Beste route naar Fenylaceton?

Pussy_Kurt

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 20, 2022
Messages
6
Reaction score
10
Points
3
Er zijn veel mogelijke routes om Fenylaceton te verkrijgen, ik wil hier twee mogelijke methoden bespreken:

1. Fenylazijnzuur + azijnzuur -> P2P (gekatalyseerd met mno2 en hitte ~400°C)

2. alfa-methylcinnaminezuur -> Bayer-Villiger-Oxidatie -> P2P

APAAN is moeilijk te krijgen voor mij, omdat fenylacetonitril een kreng is en natrium erg duur is. Fenylacetonitril kan worden verkregen door oxidatieve decarboxylering fenylalanine.

Wat is uw mening over de productie van P2P in een grotere schaal, bijvoorbeeld een mol tot 1 kg? De gekatalyseerde route was een continu proces, gebaseerd op een idee, werk ik aan een zelfgemaakte buisoven met een katalysatorbed. Heeft iemand ervaring met deze methode?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,022
Points
93
Hard
goede route, ik ken het
ja
industriële productie gaat via fenylacetonitril als de commercieel meest haalbare route.
 

Zetetic

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 2, 2022
Messages
18
Reaction score
4
Points
3
Gegroet, beste expert!
Ik heb de mogelijkheid om wat methylcinnaminezuur te kopen. Het wordt hier niet beschouwd als een precursor.
Ik smeek u om dit pad voor ons te schilderen.
Met respect van ons allemaal, jonge chemici!
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
[2] J. Org. Chem., 51,10;1925-1926 (1986)

Een geroerde slurry van trans-cinnaminezuur (111,0 g 0,75 mol) in aceton (515 mL) werd eerst behandeld met NaHCO3 (274 g 3,26 mol) en vervolgens voorzichtig met water (515 mL) Het resulterende dikke mengsel werd druppelsgewijs behandeld, gedurende 1,5 uur, met een oplossing van oxon (2 KHSO5 * KHSO4 * K2SO4) (421 g, bevat 1,825 equiv. van KHSO5) in 4 x 10^-4 M aqu. Na2-EDTA (1610 ml).

Tijdens deze toevoeging werd de reactietemperatuur op 24-27 °C gehouden met behulp van een waterbad en de rxn pH op ca. 7.4. Nadat de toevoeging was voltooid werd het mengsel nog 0,5 uur geroerd en afgekoeld tot ongeveer 10 °C. De reactie werd aangezuurd met conc. HCl (ca. 140 mL) tot pH 2 terwijl de temperatuur op 10°C werd gehouden en vervolgens behandeld met EtOAc (1,0 L) gevolgd door snel roeren. Het mengsel werd gefiltreerd om onoplosbare zouten te verwijderen en de organische laag werd verwijderd. De waterige laag werd geëxtraheerd met EtOAc (500 mL) en de gecombineerde organische lagen werden eenmaal gewassen met verzadigd aqu. NaCl (200 mL) gedroogd boven MgSO4 en geconcentreerd in vacuo uit een 40°C bad. Tegen het einde van de concentratie werd absolute EtOH toegevoegd (om te voorkomen dat het zuur uitkristalliseert) en de concentratie werd voortgezet totdat het meeste oplosmiddel was verwijderd. Het gelige olieachtige residu werd opgelost in absolute EtOH (500 mL) gekoeld op ijs en behandeld met een oplossing van KOH (56 g 1 mol) in abs. EtOH (250 mL). De resulterende dikke slurry werd gefiltreerd en de vaste stoffen werden gewassen met EtOH. De filterkoek werd geresuspendeerd in vers abs. EtOH (750 mL), gefiltreerd, gewassen met EtOH en gedroogd in een oven van 50 °C om trans-β-fenylglycidinezuur (139 g 92%) te verkrijgen als een wit poeder.

opbrengst voor onze doelverbinding was 92%, rxn tijd : 2,5 h, schaal was 0,5 mol. mp 67-68 (lit: 68-69)

trans-cinamisch vervangen door methylcinamisch
 
Top