Cannabis en geestelijke gezondheid (DEEL II)

Brain

Expert Pharmacologist
Joined
Jul 6, 2021
Messages
257
Reaction score
279
Points
63
WVx4YHrlsb


Kan cannabis de manie verhogen?
Er zijn minder onderzoeken die marihuana in verband brengen met bipolaire stoornissen en de auteurs noemen hun bevindingen voorlopig. Maar verschillende recente artikelen hebben aangetoond dat cannabisgebruik in de adolescentie een risicofactor is voor het ontwikkelen van een bipolaire stoornis (BPD) op latere leeftijd.

Een team van de Warwick Medical School ontdekte dat tieners die minstens 2 tot 3 keer per week marihuana gebruiken een grotere kans hebben om later symptomen van hypomanie (een milde vorm van manie) te vertonen, een van de verschijnselen van een bipolaire stoornis.

Rokers van BAR, net als mensen met schizofrenie, rechtvaardigen zichzelf vaak door te zeggen dat wiet hen helpt om te gaan met hun ernstigste symptomen: angst, depressie. Maar wetenschappers geloofden hen niet op hun woord en ontdekten dat patiënten wiet meestal niet gebruiken wanneer ze zich slecht voelen, maar wanneer de stemming al verhoogd is, om de euforie te verhogen. Dit is precies het risico op manie.

EoEVSj0uZm


Bovendien is gebleken dat mensen met BAR die marihuana misbruiken vaker zelfmoordpogingen doen. Bovendien begint de ziekte op jongere leeftijd dan bij "geheelonthouders".Dit is een slechte zaak, omdat een bipolaire stoornis die in de adolescentie begint ernstiger en gevaarlijker is dan bij volwassenen.

Welke andere problemen worden geassocieerd met cannabis?

Er zijn andere psychische stoornissen die vaker voorkomen bij cannabisgebruikers. Allereerst zijn dat angst en depressieve toestanden.

Onderzoeken tonen aan dat regelmatige marihuanarokers 4-6 keer meer kans hebben op depressieve episodes. In Australië werden 1600 schoolkinderen die tussen hun 14e en 15e cannabis gebruikten zeven jaar lang gevolgd. Degenen die in deze periode van hun leven dagelijks rookten, hadden vijf keer zoveel kans om als volwassene aan depressies en angsten te lijden. Bovendien wekken de werkzame stoffen in cannabis vaak paranoia op: iemand heeft het gevoel dat hij of zij in de gaten wordt gehouden of wordt gestalkt en wil kwaad doen.

9nLYzxIOTG


Wie loopt het risico om psychische aandoeningen te ontwikkelen door het roken van MJ?

Is er een verband tussen cannabis en cannabisgebruik?

Honderden onderzoeken waarbij tienduizenden mensen betrokken waren, zijn gewijd aan het verband tussen marihuanagebruik en schizofrenie, en de meeste hebben geconcludeerd dat er zo'n verband is, en een behoorlijk sterk verband.

Een van de grootste onderzoeken werd uitgevoerd in Finland: over een periode van 15 jaar onderzochten artsen 18.000 patiënten met acute psychoses veroorzaakt door drugs of alcohol, die zich na verloop van tijd ontwikkelden van geïsoleerde psychotische episodes tot schizofrenie.

VASuD3P4bk


46% van de patiënten bij wie de psychose werd veroorzaakt door cannabis, ontwikkelde binnen 8 jaar een vorm van schizofrenie. Dit komt veel vaker voor dan bij patiënten die alcohol of amfetaminen misbruikten.

In de meeste gevallen manifesteerde de ziekte zich in de eerste drie jaar na de eerste ziekenhuisopname.

Vergelijkbare conclusies werden getrokken door Deense onderzoekers onder leiding van Mikkel Arendt (gepubliceerd in het British Journal of Psychiatry). Van hun patiënten met een hasjpsychose werd bijna een derde uiteindelijk ziek met een van de ernstigste vormen van schizofrenie - paranoïde. Bij deze ziekte blijft het intelligentieniveau behouden, maar wordt het bewustzijn volledig overgenomen door hallucinaties en wanen.

Cannabisafhankelijke adolescenten en adolescenten met schizofrenie blijken vergelijkbare hersenkenmerken te hebben: hyperactiviteit van de visuele en auditieve centra. Het is met dit kenmerk dat symptomen van angstig luisteren naar niet-bestaande geluiden (bijv. stemmen in het hoofd), angstaanjagende indringende beelden en hallucinaties worden geassocieerd.

HVlA8Fu1tE


Maar correlatie betekent niet causatie: het feit dat cannabis het risico op schizofrenie verhoogt, betekent niet dat het de ziekte veroorzaakt.

Psychose - en nog meer schizofrenie - wordt slechts waargenomen bij een relatief klein deel van de actieve marihuanagebruikers, dus de wetenschappers trokken een voorzichtige conclusie: cannabismisbruik veroorzaakt een versnelde ontwikkeling van de ziekte en sterkere en frequentere aanvallen, op voorwaarde dat er een initiële predispositie is: cannabisgebruikers vertonen symptomen van schizofrenie gemiddeld 2,7 jaar eerder.

Schizofrenie zelf ontwikkelt zich vrij langzaam. Veranderingen in de psyche kunnen zich 10-15 jaar voordoen voordat de eerste psychotische episode optreedt. Een drug kan fungeren als een trigger die de actieve fase van de ziekte start.

Kan cannabis psychische stoornissen behandelen?

Als we het hebben over marihuana en de psyche, kunnen we niet om het tegenovergestelde standpunt heen: dat wiet kan genezen.

Bijna alle drugs in de XIX-XX eeuw werden als medicijn gebruikt en met dit doel geproduceerd. Totdat het duidelijk werd dat de bijwerkingen veel erger waren dan de ziekte zelf.

XqlcLs6A9J


In de psychiatrie was LSD de "hit". Verschillende generaties psychiaters en psychologen hebben geëxperimenteerd met de effecten van psychedelica op hun patiënten, van Carl Gustav Jung in de jaren 1930 tot Timothy Leary in de jaren 1960. Leary, de goeroe van de psychedelica, werd op schandalige wijze gearresteerd en experimenten met drugs zijn in de meeste landen verboden. Maar dat betekent niet dat ze niet bestaan.

Nog niet zo lang geleden werd er een boek gepubliceerd over hoe ondergrondse psychiaters patiënten die door de officiële geneeskunde als hopeloos worden beschouwd (d.w.z. resistent tegen bekende drugs) behandelen met dezelfde LSD, amfetaminen en, in mindere mate, marihuana. Het is absoluut niet de moeite waard om hun methoden thuis te herhalen, zelfs als ze iemand echt helpen: er is een groot verschil tussen het gebruik van een gezuiverde substantie onder toezicht van een arts en een obscuur mengsel op eigen risico.

Di4fHB0YSb


Er is ook een vrij legale marihuanaproductie voor medische doeleinden in landen waar dat is toegestaan (bijvoorbeeld in Canada - sinds 2001).
Volgens het National Institute on Drug Abuse (NIDA) kunnen op cannabis gebaseerde producten worden gebruikt als pijnstillers, tegen misselijkheid en bij verlies van eetlust. Marinol wordt bijvoorbeeld voorgeschreven aan kankerpatiënten om hun slechte eetlust te verbeteren: van deze drugs word je niet high, ze bevatten slechts kleine doses gezuiverde cannabinoïden.

Hetgebruik van marihuana in de psychiatrie is relatief beperkt en er zijn nog minder onderzoeken die de effectiviteit ervan bewijzen. Maar, zoals we al hebben ontdekt, gebruiken enorm veel patiënten het als zelfmedicatie, dus de vraag is meer dan relevant.

Psychiater Julie Holland, schrijfster van een vrij
populair boek over marihuana, gelooft dat het verlichting biedt voor militaire veteranen die lijden aan posttraumatische stressstoornis.

In 2016 verscheen er een studie in het tijdschrift Clinical Psychology Review waarin werd beweerd dat cannabis ook de toestand van mensen met depressie en sociofobie kan verbeteren. Er werd echter al snel ontdekt dat deze wetenschappers financiering ontvingen van Canadese marihuanaproducenten, dus er is reden om te twijfelen aan hun objectiviteit.
 
Last edited:

amphmnamii

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 10, 2022
Messages
57
Reaction score
31
Points
18
Een van de belangrijkste dingen is waar je aan denkt. Want dingen die je niet kunt veranderen, kunnen je gek maken. Zelfs schizofrenie of bipolaire persoonlijkheid. Kan erger zijn. Ik heb een permanente angst voor getallen. Sommige nummers vind ik mooi, maar van sommige ben ik bang. Ik weet niet zeker of het alleen van MJ komt, want ik heb veel andere drugs gebruikt. Ik deel deze 'getallen' met mijn vriend en onze gedachten erover zijn identiek. We weten niet of het echt is, maar het verandert in ieder geval onze beslissingen. Soms gaan we bijvoorbeeld naar het centraal station, maar als we een slecht nummer zien, veranderen we meteen van weg. Of het nummer zegt dat we moeten vertrekken, dan vertrekken we. Het is klote om altijd aan getallen te denken. Dit zal ons ooit doden. :LOL:(y) Dus pas op met denken aan buitenaardse dingen.
 

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Getallenfobie is een extreme en zeldzame aandoening en Cannabis is een zwak psychedelisch middel, hoewel ik me geen zorgen zou maken over het krijgen van getallenfobie door welke drug dan ook.
 
View previous replies…

amphmnamii

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 10, 2022
Messages
57
Reaction score
31
Points
18
Vaak combineerde ik hooguit met andere drugs Meth, Dmt, Herion.
 
  • Like
Reactions: vis

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Nu dat is de boosdoener dan de zware drugs openen je te veel denk ik. Ik hoop dat uw fobie minder wordt meneer. Ik zal meer nadenken over mijn belangrijkste interesse: de ruimte en buitenaardse wezens.
 

amphmnamii

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 10, 2022
Messages
57
Reaction score
31
Points
18
Ik heb dit achter de rug.
 
  • Like
Reactions: vis

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
218
Reaction score
224
Points
43
Cannabis, vooral als het een moderne, zeer actieve soort is, kan dergelijke zepen en ervaringen opwarmen, vermenigvuldigen en lussen. Net als andere stoffen die het werk van het centrale zenuwstelsel kunnen stimuleren
 

OliverShultz

Don't buy from me
Member
Joined
Apr 3, 2023
Messages
2
Reaction score
1
Points
3
Bedankt voor het delen van je gedachten over cannabis en de mogelijke invloed ervan op de geestelijke gezondheid, met name wat betreft manie en bipolaire stoornis. Het is essentieel om na te denken over de effecten van stoffen zoals marihuana op ons geestelijk welzijn.
 

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Als je leuke hallucinaties wilt, ga dan voor 5meoDMT, salvinorineconcentraat. Als je goedkope trips wilt, is 2CB goed verkrijgbaar. Je kunt dan genieten van een lift voor de trek van een cannabistoint.
 
Top