Centanafadine als mogelijk afweermiddel

Metribolone

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 14, 2023
Messages
38
Reaction score
21
Points
8
Centanafadine is een "nieuw" geneesmiddel dat zich momenteel in fase 3 van klinisch onderzoek bevindt als behandeling voor adhd in de vorm van een tablet met verlengde afgifte die 2 keer per dag moet worden ingenomen. Het is een drievoudige heropnameremmer van noradrenaline, dopamine en serotonine in die volgorde. Je kunt meer informatie vinden met het patentnummer WO2013019271A1 dat de synthese, heropnamewaarden en meer over de farmacologie beschrijft. Het werd geïntroduceerd door het farmaceutische bedrijf Otsuka als een medicijn dat stimulerende voordelen zou hebben door snel te werken (in tegenstelling tot atomoxetine, dat een paar weken nodig heeft om volledig effect te krijgen), terwijl de verdraagbaarheid vergelijkbaar is met die van niet-stimulerende middelen.

Volgens het onderzoek heeft het een laag misbruikpotentieel door de spontane motoriek van ratten te testen, maar het verminderde ook de motoriek op een manier die vergelijkbaar is met methylfenidaat toen het werd getest in het rattenmodel voor adhd. Het verhoogde ook de monoamineconcentraties aanzienlijk, zowel oraal als via de ouders (in de vorm van onmiddellijke afgifte), waarbij de piekconcentratie na ongeveer 40 minuten werd bereikt en de niveaus 3-4 uur werden aangehouden voordat ze afnamen.

In de huidige onderzoeken bij mensen zijn de bijwerkingen vergelijkbaar met die van zowel stimulerende middelen als antidepressiva, waaronder eetlustremming, droge mond, misselijkheid, buikpijn, vermoeidheid en slaperigheid, huiduitslag, hoofdpijn en diarree bij oraal gebruik in de vorm van langdurige afgifte voor een totaal van 200 of 400 milligram per dag. Verhoogde doseringen werden net zo goed verdragen als lage doseringen.

Denken jullie, gezien deze informatie, dat het mogelijk euforische effecten kan hebben zonder significante stimulerende effecten wanneer het wordt ingenomen in vormen met "onmiddellijke afgifte", zoals het opsnuiven van het poeder, injecteren of oraal innemen? Denk je dat dit milde of helemaal geen stimulerende effecten zou hebben? Of denk je dat het vergelijkbaar is met het snuiven van een antidepressivum dat bijna geen recreatieve waarde heeft, ook al heeft het nog steeds effecten?

Over het geheel genomen lijkt het een zeer interessante verbinding.
 

Metribolone

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 14, 2023
Messages
38
Reaction score
21
Points
8
Ik neem aan dat de effecten vergelijkbaar zijn met die van methylfenidaat, maar mogelijk meer euforisch of plezierig zijn door de remming van de serotonine heropname. Ik denk dat de serotonine heropname remming ook de reden is waarom het meer kalmerend zou kunnen werken of minder spontane beweging bij ratten zou kunnen veroorzaken dan traditionele stimulerende middelen. Ook het feit dat het snel begint te werken, dat het bedrijf het doseert als een middel met verlengde afgifte, en andere patenten die gaan over andere formuleringen waaronder een combinatie van parels met onmiddellijke en vertraagde afgifte, wijzen erop dat het stimulerende of mogelijk recreatieve waarde heeft die niet wordt benadrukt (of het zou kunnen worden aangegeven, maar er zijn zoveel patenten en onderzoeken te lezen dat ik het misschien niet heb gezien).

Er zijn antidepressiva die vanwege hun halfwaardetijd worden geleverd in de vorm van verlengde of aanhoudende afgifte, zoals Desvenlafaxine en bupropion, die zorgen voor stabiele bloedconcentraties en niet echt recreatieve waarde hebben. (Bupropion's significante voorkeur voor ne heropname boven dopamine vermindert zijn recreatieve waarde).

Dit doet me ook afvragen of ansofaxine (toludesvenlafaxine), een andere drievoudige heropnameremmer met een meer gebalanceerde waarde tussen zijn doelwitten, misschien recreatieve waarde heeft. Beide stoffen die ik noemde hebben een significante dopamine heropname remming in tegenstelling tot andere antidepressiva waardoor ik me afvraag wat de recreatieve waarde ervan is.
 
Top