Biotransformatie van benzaldehyde in L-PAC

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
Inleiding
L-fenylacetylcarbinol is een verbinding die gebruikt wordt bij de synthese van efedrine, dat zelf weer gebruikt wordt als voorloper van amfetaminen. Industrieel wordt het gesynthetiseerd door de aerobe fermentatie van benzaldehyde door bakkersgist (S. cerevisiae/SC). Hoewel het proces vrij eenvoudig is, kan het wat apparatuur en kennis vereisen, vooral als het gaat om het handhaven van steriele culturen en de juiste groeicondities. Ik zal daarom twee verschillende methoden uitleggen voor de productie van L-PAC door middel van biotransformatie. Het groeimedium moet voor gebruik worden gesteriliseerd door autoclaveren.

Eerste methode:
Je zou deze techniek kunnen omschrijven als "slordig maar gemakkelijk". Er is minder apparatuur voor nodig, het is gemakkelijker, maar het is ook minder effectief en zal resulteren in een lagere opbrengst.

Procedure:
Voeg in 500 ml steriele 0,1M pH 6 citraatbuffer 44 g gist en 55 g glucose toe. Plaats in een waterbad verwarmd op 30°C. Incubeer gedurende 40/50 minuten.
Voeg benzaldehyde (25 mmol) in 5 ml ethanol en acetaldehyde (25 mmol) toe. Incubeer gedurende 60 minuten.
Filtreer door Celiet.
Extraheer met 3*100 ml ethylacetaat. Breek de emulsie met een verzadigde natriumchlorideoplossing, droog boven watervrij natriumsulfaat, filtreer en verdamp het oplosmiddel. Dit is je L-PAC.

Uitleg:
Citraatbuffer: deze wordt gebruikt om de pH stabiel te houden, omdat deze door de groei van de cel steeds lager wordt (niet goed). Om deze buffer te bereiden, volg je de procedures van deze calculator: https://www.aatbio.com/resources/buffer-preparations-and-recipes/citrate-buffer-ph-3-to-6-2. Vergeet niet om de pH op 6 te zetten.
Temperatuur: zorgt voor een hogere metabolische activiteit van de gist.
Ethanol: wordt gebruikt om benzaldehyde en aceetaldehyde op te lossen en verhoogt hun biologische beschikbaarheid.
Acetaldehyde: gebruikt als waterstofacceptor in plaats van benzaldehyde, waardoor de productie van benzylalcohol wordt beperkt.

Dit is een eenvoudige procedure die bijna iedereen kan volgen na wat lezen over standaard steriele technieken, maar het geeft een lagere opbrengst dan de andere (tussen 20 en 40%). Het kan worden verbeterd door een betere beluchting met behulp van orbitaal schudden bij 150 rpm of door steriele lucht in het medium te pompen, met 1 liter lucht per liter medium per minuut, of door de cellen te immobiliseren in alginaatkorrels. Je kunt dit opzoeken op youtube, het is heel eenvoudig om te doen en kan de opbrengst aanzienlijk verhogen.


Tweede methode:
Dit protocol is geavanceerder, maar kan de opbrengst tot 60 of 70% verhogen als het correct wordt uitgevoerd. Er is echter meer materiaal voor nodig. Hoewel het niet perfect is, is het veel beter.
Deze methode is ontworpen voor de gist Candida utilis in plaats van S. cerevisiae. Je kunt in plaats daarvan SC gebruiken, maar je zult een lagere opbrengst zien. Je kunt C. utilis hier kopen: https://www.biomall.in/product/candida-utilis-atcc-9950-0779p-0779p

Procedure
Het groeimedium is samengesteld uit 10g/L ureum (brengt stikstof), 10g/L MgSO4 (brengt magnesium en zwavel) en tussen 50 en 70g/L suiker met behulp van melasse. Los op in een voldoende hoeveelheid 0,1M pH 6 citraatbuffer.
Inoculeer de dag ervoor een startcultuur van gist en incubeer bij 30°C gedurende de nacht.
Lees de optische dichtheid (absorptie) af bij 595nm. Inoculeer je fermentatiereactor met 15% v/v van je startcultuur aangepast tot 0,4 OD. Voorbeeld: om een 1L container te enten, als de OD is gemeten op 0,2, voeg dan 300 ml toe aan 700 ml. Als de OD al 0,4 is, voeg dan 150 ml toe aan 850 ml, enzovoort (240 x 106 cellen/ml in het inoculum, zie uitleg).
Incubeer bij 30°C met orbitaal schudden bij 150 rpm of steriele lucht pompen bij een snelheid van 1 v/v/min. Als je lucht verpompt, kun je misschien wat langzaam roeren toevoegen.
Incubeer tot de OD tussen 0,3 en 0,4 ligt. Dit zou tussen de 4 en 6 uur moeten duren, maar het kan ook korter of langer zijn. Controleer de OD elke 30 minuten totdat je de gewenste waarde hebt bereikt.
De toevoeging van benzaldehyde gebeurt in meerdere doses. Voor een 50 ml zijn de volumes 68, 62, 56, 50, 43, 37, 31, 25. Voeg tegelijkertijd een equivalent volume aceetaldehyde toe. Wacht een uur tussen elke toevoeging.
Extraheer met 1:2 tolueen/medium v/v en damp in.

Uitleg:
Optische dichtheid: deze wordt gemeten met een spectrofotometer. Hier lezen we de absorptie bij 595 nm af, die evenredig is met het aantal cellen in de oplossing. Als vuistregel geldt 0,1 OD=60x10^6 cellen/mL.

Algemene opmerkingen:
Voor beluchting is op kleine schaal orbitaal schudden bij 150 rpm beter. Op grotere schaal moet je lucht door een filter laten borrelen.
In het tweede protocol wordt de toevoeging van benzaldehyde gedaan in meerdere doses om de opbrengst te verhogen. Dit kan verder worden verbeterd door continu benzaldehyde in afnemende mate te injecteren, maar dit is complex om te doen in een amateursetting.
Gesubstitueerde benzaldehyden kunnen worden gebruikt en zullen het overeenkomstige L-PAC-analoog opleveren.
Tot slot kun je een aantal elementen van methode 2 lenen en opnemen in methode 1 om de proefopzet naar wens aan te passen. Wees je ervan bewust dat andere stammen en soorten kunnen worden gebruikt, waardoor de opbrengst sterk toeneemt. Zie "productie van L-fenylacetylcarbinol (L-PAC) door verschillende nieuwe giststammen in melasse en suikerrietsap als productiemedium" door Ravi et al voor meer informatie.
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
279
Points
63
Interessant
 

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
*Voor een 50 ml kweek
 

ace4cada

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 20, 2023
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
wat is de kleur van L-PAC? is het wit of geel... iemand zei dat het wit en vast is....
(wanneer L-PAC met een oplosmiddel (zoals Tolueen) wordt geëxtraheerd, blijft de suiker in het oplosmiddel achter en bij destillatie blijft de gele kleur achter).
 

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
Glucose, fructose en andere suikers zijn niet oplosbaar in apolaire oplosmiddelen. L-PAC is een gele olieachtige vloeistof.
 
View previous replies…

ace4cada

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 20, 2023
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
bedankt, maar
chat GPT zegt dat het een witte vaste stof is.
kijk op sullpiers(https://www.echemi.com/produce/pr2212011836-l-pac-99-powder-suc.html)
Ik heb wat gele vloeistof... maar ik betwijfel of het L-PAC is....
(wanneer ik Mosslass meng met water en Tolueen (zonder gisting) en Tolueen afscheidt, en dan destilleer.. gele vloeistof blijft boven 150 Celcius)
 
Last edited:

ace4cada

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 20, 2023
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
en het smeltpunt is 152°C~156°C (chat GPT en alle leveranciers)
als het juist is moet het vast zijn in kamertempratuur

 

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
In godsnaam, stop alsjeblieft met het gebruik van ChatGPT voor chemie en wetenschappen in het algemeen. De google-zoekmachine bestaat, hoe intellectueel lui kun je zijn?
Het smeltpunt ligt rond 10°C voor fenyacetylcarbinol.
BTW, wil je zeggen dat je gewoon melasse en water mengt zonder te fermenteren? De gele vloeistof is gewoon alle organische was in de melasse....
 

ace4cada

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 20, 2023
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
bedankt.. ik weet dat het mogelijk is van gisting.. maar in goolge behalve wikipedia niet geven smeltpunt. zelfs CheBi, Chemspider en ga zo maar door niet smeltpunt.. zoals u weet wikipedia is niet exact gegevens (omdat persoonlijke kan bewerken).. enige mogelijke info over smeltpunt is van leveranciers (bovenstaande link)....

Ik wil het exacte smeltpunt en de kleur weten....
de sullpiers (99% L-PAC) is verkeerd of andere vorm?
 

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
Ik heb het net nagekeken en kan inderdaad geen precies smeltpunt vinden. Ik kan je echter verzekeren dat het bij kamertemperatuur een olieachtige vloeistof is, zelfs onder vriesomstandigheden.

https://www.trc-canada.com/prod-img/MSDS/H949610MSDS.pdf

"Uiterlijk: Kleurloze tot lichtgele olie".
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Als voormalig champignonkweker heb ik hier veel over nagedacht. Ik denk dat turbogist, die alle voedingsstoffen in zich heeft en een stam is van Sc die bestand is tegen ethanol tot 20%, precies het juiste middel zou zijn om een vijandige omgeving als deze te overleven.
 

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
Wat ik soms doe om de hoeveelheid voedingsstoffen in mijn medium te verhogen, is wat zelfgemaakte voedingsgist toevoegen die ik maak van gebruikte brouwgist, omdat het alle voedingsstoffen bevat die nodig zijn om de groei van SC
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Ik ben ook een thuisbrouwer. Ik las over een proces om L-pac te maken dat geen batchproces was. Zolang je dode gist zinkt, evacueer je je vat via een petkraan op de bodem en drijf je, of centrifugeer je de dode gist en smurrie uit de vloeistof en voeg je meer toe aan het vat en wordt het een continu proces. Ik heb de wiskunde gedaan, maar ik ben vergeten hoeveel materiaal ik besloot dat het per week zou maken, 20 g gezuiverde L-pac per 10 gallon ls Worth elke keer dat je het leeggiet heb ik het gevoel, en natuurlijke selectie zal de gist steeds beter maken in het doen van de biochemie zolang je het in leven houdt.
 

kpspoo

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 24, 2023
Messages
3
Reaction score
1
Points
3
Er zijn veel bijproducten tijdens de fermentatie, zoals benzylalcohol, benzoëzuur, ethanol, azijnzuur, acetofenon, benzaldebyde (niet gereageerd).
Om L-PAC te zuiveren uit oplosmiddel is een ingewikkelder procedure nodig.
en sommige artikelen bevelen anaerobe omstandigheden aan voor meer opbrengst.
Ik denk dat de bovenstaande methode een richtlijn is, geen detail.
 

kpspoo

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 24, 2023
Messages
3
Reaction score
1
Points
3
g
 
Last edited:

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
De bewerking is niet beschreven. Verontreiniging door benzoëzuur en benzylalcohol kan echter geminimaliseerd worden door acetaldehyde toe te voegen aan het reactiemengsel, zoals beschreven in de procedure die ik hierboven schreef. Ik was meer geïnteresseerd in de productie dan in de zuivering.
 

kpspoo

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 24, 2023
Messages
3
Reaction score
1
Points
3
Ik begrijp het. Zonder zuivering kan niemand overtuigen dat L-Pac door fermentatie is geproduceerd. De kleur kan verschillen door andere bijproducten en distillatie zal dubbelzinniger zijn vanwege bijproducten.
Dus hoe kun je overtuigen dat L-PAC werd geproduceerd? Heb je een analyser?
 
Top