4'-methylpropiofenon-jodinering tot 2-jood-4'-methylpropiofenon door jood/coöper(II)oxide. Video-handleiding.

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Reactieschema:
Xh6O3fTwUL

Reagentia:
  • 4'-Methylpropiofenon (cas 5337-93-9) 5 kg;
  • Сooper(II) oxide (CuO) 2.7 kg;
  • Isopropylalcohol (IPA) 50 l;
  • Jodium 6,5 kg;
Apparatuur en glaswerk:
RbAZqduFBX

  • Batchreactor van 100 l, uitgerust met druppeltrechter, bovenroerder, thermometer, temperatuurregelsysteem (koeling) en terugvloeikoeler;
  • Trechter;
  • Verschillende emmers van 25 L of meer;
  • Vat 100 L;
  • Bekerglas 2000 ml;
  • Vacuümbron;
  • Weegschaal;
  • Maatcilinder 1000 mL;
  • Glazen staaf en spatel;
  • Schepjes;
  • Nutsche filter;
  • Rotatieverdamper;
  • Schop;

Synthese:
1. 4'-Methylpropiofenon 5 kg en IPA 50 l worden toegevoegd in een batchreactorvan 100 L .
2.
Roerder wordt aangezet. Roerder wordt aangezet.
3. Сooper(II) oxide fijn poeder 2.7 kg wordt langzaam toegevoegd aan het mengsel onder roeren.
4. Jodium (I2) 6,5 kg wordt eveneens al roerend aan het mengsel toegevoegd.
5. Het reactiemengsel wordt verwarmd tot 70 °C, waarna de reactie gedurende 24 uur wordt voortgezet onder voortdurend roeren en verwarmen.
6. Daarna wordt de roerder uitgezet. Daarna wordt de roerder uitgezet. Laat de oplossing koper neerslaan. De verwarming wordt voortgezet.
7. 2-Iodo-4'-methylpropiofenonoplossing wordt uit het neerslag gedecanteerd via de bovenkant van de reactor.
8. De oplossing wordt in een vriezer geplaatst gedurende 24 uur. De oplossing wordt 24 uur in de vriezer geplaatst.
9. 2-Iodo-4'-methylpropiofenonkristallen worden gefiltreerd door een
notensche filter en gewassen met koude IPA op het filter.
10. Gefilterde oplossing 2/3 wordt afgedestilleerd in
rotovap, gekristalliseerd en opnieuw gewassen.
11. 2-Iodo-4'-methylpropiofenonkristallen worden
gedroogd onder vacuüm of aan de lucht. De opbrengst is 6,5 kg.

2-Iodo-4'-methylpropiofenonsynthese (cas 236117-38-7)

⚙️
  • Rondbodemkolf met drie hals, 2000 ml.
  • Roerder met verwarmingsoppervlak en waterbad.
  • Schottrechter en Buchner-kolf.
  • Bekers.
  • Weegschaal.
  • Maatcilinder 100 mL;
🛢️
  • 4'-methylpropiofenon (4-MP; cas 5337-93-9) 100 g;
  • Jodium (I2) 128 g;
  • Isopropylalcohol (IPA) 1000 ml;
  • Сooper(II) oxide (CuO) 53 g;
(00:50) - Gedestilleerd water wordt in het waterbadvat gegoten, dompel ongeveer de helft van de rondbodemkolf onder in water. Het is beter om de erlenmeyer met reactiemengsel (Rm) in hetzelfde waterniveau in het bad onder te dompelen.

(01:07) - Stel de verwarmingstemperatuur in op 80 °C. De watertemperatuur moet >60 °C zijn. Reagentia worden één voor één aan de kolf toegevoegd wanneer de watertemperatuur 60 °C bereikt.
4-MP (100 g) + IPA (1000 mL) en zet de roerder aan.

(2:00) - Koperoxide (CuO) 53 g wordt via de poedertrechter aan Rm toegevoegd.
⚠️ Koperoxide (CuO) moet al roerend over het hele volume van de Rm verdeeld worden.

(2:22) - Vervolgens wordt droog jodium 128 g in verschillende porties toegevoegd. De jodiumfractie maakt niet uit (korrelig of kristallijn).
⚠️ Jodium wordt opgelost in IPA. Onthoud dat jood een halogeen is en dat om veiligheidsredenen een afzuigventilatie moet worden gebruikt.

(2:46) -
Refluxkoeler (met koud water) wordt aan de rondbodemkolf bevestigd om reactiedampen te condenseren.
⚠️ Een onoplosbare CuO-suspensie en jodium worden waargenomen in Rm, die al roerend gelijkmatig het hele reactievolume moet vullen. Anders wordt de reactie niet goed uitgevoerd.

(3:11) - Veranderingen in Rm worden waargenomen na 15-20 uur vanaf het begin van de reactie. De reactie kan langer bij dit temperatuurregime worden uitgevoerd, maar niet minder dan 15 uur.

(3:30) - De roerder wordt uitgezet. Koperverbindingen moeten in het hele oplossingsvolume neerslaan.

(3:38) - Rm wordt afgegoten. Het koperneerslag blijft achter in het vat. Het neerslag wordt verwijderd.

(3:52) - Rm is een alcoholoplossing van 2-Iodo-4'-methylpropiofenon. Het wordt afgekoeld bij kamertemperatuur en vervolgens 12 uur in een vriezer geplaatst.

(4:00) - 2-Iodo-4'-methylpropiofenon wordt gekristalliseerd in een bekerglas. Een zuigfiltersysteem wordt voorbereid en IPA (om het gekristalliseerde product te wassen) wordt in de vriezer gekoeld.

(4:27) - 2-Iodo-4'-methylpropiofenon wordt gefiltreerd, gewassen met gekoeld IPA en
onder vacuüm (optioneel) gedroogd tot een constant gewicht bij kamertemperatuur .

(4:45) - 2-Iodo-4'-methylpropiofenon (cas 236117-38-7) uiteindelijke opbrengst is 130 g.
 
Last edited by a moderator:

BHBlueberry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 17, 2022
Messages
20
Reaction score
11
Points
3
Sorry, maar ik heb hier nog nooit van gehoord - is het een precursor of wat?
 

HIGGS BOSSON

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
435
Reaction score
659
Points
93
Het is een precursor voor de synthese van mephedrone, interessant als analoog voor landen waar het verboden is 4-methyl-alpha-bromopropiofenon.
 

beetlebb

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 7, 2022
Messages
35
Reaction score
28
Points
18
Je kunt ook een selectieve brominering uitvoeren met koper(II)bromide
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
201
Reaction score
65
Points
28
Beschrijf alstublieft wat u bedoelt. Zal koperbromide op dezelfde plaats vervangen worden, zo ja, reactievoorwaarden/formaat?
 

ADATA

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 6, 2022
Messages
21
Reaction score
7
Points
3
Is het mogelijk om de IPA te verlagen of andere methoden te gebruiken om de capaciteit te verlagen?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Nee. Er zullen problemen zijn met zuiverheid en opbrengst.
Ja, maar de mechanismen van reacties zijn iets anders.
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
201
Reaction score
65
Points
28
Kunt u beschrijven hoe de reactie met koperbromide eruit zou zien?
 

Venom2021

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 24, 2022
Messages
33
Reaction score
28
Points
8
Bereiding 2-iodo-4-methylpropiofenon Het zogenaamde jodoketon Plaats in een bekerglas 4-methylpropiofenon 150 ml (148,90 g) N-iodosucinimide 270 g P-Toulenesulfonzuurmonohydraat 228 g We dekken de glazen af met een glazen deksel, maar niet stevig. We zetten het in de magnetron en stellen het in op 700w. We belichten 3 keer gedurende 1 minuut met pauzes van 30 seconden tussendoor. We wachten tot de romance op temperatuur is. Giet er 300 ml intern water met ijs bij en meng grondig. Er zal bijna onmiddellijk een jodoketon ontstaan We filteren op de filter en nog 2 of 3 keer We wassen het water Kristallisatie 1g jodoketon toevoegen 0,5ml of 0,7ml dcm gemengd in een bus en zet in de vriezer -20 nacht Na een nacht, filteren en dan drogen. Opbrengst 210g tot 215g zuiver jodoketon zal me ok?
 

yin-yang

Don't buy from me
Resident
Joined
May 18, 2022
Messages
58
Reaction score
29
Points
18
Is er een verschil in opbrengst tussen I- en Br-groep voor de aminatiestap?
 

fuckypu

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 26, 2022
Messages
17
Reaction score
12
Points
3
Bk4 is beter te maken 4mmc en sterker als jk4
 

mrreese

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 11, 2022
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
@WilliamDampier, kan ik 4'-chloorpropiofenon gebruiken in plaats van 4'-methylpropiofenon?

Sorry voor de domme vraag, maar ik las dat beide fenonen vergelijkbaar zijn in gedrag.
 

Didi

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 13, 2022
Messages
31
Reaction score
18
Points
8
Engels partner
 

Karam

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 25, 2022
Messages
4
Reaction score
1
Points
1
طريقةHoe meth te koken met jodium, fosfor en efedrine
 

hustla

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 20, 2022
Messages
8
Reaction score
5
Points
3
Het is mogelijk om Koper(II)oxide terug te winnen na jodinatie, het te wassen en later opnieuw te gebruiken, toch? Is het een katalysator?
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
Hij bindt HI, waardoor het evenwicht van de reactie verschuift naar de vorming van jodopropiofenon.
 

Katty Korner

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 17, 2022
Messages
75
Reaction score
10
Points
8
Beginnersvraag, maar is de opbrengst van methylcathinon hoger met iodo dan met broom?
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
misschien iets hoger, maar reactie sneller dan met Br
 

Zefsaid23

Don't buy from me
New Member
Joined
May 4, 2023
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Beginnersvraag: kan ik propiofenon gebruiken in plaats van 4'-methylpropiofenon om ephedrone (methcathinon) te maken?
 

Katty Korner

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 17, 2022
Messages
75
Reaction score
10
Points
8
Propiofenon levert methcathinon op, ja. Dezelfde stappen, afaik, gewoon vervangen, en doe de wiskunde over mollen, enz. Maar ik ben ook geen chemicus, ik vind het gewoon een leuk onderwerp.
 
Top