Gemeenschapsproject; chiraliteitschecker (optische refractometer)

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Er zijn een paar momenten geweest dat ik bijvoorbeeld methamfetamine gebruikte en mezelf afvroeg: "Hier word ik niet echt high van. Het smaakt hetzelfde als normaal, de kristallen zijn vrij amorf, dit product heeft niet echt de lange slanke parallellogram in doorsnedevorm die een scherf D(R) methamfetamine zou moeten hebben en het is geen platte vierkante vlok die doet denken aan een ruit, wat je zou verwachten van L(S) methamfetamine. Ik ben ervan overtuigd dat veel van mijn vrienden de uitspraken hebben gezien van de man die een grote hoeveelheid kocht van een leider in crytocurrency, en toen hij er niet high van werd, stuurde hij het naar een lab en ontdekte dat het 72% L-meth was. Ik denk dat dit veel meer gebeurt dan mensen zich realiseren. Er zijn instructies en honderden paragrafen vol discussie over het strippen van D-meth uit een racemisch mengsel. Momenteel is dit moeilijk, duur of tijdrovend om op te sporen.
Er bestaat een apparaat dat, als het goed gebruikt wordt, de chiraliteit van moleculen kan meten. Het heet een refractometer. Het kan meten hoeveel en in welke richting een molecuul licht buigt. Het buigen van licht wordt optische activiteit genoemd. Een molecuul is alleen actief als het chiraal is. Als een molecuul bovendien meer dan 1 draaibare binding heeft, moeten alle bindingen in dezelfde richting draaien om een molecuul optisch actief te maken. Een refractometer, geschikt voor. chemie kost ongeveer $1000 en meer.

1S,2R efedrine is niet optisch actief. Het nettoresultaat op licht is dat het niet wordt gebogen. Eerst buigt het tegen de klok in, dan buigt het met de klok mee, dus in totaal verandert er niets.
1S,2S efedrine is optisch actief, eerst buigt het licht met de klok mee, daarna buigt het licht meer met de klok mee.

Racemische mengsels van isomeren zijn niet actief. In theorie heeft de chemische stof 50% leavorotaire chiraliteit en 50% dextrorotaire, waardoor het nettoresultaat 0 is, maar in het leven kom je zelden een perfect lineair resultaat tegen. Dus 2-3° L of R is binnen het verwachte bereik voor een racemisch mengsel. Elk molecuul, zelfs elke binding, heeft een bepaalde hoeveelheid rotatie en dat aantal hangt af van factoren zoals de temperatuur en de sterkte van een oplossing, dus om een nauwkeurige meting te krijgen moet met deze dingen rekening worden gehouden en moeten ze als variabelen in een vergelijking worden opgenomen.
De realiteit is dat we geen apparaat van $1000 nodig hebben om te zien of een molecuul licht roteert en we hoeven niet nauwkeurig te meten hoeveel het licht buigt. Als we weten dat het
Licht sterk buigt CC
Licht licht buigt CC
Licht niet buigt
Licht licht met de klok mee buigt
Licht sterk rechtsom buigt
Dat is alles wat ik wil, maar ik wil dat het goedkoop en draagbaar is, zodat ik het kan gebruiken om een product te bekijken voordat ik het koop. Ik heb in mijn bezit veel "spullen", dat wil zeggen voorwerpen waarvan ik denk dat ik ze kan gebruiken om een prototype van een apparaat te maken en het ontwerp te testen/wijzigen om de kosten en mogelijkheden te optimaliseren.
Ik heb allerlei soorten 5v lithiumbatterijen. Oordopjes hebben absoluut kleine batterijen en ik heb er een paar van oude weegschalen, buetooth hoofdtelefoons, seksspeeltjes, tonnen telefoonbatterijen (maar ik dacht aan een paar van die kleine oplaadbare 5v-batterijen) en led-verlichting, hobbyisten die led-verlichting op het spoor gebruiken, weerstanden uv-led-lcd's, alles. Ik heb een 3d printer. Die heb ik gekregen en nooit aangeraakt. Ik weet dat het er allemaal is en verschillende rollen filament. Ik ga prototypes maken en die kan ik naar mensen sturen om aan te passen en verbeteringen aan te brengen. Ik ben niet van plan om dit idee of apparaat te patenteren of er winst uit te halen. Ik denk dat het de groep en de wereld ten goede zou komen. Vandaag ontving ik de eerste stukken waarvan ik wist dat ik ze niet had liggen. Dit zou genoeg kunnen zijn om 20 of zelfs 50 stuks te maken.
HAU392u4IN

WJSKzQEX68

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Reaction score
68
Refractometers hebben een ander doel, namelijk het meten van de brekingsindex. Deze apparaten zijn meestal erg goedkoop en compact.
Het apparaat dat je zoekt heet polarimeter. Deze meet de optische draaiing van een monsteroplossing. Zelfs handmatige apparaten zijn vrij duur en groot.
Gelukkig zijn ze gebaseerd op eenvoudige principes en kunnen ze thuis worden gereproduceerd, uiteraard met wat verlies aan precisie.

Alles wat je nodig hebt is een lichtbron, een lange dunne glazen buis met platte uiteinden (je kunt glas op glas lijmen met epoxy) met een vergroting voor luchtbellen (dat is eenvoudig te doen met een zaklamp, een zachte buis en je longen) en polarisatiefolie of -glas. Voor meer nauwkeurigheid ook een luxmeter (meet de intensiteit van licht, of verlichtingssterkte).
De lichtbron moet lineair zijn (of je hebt een extra polarisatiefilter nodig) en bij voorkeur een smal spectrum hebben dat zo dicht mogelijk in de buurt komt van de waarde van een natriumdamplamp (589 nm) om je experimentele metingen van lichtrotatie gemakkelijker te kunnen vergelijken met literatuurgegevens.
Een goede en goedkope bron van dergelijk licht zou 5mW 635nm rode laserdiodemodule kunnen zijn zonder lens of met lens voor zogenaamde "vette straal". Zoals we weten hebben de meeste laserdiodes lineair gepolariseerd coherent en monochromatisch licht. Er zijn ook LED's met een spectrum dat veel dichter bij 589nm ligt, maar het is niet-lineair en breder, dus misschien moet het extra worden afgedekt met een smal banddoorlaatfilter als je de juiste waarden wilt krijgen.

Hier kun je een goede uitleg zien over hoe het eigenlijk werkt:

Voorbeeld van een van de goedkoopste in de handel verkrijgbare handmatige polarimeters (in China zijn vergelijkbare polarimeters te koop voor 300-500 $):
de-labor-analytische-geraete-akruess-optronic-p1000-manuelles-polarimeter.jpg

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Bedankt voor je input en correctie van de terminologie. Een polarimeter kost al $1000, en wat ik probeer te maken is een refractometer (ik neem aan dat dat losse terminologie is, ik wil gewoon zien of een stof het licht 20° levao buigt, 20° of meer dextrorotair of slechts een paar graden in beide richtingen (om enantiomeeroverschot mogelijk te maken). Ik heb van die vellen polarisatiefolie gekocht. Ik heb geprobeerd er een paar van een oude telefoon af te halen, maar dat lukte me niet. Ik begrijp de lichtsituatie niet goed, maar ik heb een heleboel leads lcds en dergelijke, maar ik zal het juiste kopen zodra ik begrijp wat dat is. Ik ben een ongelooflijke narcist, dus er is niets dat ik niet kan doen (in mijn gedachten) Ik kan printplaten printen, ik heb een 3d printer, uv en epoxy hars apparatuur. Ik trek mijn portemonnee open en koop alles wat nodig is. Ik zou een polarimeter kunnen kopen, maar die kan ik niet rondslepen en zoiets nauwkeurigs heb ik niet nodig. Ik zou graag iets ontwerpen dat iedereen kan maken van een muntblikje en een goedkope monocle of speelgoedoculair of... wat ik dan ook kan maken dat niet op maat gemaakt is. In de volgende post zal ik uitleggen waarom ik dit probeer. Helaas ben ik verre van een chemicus, ik heb nog nooit in mijn leven les gehad. Ik heb de apparatuur die de meeste scheikundelaboratoria op een middelbare school hebben, en ik ben redelijk belezen over het onderwerp, maar ik heb heel weinig laboratoriumervaring.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Ik zei,
Ik heb ph-strips gebruikt en ben telkens 2 punten voorbij de pKa en pKb gegaan.