Benzaldehyde synthese uit benzylalcohol

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1

Inleiding

De onderstaande procedure beschrijft de oxidatie van benzylalcohol tot benzaldehyde met hoge opbrengst met behulp van salpeterzuur in water als oxidatiemiddel. Andere methoden om benzylalcohol te oxideren tot benzaldehyde zijn bekend, waaronder die waarbij chloorchromaten, persulfaat of geactiveerd mangaandioxide worden gebruikt. De methode heeft het voordeel dat het een hoge opbrengst geeft, terwijl er relatief eenvoudige apparatuur en meer gebruikelijke, makkelijk verkrijgbare reagentia worden gebruikt dan bij andere methoden.
QS6CKYbxAt

Apparatuur en glaswerk.

Reagentia.

  • 50 g salpeterzuur 90% (dichtheid 1,48 g/ml);
  • 66 g (610 mmol) benzylalcohol;
  • 30 g natriumbicarbonaat (NaHCO3);
  • 50 g natriumsulfaat (NaSO4);
  • 30 g natriumchloride (NaCl);
  • 2 L gedestilleerd water.

Werkwijze

50 g (714 mmol) salpeterzuur 90% (dichtheid 1,48 g/ml) werd in een rondbodemkolf van 250 ml gedaan. Het salpeterzuur werd afgekoeld in een gezouten ijsbad (-10 °C) en een paar ml benzylalcohol (technische kwaliteit of beter) werd met een pasteurpipet aan de erlenmeyer toegevoegd.
WQzoOhV17C
EUyS7a2RAM
De erlenmeyer werd met de hand rondgedraaid om de reagentia te mengen en er werd een onmiddellijke kleurverandering van lichtgeel naar helder geelgroen opgemerkt. Toen er meer benzylalcohol werd toegevoegd, scheidde zich een bovenste laag af en de kleur hiervan verdiepte zich geleidelijk tot een intens blauwgroen. Er kwamen ook bruine stikstofoxidedampen vrij. Het klassieke amandelextractaroma hing al zwaar in de lucht tussen de toevoegingen op dit punt.

Bij elke verdere toevoeging van benzylalcohol en bij het roeren van het mengsel verdween de kleur en werd melkachtig geel, maar nadat men het had laten reageren, keerde de blauwe kleur terug; de kleurverandering werd gebruikt om de reactie te volgen, waarbij elke toevoeging van benzylalcohol plaatsvond nadat de bovenste laag de ongewone kleur had teruggekregen.
Metenige moeite lukte het me om genoeg licht door het diepgroene mengsel te krijgen voor een foto.
VMUe6Qdgp2
BGgnzOAXwR
In totaal werd 66 g (610 mmol) benzylalcohol toegevoegd in de loop van ongeveer 4 uur. Aan het begin van het experiment werd een zoutbad met ijs gebruikt om de temperatuur te regelen, maar naarmate de reactie vordert en de salpeterzuurconcentratie daalt, vertraagt de reactie aanzienlijk en is het voldoende om het laatste derde deel van de reactie bij kamertemperatuur uit te voeren. Omverontreiniging van het syntheseproduct met benzylalcohol te voorkomen, werd de toevoeging van benzylalcohol gestaakt toen de blauwgroene kleur niet terugkeerde, althans niet in volle sterkte, nadat het reactiemengsel 30 minuten had gezeten.
AAMFhnzG8u
J8QiyFu2xB
Na een nacht te hebben gestaan (ik raad je aan een nacht te roeren, als dat mogelijk is) in een luchtdichte container, werd het mengsel met twee lagen in een scheitrechter (250 ml) gedaan en werd de onderste waterige laag verwijderd. De bovenste laag werd tweemaal gewassen met een verzadigde natriumbicarbonaatoplossing, gevolgd door gedestilleerd water en ten slotte gedeeltelijk gedroogd met een spoeling van verzadigd natriumchloride. De lichtgroene bovenlaag en de waterige laag werden onmiddellijk rood-oranje van kleur nadat de natriumbicarbonaatoplossing voor de eerste keer was toegevoegd, hoewel de kleur van de waterige laag bij elke volgende spoeling merkbaar minder werd. De pekelwas was kleurloos, hoewel de benzaldehyde-laag nog steeds sterk gekleurd is.
DvB7tkImQc
XTaBL0P7vf
De ruwe benzaldehyde, een doorschijnende rood-oranje vloeistof, werd in een vooraf gewogen container met een beetje watervrij natriumsulfaat (NaSO4) gedaan en het gewicht werd genoteerd als 55,3 g. Als zuiver benzaldehyde werd verondersteld, zou dit overeenkomen met een 85% opbrengst (vuil)! Bij langdurige opslag boven het natriumsulfaat werd de kleur zelfs lichter tot een goudgele kleur, hoewel dit niet is afgebeeld.

Bespreking

De GC-MS-analyse liet een chromatogram zien dat 3 grote pieken bevatte. De grootste piek, benzaldehyde, werd gemeten op 92% van het piekgebied, met een extra piek voor resterende benzylalcohol die nog eens 3% uitmaakte. De uiteindelijke opbrengst van deze synthese in zuiver benzaldehyde kwam uit op ongeveer 79%. Deze synthese kan gemakkelijk worden opgeschaald. Ik raad sterk aan om vacuümdestillatie te gebruiken voordat je deze stof in verdere syntheses gebruikt.

Benzaldehyde vacuümdestillatie

Conclusie

Gezien de beperkte apparatuur en ruimte kan deze synthese, hoewel ze zonder grote problemen of obstakels verloopt, waarschijnlijk op een paar manieren worden verbeterd. Magnetisch roeren en een druppeltrechter zouden bijvoorbeeld vrijwel zeker de voorkeur verdienen boven het zweven boven het reactiemengsel en het handmatig ronddraaien. Gebruik ook reagentia van laboratoriumkwaliteit om de opbrengst te verhogen en bijproducten te verminderen, als dat mogelijk is.


Benzylalcoholoxidatie tot benzaldehyde gekatalyseerd door zuur in DMSO

Inleiding

De hier beschreven methode laat zien hoe je vrij zuiver benzaldehyde kunt synthetiseren uit benzylalcohol met een bijna kwantitatief rendement. Benadrukt moet worden dat op deze manier geen gecontroleerd salpeterzuur en lage temperatuur nodig zijn in vergelijking met de bovenstaande methode. Beide methoden worden ongeveer even lang uitgevoerd. Niettemin levert de HBr/DMSO-methode een hogere opbrengst op van hoogzuiver benzaldehyde.

Apparatuur en glaswerk.

Reagentia.

  • Dimethylsulfoxide (DMSO) 9 L;
  • Benzylalcohol 1 L;
  • Waterig broomwaterzuur (HBr) 48% 1 kg (671,1 ml);
  • Pekel 9 L (verzadigde NaCl aq oplossing);
  • Geschikt oplosmiddel (ether, ethylacetaat, tolueen, DCM, etc.) voor extractie 2-3 L;

Benzylalcoholoxidatie tot benzaldehyde gekatalyseerd door zuur in DMSO
..

Let op: Benzaldehyde is een licht ontvlambare stof. De dampen zijn explosief. Voer de destillatie uit onder veilige omstandigheden en met persoonlijke beschermingsmiddelen.
VRXQTzxbph

1. Een batchreactor van 20 L is uitgerust met een roerder en een verwarmingsmantel. Giet DMSO 9 L in de reactor. Vervolgens wordt er benzylalcohol 1 L in gegoten. De roerder wordt aangezet.
2. Waterig broomwaterzuur (HBr) 1 kg 48% wordt voorzichtig toegevoegd onder voortdurend roeren.
3. Vervolgens wordt het reactiemengsel verwarmd tot 100 °C met de verwarmingsmantel. Het reactiemengsel wordt gedurende 4 uur bij deze temperatuur geroerd.
4. Na enige tijd wordt het reactiemengsel met de verwarmingsmantel afgekoeld tot kamertemperatuur. Onder voortdurend roeren wordt pekel 9 L (verzadigde NaCl-oplossing aq) toegevoegd.
5. Vervolgens wordt een geschikt oplosmiddel (ethanol) toegevoegd. Vervolgens wordt een geschikt oplosmiddel (ether, ethylacetaat, tolueen, DCM, enz.) voor extractie 2-3 L onder voortdurend roeren in de reactor gegoten.
6. De roerder wordt uitgezet. De roerder wordt uitgezet. De lagen worden gescheiden. Het is raadzaam om de extractieprocedure 2 keer uit te voeren. De tweede extractie kan worden uitgevoerd met een ½ volume oplosmiddel.
7. Het afgescheiden extract (benzaldehyde). Het afgescheiden extract (benzaldehyde is opgelost in een oplosmiddel) wordt gedestilleerd in een rotatieverdamper. Met behulp van een vacuüm wordt het extract in de rotatieverdamper overgebracht. Het oplosmiddel wordt gedestilleerd bij een maximumtemperatuur van 60 °C. Het wordt niet aanbevolen om deze temperatuur te overschrijden, ongeacht de mate van vacuüm. Er bestaat een explosierisico van benzaldehydedampen. Als het vacuüm hoog is, kan de temperatuur verlaagd worden.
8. Na de destillatieprocedure wordt aanvaardbare zuiverheid benzaldehyde ~ 900 g (95%) verkregen in de verdampingskolf. Benzaldehyde kan ook worden gezuiverd door middel van wassen met natriumbisulfietoplossing aq.
 

Attachments

  • avQcrAjbPd.mp4
    15.6 MB · Views: 0
Last edited:

Jack

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 24, 2021
Messages
53
Reaction score
17
Points
8
Kunt u mij precies beschrijven hoe ik bisulfiet adduct moet zuiveren?
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
Los 0,5 mol natriummetabisulfiet op in een kleine hoeveelheid water. Bijna verzadigde oplossing. Los je aldehyde op in x2-x3 volumes ethylacetaat. Doe alles samen in een kolf onder mechanisch roeren. Wacht tot je een dikke witte prut krijgt. Meng het een paar uur voor volledige conversie. Filtreer met vacuüm, spoel met vers ethylacetaat.

De waterlaag zal ook wat opgelost adduct bevatten, dus het is aan jou om het te bewaren of weg te gooien.

PS:
Tijdens het proces komen er vervelende gassen vrij, doe het in een zuurkast of in een goed geventileerde ruimte.
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,021
Points
93
voeg een waterige alkali-oplossing toe, adduct geeft keton
 

Jack

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 24, 2021
Messages
53
Reaction score
17
Points
8
Kunt u specifieker zijn? Wat moet de concentratie van de oplossing zijn, hoeveel volume oplossing moet ik gebruiken voor bijvoorbeeld 30 gram adduct, maakt dat uit?
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
1 mol alkali tot 1 mol adduct.
 

Jack

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 24, 2021
Messages
53
Reaction score
17
Points
8
Moet ik een molaire hoeveelheid van 1:1 van base tot adduct gebruiken?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,021
Points
93
Voeg alkali toe totdat alle onoplosbare adduct verdwenen is, visueel gecontroleerd.
 

Uliley

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 7, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
NileRed video lol als je bittere amandelolie hebt

https://www.youtube.com/watch?v=a95a0iMOICU--
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Ik heb die groene kleur nooit gekregen. Ik denk niet dat deze methode de gemakkelijkste is voor deze synthese. Zie mijn vereenvoudigde versie.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hoe verkrijg ik 90% salpeterzuur? Ik dacht dat 68% rokend salpeterzuur was.
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
Lijkt op een typefout. Op basis van de dichtheid (1,48) is het 68..70% zuur. Houd er rekening mee dat het gebruik van deze methode een aanzienlijke hoeveelheid benzoëzuur zal produceren als gevolg van overoxidatie en andere bijproducten. Het resulterende mengsel kan beter worden behandeld met bisulfiet.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
70% wordt beschouwd als geconcentreerd. Bovendien vereist deze methode verdund salpeterzuur met een katalytische hoeveelheid NaNO2.

Zoek maar eens op youtube, daar staan twee heel eenvoudige methoden. Reflux gewoon benzylalcohol in verdund salpeterzuur met een katalytische hoeveelheid NaNO2 gedurende 240 minuten bij 90 graden C onder krachtig roeren.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Bedankt, ik zal de video's bekijken en het proberen. Speciale dank voor het artikel over deze methode, het is echt geweldig om echte wetenschap te zien die de juiste verhoudingen vaststelt.
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18

Corrigeer deze regel. Moet gelezen worden als: 50g 68%..70% salpeterzuur.
 

Jasonmorales77

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 31, 2023
Messages
42
Reaction score
5
Points
8
Ik heb maar 70% salpeterzuur hoe zou dat veranderen?
 
Top