- Reaction score
- 112
Olen varsin utelias tästä mustasta yhdisteestä, joka ilmestyy, kun hydrokloridia kuumennetaan.
Ottaen huomioon sen käyttäytymisen (muuttuu mustaksi kuumennettaessa) olen aina ajatellut, että se on hiiltä, mutta en ymmärrä, miten sitä pääsee liuokseen niin suuri määrä.
Tarkistetaan tämä arvaus empiirisesti.
Kun teen emäsuuton, näen usein saman asian: musta emäs laskeutuu vesikerroksen alle.
Esimerkiksi haluan uuttaa emästä 300 gr hydrokloridista. Käytän aluksi noin 500-600 ml vettä. Lisään noin 85 grammaa NaOH:ta, ja näen saman kuin aiemmin sanoin; emäs ilmestyy pohjalle.
Nyt minun on lisättävä noin 10-15 gr NaCl 100 ml:aan vettä, jotta se siirtyy ylöspäin.
Lasketaanpa vähän.
600 ml vettä - 600 gr, 600 cm3, tiheys - 1,0 gr/cm3.
15 gr suolaa x 6 = 90 gr, 41 cm3, tiheys - 2,17 gr/cm3.
Tämän vesi-NaCl-liuoksen lopullinen tiheys on 1,07 (en edes laske NaOH:n jäänteitä!!!, jotka lisäävät tiheyttä entisestään).
Se tarkoittaa, että FB-kerroksen tiheys on noin 1,05 gr/cm3.
Kuten ihmiset uskovat, itse emäksen tiheys on noin 0,9.
Lähestytään tätä tietoa hiilen osalta.
Hiilen moolitilavuus on 5,3 cm3/moolia, mikä vastaa tiheyttä 2,26 gr/cm3.
Jos siis emäksen ja hiilen seos on suhteessa 90:10, tiheys on 0,9 * 90 % + 2,26 * 10 % = 1,04 gr/cm3 - melko lähellä aiemmin esittämiäni lukuja.
Tällainen laskelma voi selittää tämän ilmiön, mutta minusta on liian outoa saada näin suuri määrä hiiltä, kun tuotetta kuumennetaan. Minusta on myös outoa, että hiili sekoittuu emäkseen.
Vai voiko sille olla jokin muu selitys?
Ottaen huomioon sen käyttäytymisen (muuttuu mustaksi kuumennettaessa) olen aina ajatellut, että se on hiiltä, mutta en ymmärrä, miten sitä pääsee liuokseen niin suuri määrä.
Tarkistetaan tämä arvaus empiirisesti.
Kun teen emäsuuton, näen usein saman asian: musta emäs laskeutuu vesikerroksen alle.
Esimerkiksi haluan uuttaa emästä 300 gr hydrokloridista. Käytän aluksi noin 500-600 ml vettä. Lisään noin 85 grammaa NaOH:ta, ja näen saman kuin aiemmin sanoin; emäs ilmestyy pohjalle.
Nyt minun on lisättävä noin 10-15 gr NaCl 100 ml:aan vettä, jotta se siirtyy ylöspäin.
Lasketaanpa vähän.
600 ml vettä - 600 gr, 600 cm3, tiheys - 1,0 gr/cm3.
15 gr suolaa x 6 = 90 gr, 41 cm3, tiheys - 2,17 gr/cm3.
Tämän vesi-NaCl-liuoksen lopullinen tiheys on 1,07 (en edes laske NaOH:n jäänteitä!!!, jotka lisäävät tiheyttä entisestään).
Se tarkoittaa, että FB-kerroksen tiheys on noin 1,05 gr/cm3.
Kuten ihmiset uskovat, itse emäksen tiheys on noin 0,9.
Lähestytään tätä tietoa hiilen osalta.
Hiilen moolitilavuus on 5,3 cm3/moolia, mikä vastaa tiheyttä 2,26 gr/cm3.
Jos siis emäksen ja hiilen seos on suhteessa 90:10, tiheys on 0,9 * 90 % + 2,26 * 10 % = 1,04 gr/cm3 - melko lähellä aiemmin esittämiäni lukuja.
Tällainen laskelma voi selittää tämän ilmiön, mutta minusta on liian outoa saada näin suuri määrä hiiltä, kun tuotetta kuumennetaan. Minusta on myös outoa, että hiili sekoittuu emäkseen.
Vai voiko sille olla jokin muu selitys?