Yhteisön hanke; kiraalisuuden tarkistuslaite ( optinen refraktometri).

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
On ollut muutamia kertoja, kun olen esimerkiksi käyttänyt metamfetamiinia ja miettinyt itsekseni, " tämä ei todellakaan tunnu saavan minua kovinkaan pilveen. Se maistuu samalta kuin tavallisesti, kiteet ovat melko amorfisia, tällä tuotteella ei ole oikeastaan sellaista pitkää, hoikkaa, samansuuntaista ja poikkileikkaukseltaan samankaltaista muotoa, joka D(R)-metamfetamiinin sirpaleella pitäisi olla, eikä se ole litteä, neliskulmainen, ikkunalasia muistuttava hiutale, jota odottaisi L(S)-metamfetamiinilta. Olen varma, että moni on nähnyt sen miehen paasaukset, joka osti suuren määrän crytocurrency-johtajalta, ja kun se ei saanut häntä pilveen, se lähetti sen laboratorioon ja huomasi, että se oli 72-prosenttisesti L-metamfetamiinia. Luulen, että tätä tapahtuu paljon enemmän kuin ihmiset tajuavat. On olemassa ohjeita ja satoja kohtia keskustelua D-metin poistamisesta raseemisesta seoksesta. Tällä hetkellä tämän havaitseminen on kallista, kallista tai aikaa vievää.
On olemassa laite, joka oikein käytettynä voi mitata molekyylien kiraalisuuden. Sitä kutsutaan refraktometriksi. Sillä voidaan mitata, kuinka paljon ja mihin suuntaan molekyyli taivuttaa valoa. Valon taivuttamista kutsutaan optiseksi aktiivisuudeksi. Molekyyli on aktiivinen vain, jos se on kiraalinen. Lisäksi jos molekyylissä on enemmän kuin yksi kääntyvä sidos, kaikkien sidosten on käännyttävä samaan suuntaan, jotta molekyyli olisi optisesti aktiivinen. Refraktometri, joka soveltuu. Kemiallisiin tarkoituksiin soveltuva refraktometri maksaa noin 1000 dollaria ja ylöspäin.

1S,2R-efedriini ei ole optisesti aktiivinen. Nettotulos valossa on, että se ei taivu. Ensin se taipuu vastapäivään, sitten myötäpäivään, joten lopputulos ei muutu.
1S,2S efedriini on optisesti aktiivinen ensin se taivuttaa valoa myötäpäivään, sitten se taivuttaa valoa enemmän myötäpäivään.

Raseemiset isomeerien seokset eivät ole aktiivisia. Teoriassa kemikaalilla on 50 % leavorotaarista kiraalisuutta ja 50 % dekstrorotaarista kiraalisuutta, jolloin nettotulos on 0, mutta elämässä harvoin törmää täydelliseen lineaariseen tulokseen. Joten 2-3° L tai R on odotettavissa olevan raceaemiselle seokselle. Jokaisella molekyylillä, jopa jokaisella sidoksella, on tietty määrä rotaatiota, ja tämä määrä riippuu sellaisista tekijöistä kuin lämpötila ja liuoksen vahvuus, joten tarkan mittauksen saamiseksi nämä asiat on otettava huomioon ja sisällytettävä muuttujina yhtälöön.
Todellisuudessa emme tarvitse 1000 dollarin laitetta nähdäksemme, pyörittääkö molekyyli valoa, eikä meidän tarvitse mitata tarkasti, kuinka paljon valo taipuu. Kun tiedämme, että se
Taivuttaa valoa voimakkaasti CC
Taivuttaa valoa hieman CC
Ei taivuta valoa
Taivuttaa valoa hieman myötäpäivään
Taivuttaa valoa voimakkaasti myötäpäivään
Haluan vain, että se on halpa ja kannettava, jotta voin käyttää sitä tuotteen tarkasteluun ennen sen ostamista. Minulla on hallussani paljon "tavaraa", joka tarkoittaa kohteita, joita voin mielestäni hyödyntää laitteen prototyypin luomiseen ja suunnittelun testaamiseen / muuttamiseen sen kustannusten ja kyvyn optimoimiseksi.
Minulla on kaikenlaisia 5v litiumparistoja. Korvakuulokkeissa on aivan pieniä paristoja, ja minulla on joitakin vanhoista vaakoista, buetooth-kuulokkeista, seksileluista, tonneittain puhelimen paristoja ( mutta ajattelin joitain pieniä ladattavia 5v-paristoja) ja led-jea-valoja, rautateiden tyyppisiä harrastajia led-valoja vastuksia uv-led-led-lcds, kaikki se. Minulla on 3d tulostin. Se annettiin minulle, enkä ole koskaan koskenut siihen. Tiedän, että kaikki on tässä ja useita rullia filamenttia. Aion tehdä prototyyppejä ja voin lähettää ne ihmisille, jotta he voivat virittää ja tehdä parannuksia. Minulla ei ole aikomusta patentoida tai hyötyä tästä ideasta tai laitteesta. Uskon, että siitä olisi hyötyä ryhmälle ja maailmalle. Tänään sain ensimmäiset kappaleet, joista tiesin, ettei minulla ollut niitä ympäriinsä. Tämä voisi riittää 20 tai jopa 50 kappaleen valmistamiseen.
HAU392u4IN

WJSKzQEX68

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Reaction score
68
Refraktometrit ovat toiseen tarkoitukseen, nimittäin taitekertoimen mittaamiseen, nämä laitteet voivat yleensä olla hyvin halpoja ja kompakteja.
Etsimääsi laitetta kutsutaan polarimetriksi. Se mittaa näyteliuoksen optista kiertoa. Manuaalisetkin ovat melko kalliita ja suuria.
Onneksi ne perustuvat yksinkertaisiin periaatteisiin, ja ne voidaan jäljentää kotioloissa, toki tarkkuutta hieman heikentäen.

Tarvitset vain valonlähteen, pitkän ohuen lasiputken, jossa on litteät päät (voit liimata lasin lasiin epoksilla), jossa on jonkin verran suurennosta ilmakuplia varten (se onnistuu helposti taskulampulla, pehmeällä putkella ja keuhkoillasi), ja polarisoivan kalvon tai lasin. Paremman tarkkuuden saavuttamiseksi myös mikä tahansa lux-mittari (mittaa valon voimakkuutta eli valaistusvoimakkuutta).
Valonlähteen tulisi olla lineaarinen (tai tarvitset ylimääräisen polarisaatiosuodattimen) ja mieluiten kapeakirjoinen, mahdollisimman lähellä natriumhöyrylamppujen arvoa (589 nm), jotta valon kiertoa koskevia kokeellisia mittauksiasi olisi helpompi verrata kirjallisuustietoihin.
Hyvä ja halpa tällaisen valon lähde voisi olla 5 mW:n 635 nm:n punainen laserdiodimoduuli ilman linssiä tai linssin kanssa niin sanottua "paksua sädettä" varten. Kuten tiedämme, useimmat laserdiodit tuottavat lineaarisesti polarisoitua koherenttia ja monokromaattista valoa. On olemassa myös LED-valoja, joiden spektri on paljon lähempänä 589 nm:ää, mutta se on epälineaarinen ja laajempi, joten ehkä se pitäisi lisäksi peittää jollakin kapeakaistaisella suodattimella, jos halutaan saada sopivia arvoja.

Täältä näet hyvän selityksen siitä, miten se itse asiassa toimii:

Esimerkki yhdestä halvimmasta kaupallisesti saatavilla olevasta manuaalisesta polarimetristä (Kiinasta samanlaisia voi ostaa 300-500 dollarilla):
de-labor-analytische-geraete-akruess-optronic-p1000-manuelles-polarimeter.jpg

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Kiitos terminologiaa koskevasta panoksesta ja korjauksesta. Polarimetri alkaa 1000 dollarista, ja se, mitä yritän tehdä, on refraktometri ( iassume, mutta se saattaa olla löysää terminologiaa, haluan vain nähdä, taipuuko aine valoa 20° levao, 20° tai enemmän dekstroottisesti vai vain pari astetta kumpaankin suuntaan ( enantiomeerien ylijäämän mahdollistamiseksi). Ostin noita polarisoivia kalvoarkkeja. Yritin ottaa niitä vanhasta puhelimesta, mutta se ei ollut minulle mahdollista. Olen neuvoton , ymmärrän valotilanteen, mutta minulla on paljon johtoja lcds ja sellaista, mutta ostan oikean asian heti kun ymmärrän mitä se on. Olen uskomaton narsisti, joten ei ole mitään, mitä en voi tehdä ( mielessäni) Voin tulostaa piirilevyjä, minulla on 3d-tulostin, uv- ja epoksihartsilaitteet. Avaan tämän lompakon ja ostan mitä tahansa. Voisin ostaa polarimetrin, mutta en voi raahata sitä ympäriinsä enkä tarvitse jotain niin tarkkaa. Haluaisin suunnitella jotain, jonka kuka tahansa voi tehdä minttupurkista Ja halpa monokeli tai lelu-okulaari tai... mitä tahansa, jonka voin tehdä toimivaksi, joka ei ole mittatilaustyötä. Seuraavassa viestissä selitän, miksi yritän tehdä tämän. Valitettavasti olen kaukana kemististä, en ole koskaan elämässäni käynyt kurssilla tai oppitunnilla. Minulla on laitteet, jotka vastaavat useimpia lukion kemian laboratorioita, ja olen melko hyvin lukenut aiheesta, mutta hyvin vähän laboratoriokokemusta.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Minä sanoin,
Käytin ph-liuskoja ja menin 2 pistettä pKa:n ja pKb:n ohi kumpaankin suuntaan...