Methylamine is CH³NH². Een methylgroep en een ammoniakgroep is een gas bij atmosferische druk en temperatuur. Methylamine HCL is wat sommige mensen methylammoniumchloride noemen. Het is CH³NH³- Cl+. Het is een vaste stof bij atmosferische druk en temperatuur. Heb je het verschil gezien? De MAC heeft een extra waterstof aan de stikstof. Aangezien waterstof gewoonlijk 1 elektron en 1proton heeft en een stabiel atoom een even aantal elektronen in zijn valentiebaan heeft, is het op zoek om er een aan te trekken. Chloor heeft 17 elektronen, 7 in de valentiebaan, dus het zoekt er ook een en klampt zich vast aan dat waterstof. Als je die waterstof daar weg zou kunnen halen, dan zou het methylamine zijn.
Wat je nodig hebt is een base, een base die sterk genoeg is om die waterstof te stelen van de stikstof waaraan hij vastzit. Met het elektron verdwijnt het proton waar het omheen draait, dus je zou het een deprotonisatie kunnen noemen. Zo noemen we het, maar het neutraliseert een zuur. Waterstofchloride is het zuur. Een paar sterke basen kunnen het waarschijnlijk doen. De goedkoopste die ik ken is loog. Natriumhydroxide NaOH als ik CH³NH³ neem en NaOH toevoeg,
CH³NH³+NaOH->CH³NH²+ HOH(H²O) NaCL( ZOUT). Dus ik heb METHYLAMMONIUM CHLORIDE genomen, er loog aan toegevoegd, en het maakte 1 molecuul zout, 1 molecuul water, en verwijderde de extra H van de nu methylamine. Wist je dat methylamine hcl (en alle hcl) bestaat uit 1 mol methylamine en 1 mol hcl. Er is 1 mol NaOH nodig om 1 mol hcl te neutraliseren
wat betekent dat verdomme? Als je het molgewicht van MENH² HCL neemt en daarvan het gewicht van een mol MeNH² aftrekt, heb je een molgewicht van hcl. Het is ongeveer...36 gram of zoiets. Kijk nu naar het molgewicht van NaOH, idk 31 gram? Wat die getallen ook zijn, 31/36= wow veel loog heb je nodig, gewoon een moleculair gelijke hoeveelheid als de hcl als de MAC. Voeg het toe en tada, het is methylamine. Voer voor de rest van deze cursus je creditcardgegevens in op de volgende pagina. Hoofdstuk 2, "oh shit methylamine is een gas en het stinkt en verstikt je".