefylde i blandingen med P2P. Dette hjælper P2P med at flyde som et gennemsigtigt toplag og ikke ligge i form af bobler i hele kolbens volumen.

8. P2P-destillatopløsningen hældes i en 2 L skilletragt. Derefter tilsættes NaCl-opløsning. Det tager flere timer, før lagene er fuldstændig adskilt. P2P vil være på det øverste niveau.

9. Det nederste vandige lag fjernes. Det kan genbruges til at destillere nye portioner af urent P2P. Kun P2P-laget bør være tilbage i tragten uden synlige vandrester. Der er dog stadig vandpartikler i P2P. Den resulterende olie skal dehydreres.

10. Til tørring af ~100 ml P2P-olie skal du bruge ~10 g silicagel. P2P-laget tørres over silicagel i ca. 2 timer og dekanteres derefter.
Detreneste Р2Р-udbytte er 100,02 g (68,98 %).
Bemærk: P2
Pkan opbevares sammen med silicagel i samme kolbe for at undgå fugtabsorption.

Relaterede emner

 

Attachments

  • iktbOBKT8u.jpeg
    iktbOBKT8u.jpeg
    17.8 KB · Views: 1,162
Last edited:

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
30
Points
28
Kære kemiker, jeg har ikke kaliumkarbonat. Kan jeg bruge natriumhydroxidopløsning i stedet? Er forholdet det samme som ved brug af kaliumkarbonat?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hej, ja, du kan bruge NaOH. Tag mindre, ca. 15 g.
 

chef learner

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 9, 2024
Messages
43
Reaction score
3
Points
8
Hvis mit varmelegeme kun kan opbevare én kolbe til opvarmning, vil jeg ikke kunne bruge denne dampdestillationsmetode problemfrit. Er der andre måder at rense P2P på i stedet for dampdestillation? Jeg har prøvet vakuumdestillation, men udbyttet er kun 30~35% Væsken i kolben bliver meget tyk, svær at fordampe og danner hårde klumper efter afkøling. Er der noget alternativ til dampdestillation?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hej.
Det er den bedste metode til dette stof.
 

qwe111

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 25, 2024
Messages
65
Reaction score
5
Points
8
Du kan prøve at vaske med kogende vand. Hvis 100MLp2p, koges 100-200 ml kogende vand. Bland i en skilletragt, ryst kraftigt, og lad det derefter stå og skille. Det tager lang tid, 12 timer!
Jeg er ikke sikker på udbyttet og renheden. Men det er den nemmeste måde.
 

chef learner

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 9, 2024
Messages
43
Reaction score
3
Points
8
Bland kogende varmt vand og P2P, ryst det, læg det derefter i en skilletragt, lad det køle af og vent på lagdeling, er det rigtigt? Jeg vil prøve denne metode, ellers kan mit udstyr virkelig ikke udføre dampdestillation, tak
 
Top