Cannabinoïdhyperemesisyndroom

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
RBiD9jcpGV


Een overzicht van een onaangename en zelfs gevaarlijke aandoening die onlangs (op het niveau van de geneeskunde) als aparte diagnose is aangemerkt en die iedereen kan treffen die regelmatig cannabis gebruikt.

Cannabinoïdhyperemesis syndrome (CHS) werd voor het eerst beschreven in 2004 en associeert cyclische misselijkheid en braken met buikpijn bij regelmatige cannabisgebruikers.

CHS is niet erg bekend. Een arts van een spoedeisende hulp afdeling in 2018 merkte op dat de aandoening niet op hun "radar" stond in de 5 jaar daarvoor, hoewel de aandoening nu vaker werd gediagnosticeerd. Veel mensen zijn verbaasd over het idee dat cannabis symptomen van misselijkheid en braken kan opwekken, gezien het feit dat cannabis wordt gebruikt om misselijkheid en braken te voorkomen. De portmanteau "scromiting"(gillen + braken) is gebruikt als een gebruikelijke naam voor de aandoening.


Symptomen en diagnose 🔍
Een te late diagnose verlengt het lijden en is de oorzaak van veelvuldige ziekenhuisopnames en onnodige dure onderzoeken, zoals bestralingsbeelden, endoscopieën en zelfs oriënterende laparoscopieën. CHS kan de voorbode zijn van ernstige complicaties zoals acuut nierfalen, elektrolytenstoornissen, verbranding van de huid of pseudoobstructie van de darmen. Dodelijke slachtoffers van CHS, waarschijnlijk geassocieerd met elektrolytstoornissen en uitdroging, zijn ook gemeld. Naast gezondheidsgerelateerde aandoeningen wordt CHS en het daaruit voortvloeiende gebruik van warm water in verband gebracht met hoge waterrekeningen en verspilling.

De diagnose is afhankelijk van de voorgeschiedenis. Een systematische review door Sorensen et al. identificeerde de belangrijkste kenmerken van patiënten met CHS:
- Ernstige misselijkheid en overgeven die maandenlang terugkomen in een cyclisch patroon (100%)
- Buikpijn (85,1%)
- Ten minste wekelijks cannabisgebruik (97,4%)
- Geschiedenis van regelmatig cannabisgebruik gedurende >1 jaar (74,8%)
- Oplossing van symptomen na stoppen met cannabis (96,8%)
- Compulsief warm douchen of baden met verlichting van symptomen (92,3%)
- Leeftijd <50 ten tijde van evaluatie (100%)


Fasen ✅
CHS heeft drie fasen:
1. De prodromale fase bestaat uit misselijkheid in de vroege ochtend, angst om over te geven, anorexia en buikpijn die dagenlang aanhoudt. Veel mensen verhogen het cannabisgebruik tijdens
deze fase in de verkeerde veronderstelling dat dit hun misselijkheid en andere
symptomen zal verlichten.

2. De hyperemetische fase wordt gekenmerkt door cyclische vlagen van oncontroleerbare misselijkheid en braken, evenals een verhoogde intensiteit van de buikpijn en een drang om in heet water te baden om de symptomen te verlichten. Dit patroon van cyclisch braken kan zich om de paar weken of maanden herhalen.

3. In de herstelfase verdwijnen de symptomen. Deze fase, die optreedt wanneer de patiënt afziet van cannabis, wordt gekenmerkt door een terugkeer naar normaal eten en baden, evenals de
afwezigheid van misselijkheid, braken en buikpijn. Zelfs bij onthouding kan het 7 tot 10 dagen duren voordat de CHS-symptomen verdwijnen.

Herintroductie van cannabis leidt meestal tot onmiddellijke terugkeer van de symptomen.


Mechanismen 🤔
Er zijn verschillende mechanismen voorgesteld om te verklaren hoe bij bepaalde individuen de bewezen anti-emetische eigenschappen van cannabis worden tenietgedaan en CHS ontstaat. Er zijn ongeveer honderden cannabinoïden geïdentificeerd, en elke cannabinoïde draagt mogelijk op verschillende wijze bij aan ziektemechanismen. Eén hypothese suggereert dat stimulatie van enterische cannabinoïde receptoren 1 (CB1) de motiliteit van maag en darmen remt, wat mogelijk braken veroorzaakt dat gerelateerd is aan CHS.

Een andere hypothese is dat stimulatie van vasculaire CB1 receptoren splanchnische vaatverwijding induceert. Zoals bij cirrose in een laat stadium zou mesenteriale congestie kunnen bijdragen aan de symptomen. Blootstelling aan warm water herverdeelt de bloedstroom naar de huid en zou dan symptoomverlichting kunnen verklaren. Op basis van observationele en dierstudies wordt ook gesuggereerd dat cannabis de hypothalamus-hypofyse-bijnieras verstoort, waardoor de homoeostase van de spijsvertering en de thermoregulatie worden beïnvloed, vergelijkbaar met het cyclisch braken syndroom.

Tot slot is de hypothese geopperd dat genetische variaties in hepatische drugtransformerende enzymen, resulterend in excessieve niveaus van proemetische cannabismetabolieten, de verschillen in klinische presentaties tussen cannabisgebruikers kunnen verklaren. Het type cannabis wordt vaak niet gespecificeerd in publicaties. Eén observationeel onderzoek, met 2567 patiënten die zich meldden bij een academische spoedeisende hulpafdeling met aan cannabis gerelateerde aandoeningen, suggereerde echter dat CHS vaker voorkwam bij mensen die waren blootgesteld aan inhaleerbare cannabis.

Epidemiologie 👨‍👩‍👧‍👦
Gegevens uit een retrospectief onderzoek in de VS onder 1571 patiënten toonden aan dat CHS voorkomt bij tot 6% van de patiënten die op de spoedeisende hulp komen voor terugkerend braken. Bovendien meldt ongeveer een derde van de regelmatige cannabisrokers warme douches of baden als middel om misselijkheid en/of braken te verlichten. Als we deze resultaten extrapoleren naar de bevolking van de Verenigde Staten, zouden naar schatting 2,1-3,3 miljoen mensen jaarlijks aan CHS kunnen lijden. In Colorado, waar cannabis in 2009 werd gelegaliseerd, verdubbelde het aantal bezoeken aan spoedafdelingen voor cyclisch braken na de legalisatie. In 2013 waren naar schatting 182 miljoen mensen wereldwijd cannabisgebruiker.
Daarom kan CHS een belangrijke diagnose zijn om te overwegen bij elke patiënt die op consult komt voor terugkerend braken.


Hoe wordt het behandeld? 💊
De enige effectieve behandeling op lange termijn is stoppen met cannabis, waarbij de symptomen volledig en permanent verdwijnen binnen de eerste twee weken na het stoppen met cannabis.

Een onderdompeling in een warm bad of warme douche verlicht de symptomen binnen enkele minuten, waarbij de verlichting toeneemt bij hogere watertemperaturen. Sommige patiënten meldden dat ze meer dan de helft van de dag in bad gingen en zelfs wakker werden uit hun slaap om te douchen. De effectiviteit van baden wordt niet goed begrepen. Aangezien CB1-receptoren zich in de buurt van het thermoregulatiecentrum in de hypothalamus bevinden, wordt verondersteld dat ze een rol spelen bij de intestinale vasodilatatie en de regulatie van de lichaamstemperatuur.

Capsaïcine is ook beschreven als een goedkope, gemakkelijk verkrijgbare en veilige behandeling voor CHS met een redelijke werkzaamheid. De theorie is dat capsaïcine de TRPV1 G-proteïne gekoppelde receptor activeert, die een wisselwerking heeft met het endocannabinoïde systeem.

De voorgestelde behandeling bestaat uit het 3 keer per dag aanbrengen van capsaïcinecrème met een concentratie van 0,075% op de buik of arm van de patiënt, waarbij gevoelige gebieden zoals gezicht, ogen, tepels en perineum vermeden moeten worden.

De persoon die de crème aanbrengt moet nitril handschoenen dragen en na afloop de handen wassen. De patiënt kan aanvankelijk ongemak ervaren en de bijwerkingen kunnen bestaan uit plaatselijk branden, jeuk, roodheid en zwelling, vooral als er hogere doses worden gebruikt. Bij overmatige irritatie is het wassen van de huid met zeep of alcohol effectiever om de capsaïcine te verwijderen dan gewoon water. Veel ziekenhuizen hebben dit product op recept en het is te vinden in de automaten op de spoedeisende hulp of te verkrijgen bij de intramurale apotheek.
apotheek.

P4Cb86FaHt


Symptomatische behandeling is geprobeerd, maar patiënten reageren slecht op veel gangbare anti-emetische therapieën, zoals promethazine, metoclopramide en ondansetron, en op niet-typische middelen, zoals benzodiazepinen en olanzapine.

Antidopaminerge antipsychotica zoals haloperidol en droperidol blijken matig succesvol te zijn bij het onder controle houden van symptomen tijdens de hyperemetische fase. Een recente retrospectieve review toonde aan dat CHS-patiënten die werden behandeld met droperidol minder dan de helft van de verblijfsduur hadden in vergelijking met patiënten die werden behandeld met conventionele therapieën. Er is aangetoond dat delta-9-tetrahydrocannabinol de dopaminesynthese, turnover, efflux en celvuren verhoogt, wat het mechanisme van het succes van deze klasse medicijnen kan verklaren. Typische doseringen zijn 5 mg intraveneus of intramusculair van haloperidol en 0,625 mg tot 2,5 mg intraveneus van droperidol. Een mogelijke bijwerking is QT-verlenging, die bij beide middelen is gemeld. Het risico op QT-verlenging treedt meestal op bij intraveneuze toediening en bij hoeveelheden die groter zijn dan de aanbevolen dosis. Deze farmacologische benaderingen kunnen nuttig zijn in de fase om de gastro-intestinale symptomen en pijn te verlichten, maar ze zijn niet bedoeld als langdurige behandelingen omdat ze zelf ernstige bijwerkingen kunnen hebben.

Andere behandelingen kunnen bestaan uit protonpompremmers voor gastritis en vloeistofresuscitatie om vocht- en elektrolytenonevenwichtigheden te corrigeren om respectievelijk schade aan de eindorganen of hartritmestoornissen te voorkomen.

Tot slot raden de meeste auteurs aan om opioïden te vermijden voor pijnbestrijding, omdat die de misselijkheid kunnen verergeren.


Prognose 👁️
De prognose is over het algemeen goed zolang de diagnose in een vroeg stadium wordt gesteld en de patiënt zich verplicht om te stoppen met cannabinoïden. De morbiditeit die met deze ziekte samenhangt, is gerelateerd aan een slechte controle over de symptomen door voortdurend gebruik van cannabinoïden en frequente ziekenhuisopnames.




Zoals altijd dank ik u voor uw tijd.
Ik nodig iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp uit voor een dialoog.
Als u een soortgelijk fenomeen hebt meegemaakt, beschrijf dan alstublieft uw ervaring.
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Kan deze toestand episodisch voorkomen? Vooral bij gebruikers met weinig tot geen tolerantie die misselijkheid en braken ervaren bij een grote dosis?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Die mogelijkheid bestaat. Echter, als iemand misselijkheid of overgeven ervaart alleen al door het consumeren van grote doseringen, kan dit worden beschouwd als een bijwerking. Zeer actieve cannabissoorten kunnen een dergelijke reactie veroorzaken.
 

ProxyProxy

Don't buy from me
New Member
Joined
May 23, 2023
Messages
6
Reaction score
4
Points
3
Als meer dan 3 jaar (bijna dagelijks) wietroker die 50-80% THC wietkarren gebruikt, heb ik vaak CHS ervaren toen ik probeerde te stoppen of een tolerantiepauze nam. Het is extreem onaangenaam. Je spijsvertering wordt er volledig door stilgelegd. Het lukt me om het braken te voorkomen door niet zoveel te eten als ik normaal doe of helemaal te vasten. Vasten helpt ook om THC te elimineren die is opgeslagen in vettige delen van het lichaam. Ik heb anekdotisch bewijs dat suggereert dat het gebruik van cannabis met een hoog CBD-gehalte CHS helpt voorkomen. CBD werkt als een cannabinoïde receptor antagonist/negatieve allosterische modulator. Ik krijg alleen CHS als ik gedurende een zeer lange periode cannabis gebruik. Dit doet me geloven dat het iets te maken heeft met de ophoping van THC in het spijsverteringsstelsel. De overactivatie van de cannabinoïde receptoren in het spijsverteringsstelsel is waarschijnlijk de oorzaak van de misselijkheid die gepaard gaat met CHS. Het is logisch dat CBD zou helpen door het effect van THC te remmen/om te keren. Megadoses (500 mg) Thiamine (Vitamine B1) blijken ook ZEER nuttig te zijn. Deze vitamine wordt in het bijzonder in verband gebracht met het bevorderen van de eetlust en de beweeglijkheid van het spijsverteringsproces.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Cannabinoïde receptoren zijn namelijk niet zo eenvoudig en zijn verre van beperkt tot het centrale zenuwstelsel. En hoewel het exacte mechanisme van de ontwikkeling van CHS onbekend is, kan min of meer nauwkeurig worden opgemerkt dat de langdurige en massale inname van cannabis met een hoog THC-gehalte een duidelijke uitlokkende factor is voor deze pathologie.
 

Arbus

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 10, 2023
Messages
14
Reaction score
11
Points
3
Bedankt, ik had het gevoel dat ik dit had, dus ik heb mijn dieet aangepast en geprobeerd lactose te vermijden, en ik heb ook af en toe cbd-kristallen onder mijn lippen gedaan.
 
Top