DOPAMINE

House M.D.

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 28, 2021
Messages
18
Reaction score
46
Points
3
DIOnytgKCv

Een van de belangrijkste mediatoren van het centrale zenuwstelsel is de stof dopamine. Dopamine is al heel lang bekend, ergens sinds het midden van de 20e eeuw. Het is een stof die vooral wordt geassocieerd met de hersenen in vergelijking met acetylcholine en nor-epinefrine, die actiever zijn in het perifere zenuwstelsel.
Dopamine wordt gevormd in onze neuronen als gevolg van een eenvoudige keten van chemische reacties, die zijn oorsprong vindt in het aminozuur tyrosine. Vervolgens verandert tyrosine in een molecuul genaamd L-DOPA, en al L-DOPA wordt dopamine. Bovendien is L-DOPA in deze keten een voorloper van dopamine, wat verder bepalend is voor het gebruik van de L-DOPA molecule als geneesmiddel. Dopamine is essentieel voor het centrale zenuwstelsel, en dopamine neuronen worden gevonden in drie zones: dit is de hypothalamus en twee gebieden van de middenhersenen: de substantia nigra en het ventrale tegmentale gebied. In de hypothalamus hebben dopamine neuronen vrij korte axonen, die zich voornamelijk bezighouden met intrahypothalamische problemen en invloed hebben op de afgifte van bepaalde hormonen of de centra van sommige behoeften en betrokken zijn bij de regulatie van het autonome zenuwstelsel - dit zijn vrij lokale functies, maar belangrijk. In de hypothalamus kan dopamine bijvoorbeeld de voedselmotivatie verminderen, de agressiviteit verhogen of het libido verhogen, dus dit zijn lokale, maar belangrijke functies.
De bekendste zijn de dopamine-neuronen die zich juist in de substantia nigra en de ventrale tegmentale regio bevinden. De substantia nigra wordt zo genoemd omdat dit gebied van de hersenen een donkere kleur heeft: de neuronen daar bevatten een bepaalde hoeveelheid melanine, een donker pigment. De axonen van deze cellen gaan omhoog naar de hersenhelften en komen meestal uit in de basale ganglia. Dit blok van het dopaminesysteem wordt in verband gebracht met de regulatie van motorische activiteit - hoeveel dopamine de substantia nigra afscheidt hangt grotendeels af van hoeveel iemand lichamelijk actief is, gemotoriseerd is, graag beweegt, graag beweegt. Mensen met een actieve zwarte substantie sporten graag, dansen graag en bewegen over het algemeen in de ruimte. Mensen wiens substantia nigra niet erg actief is (en dit hangt vooral af van de genen) zijn motorisch luier en krijgen niet zoveel plezier in bewegen, maar ze krijgen plezier in iets anders: in eten of in nieuwigheid. Mensen in de omgeving zien hen als lui, wat niet klopt want het is gewoon een kenmerk van het dopaminesysteem.
Axonen van de substantia nigra in de hersenhelften gaan over in de basale ganglia. Dit is een heel moeilijk gebied dat zich in de diepte van de hersenhelften bevindt. Als we het over de hersenhelften hebben, denken we in de eerste plaats aan de cortex, een zone die zich aan de oppervlakte van de hersenhelften bevindt en die een enorm aantal zenuwcellen met verschillende functies bevat. Maar in de diepte van de hersenhelften bevinden zich grote clusters neuronen, die vroeger basale ganglia werden genoemd. En er is een massa anatomische structuren.
  • Striatum.
  • Globus pallidus.
  • Claustrum.
  • Putamen.
LOhaDGg2w5

Ongeveer 80% van de neuronen van de basale ganglia in deze groep structuren zijn betrokken bij beweging. Het is de activiteit van deze neuronen die wordt beïnvloed door de substantia nigra. De overige 20% van de basale ganglia maken deel uit van een ander systeem dat te maken heeft met behoeften, motivaties en emoties.
Het gebied dat zich bezighoudt met beweging en geassocieerd is met de substantia nigra is vaak vatbaar voor een zeer karakteristieke ziekte die parkinsonisme (ziekte van Parkinson) wordt genoemd. Het probleem is dat de neuronen van de substantia nigra erg "kwetsbaar" blijken te zijn, dat wil zeggen dat van de vele neuronen in onze hersenen, de cellen van de substantia nigra het meest gevoelig zijn voor neurale degeneratie. Sommige neuronen in dit gebied hopen pathologisch abnormale eiwitten op in hun cytoplasma (ze worden parkines genoemd) en beginnen met de leeftijd uit te vallen. Naarmate de substantia nigra slechter aanvoelt, wordt de toevoer van dopamine naar de basale ganglia minder en minder, en geruime tijd bestrijden de basale ganglia dit met succes, voornamelijk door het aantal dopaminereceptoren te verhogen.
Wanneer er niet langer voldoende toevoer is, beginnen parkinsonachtige symptomen op te treden: trillen van de handen (tremor), spierspanning (rigiditeit) verschijnt, het is moeilijk voor een persoon om bewegingen te starten (akinesie). Dit is een vrij ernstige bewegingsstoornis die we proberen te behandelen. Het belangrijkste medicijn dat helpt is L-DOPA, een voorloper van dopamine. Deze stof kan in de vorm van tabletten lange tijd aan iemand met parkinsonisme worden gegeven en deze symptomatologie stoppen, maar helaas stopt de introductie van deze stof de neurodegeneratie niet, dus de dosis moet voortdurend worden verhoogd gedurende tien, vijftien, soms zelfs twintig jaar.
XY6HbcLC4f

Het tweede gebied is het tegmentale gebied. De axonen van deze zone gaan naar de hersenschors en naar dat deel van de basale ganglia dat zich bezighoudt met behoeften, motivaties en emoties. Dopamine, geproduceerd door neuronen van het tegmentale gebied, in de hersenschors, bepaalt voor een groot deel de snelheid van informatieverwerking en de snelheid van ons denken. Als er veel dopamine in dit systeem zit en het tegmentale gebied actief genoeg is, dan zien we dat informatieverwerking snel gaat en iemand een snel brein heeft. Zulke mensen kunnen zeer succesvol zijn in wiskunde, programmeren en in algemene beroepen die te maken hebben met abstract denken. Bovendien geeft ditzelfde blok ons positieve emoties die geassocieerd worden met nieuwigheid. Dit is een essentieel onderdeel van ons mentale leven omdat onze hersenen erg nieuwsgierig zijn en het verkrijgen van nieuwe informatie biologisch erg belangrijk is: we moeten weten wat er verandert in de wereld om ons heen, deze veranderingen snel detecteren en analyseren. Voor iemand die zich bezighoudt met wetenschap of kunst is dit het belangrijkste onderdeel van het mentale leven omdat iets componeren of ontdekken gewoonweg geweldig is. Het blijkt dat dopamine geassocieerd wordt met positieve emoties die correleren met nieuwigheid, creativiteit, humor. Als je lacht, komt er ook dopamine vrij.
Helaas werkt dit systeem niet altijd even goed. Als het om de een of andere reden (voornamelijk genetisch) slecht werkt, dan mist iemand positieve emoties die samenhangen met nieuwigheid, en dit kan een van de componenten van depressie zijn. Als dit systeem te hard werkt, kan het denken overdreven snel en zenuwachtig worden. Iemand kan zich niet concentreren en niet lang aan dezelfde gedachte denken. Sensorsystemen beginnen signalen te genereren op een moment dat er geen echte prikkels zijn. Dit alles resulteert in symptomen die schizofrenie worden genoemd. Helaas is schizofrenie een veel voorkomende ziekte: 0,5 tot 1% van de bevolking lijdt aan deze ziekte. In dit geval zijn medicijnen nodig die de activiteit van het dopaminesysteem verzwakken uit de groep van neuroleptica, dat zijn blokkers van dopaminereceptoren.
83G21oORZE

Dopamine heeft vrij veel receptoren, maar je kunt vijf hoofdtypen onderscheiden. Als we naar verschillende delen van de hersenen kijken, vinden we allereerst D-2 receptoren die verschillende zenuwprocessen remmen. En vrij veel D-1 receptoren - dopamine receptoren van het eerste type, die verschillende zenuwprocessen activeren. In sommige neurale netwerken worden D-1 en D-2 receptoren als concurrerende blokken ingevoegd, D-2 receptoren beperken de D-1 activiteit. Dit wordt heel goed waargenomen in de basale ganglia. Als we dopamine receptorantagonisten gaan gebruiken, hangt de mate van ernst van hun effecten af van welke receptoren we raken.
De geschiedenis van neuroleptica begint met een stof genaamd chloorpromazine. Het is een ruw neurolepticum dat niet alleen op alle soorten dopaminereceptoren werkt, maar ook op noradrenaline receptoren. Maar chloorpromazine is in de geschiedenis van de psychiatrie het belangrijkste medicijn geworden, waarmee het voor het eerst mogelijk was om zowel ernstige schizofrenie als ernstige manische stoornissen op farmacologisch niveau te stoppen. In de jaren 1960 werden meer selectieve medicijnen ontwikkeld, die voornamelijk de activiteit van D-2 receptoren blokkeerden. Moderne neuroleptica zijn juist blokkers van D-2 receptoren met verschillende mate van effectiviteit omdat er meer vraag is naar zachtere medicijnen. Gelukkig komt milde schizofrenie vaker voor dan ernstige schizofrenie. Zelfs vanuit het oogpunt van de farmacologische markt is het veel belangrijker om lichte neuroleptica te produceren omdat ze een veel bredere verspreiding hebben.
6yQWLe2iI4

Het belangrijkste doelwit van de werking van neuroleptica is de hersenschors en dat deel van de basale ganglia dat geassocieerd wordt met emoties, behoeften, motivatie. Er zijn twee structuren in de basale ganglia: één heet de amygdala en de tweede structuur is de nucleus accumbens. Deze twee structuren zijn de belangrijkste doelwitten voor neuroleptica en de nucleus accumbens wordt zeer actief bestudeerd als een belangrijk centrum dat geassocieerd wordt met het opwekken van positieve emoties. De meeste informatiestromen die verband houden met het feit dat ons lichaam met succes een bepaalde activiteit heeft uitgevoerd: gegeten of ontsnapt aan gevaar, iets nieuws geleerd of met succes vermenigvuldigd - gaan door de nucleus accumbens. En verdere signalen vanuit deze structuur, die in de hersenschors terechtkomen, bepalen de processen van leren en geheugenvorming. Daarom wordt deze zone zeer actief bestudeerd en is dopamine in deze keten de belangrijkste mediator.
Het is mogelijk om zowel de denkprocessen als de centra van positieve emoties, waaronder de nucleus accumbens, te activeren als dopamine receptor agonisten worden gebruikt. Dergelijke drugs zijn bekend. En ze behoren tot de groep van psychomotorische stimulantia. Een klassiek psychomotorisch stimulerend middel is amfetamine - een stof die aan het begin van de 20e eeuw werd ontdekt en die een complexe geschiedenis achter de rug heeft. Ze probeerden het te gebruiken als een drug die gewichtsverlies veroorzaakt, en als een psychomotorisch stimulerend middel, sportdoping en soms gebruikt in de kliniek voor ernstige depressies. Dezelfde categorie omvat zeer krachtige verdovende middelen zoals cocaïne, methamfetamine, mephedrone, MDPV en andere die de activiteit van het dopaminesysteem sterk verhogen en zeer snel verslaving en afhankelijkheid veroorzaken, waarbij de toestand van neurale netwerken en vooral de centra van positieve emoties ernstig veranderen. Zoals de nucleus accumbens, die uiteindelijk psychocognitieve patronen beïnvloedt.


Het dopamineniveau is direct gerelateerd aan deze functies.
  • Logica .
  • Abstractie.
  • Symbool/taal.
  • Wiskunde.
  • Inspiratie voor de toekomst .
  • Interne locus van controle.
  • Technisch en engineering denken.
DOPAMINENIVEAU.
Vy15JinlqI

Stel je twee mensen voor met hetzelfde gewicht en dezelfde lengte. Beiden hebben 40.000 dopaminereceptoren (voorbeeld) in hun hersenen, maar hun gevoeligheid is verschillend. Bij de ene persoon is de gevoeligheid van de receptoren 10 keer verminderd en bij de andere persoon is de gevoeligheid normaal. Beide mensen zien hetzelfde aangename gezicht, bijvoorbeeld een schattige kat. Deze actie veroorzaakt de productie van 10.000 moleculen dopamine (voorbeeld), d.w.z. het dopamineniveau is bij beiden hetzelfde. Maar wat is de perceptie van deze gebeurtenis? In dit geval is de eerste persoon 25% tevreden en de andere 2,5%.
De eerste persoon zal zich concentreren op hoe schattig de kat is. En de tweede zal denken: de kat is schattig, maar hij heeft toxoplasmose en verhongert meestal op straat. En bij elk van deze gebeurtenissen zal de eerste persoon geloven dat zijn dag een succes was, en de tweede? De tweede zal natuurlijk ongelukkig zijn met de dag. Verlaagde dopaminespiegels verminderen ons vermogen om "beloningen" - iets positiefs - op te merken en verhoogt de gevoeligheid voor angst, voor "bedreigingen".
Het tweede belangrijke punt wordt niet geassocieerd met aangename momenten, maar met problemen. Als de eerste persoon een fout maakt en zijn dopamineproductie daalt (bijvoorbeeld met 20.000 moleculen), dan zal hij zich 50% slechter voelen. En dit zorgt ervoor dat hij in de toekomst een onaangename situatie vermijdt, dat wil zeggen leert van fouten. Maar bij de tweede persoon zal de gezondheidstoestand met slechts 5% afnemen. Dat wil zeggen, zo'n vermindering is duidelijk niet genoeg voor hem om conclusies te trekken.
Misschien vermindert het gebrek aan dopaminereceptoren het vermogen van mensen om te leren van hun eigen fouten en om de juiste conclusies te trekken uit negatieve ervaringen, en om acties die tot slechte gevolgen hebben geleid niet te herhalen. In het algemeen suggereren de verkregen resultaten dat het normaal functioneren van de dopaminesystemen in de hersenen noodzakelijk is voor een persoon om effectief te kunnen leren van zijn fouten. Verstoring van dopamine neuronen (bijvoorbeeld door een gebrek aan dopamine receptoren, zoals bij dragers van het A1 allel) kan leiden tot het negeren van negatieve ervaringen. Er zijn verschillende mutaties in de genen van dopaminereceptoren. In het geval van verslavingen kun je de analyse doorlopen om de juiste therapiemethode voor zulke patiënten te kiezen.
 
Last edited by a moderator:

keend478

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 20, 2022
Messages
2
Reaction score
0
Points
1
en er is alleen dat type, of zijn er meer
 

BHBlueberry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 17, 2022
Messages
20
Reaction score
11
Points
3
Ik heb L-Dopa geprobeerd en ik kan duidelijk zeggen dat het gewoon niet effectief is. Het enige leuke dat ik over haar kan zeggen is dat ze echt geweldig ruikt.

Mijn observaties vertellen me dat waarschijnlijk - aangevuld (ik nam oraal) L-Dopa niet de bloed-hersenbarrière passeert. Ik zou aanraden om in plaats daarvan dopamine-precursor Tyrosine te gebruiken.

De tegenovergestelde situatie doet zich voor als we het over serotonine hebben. 5-HTP werkte heel merkbaar, maar de serotonine-precursor Tryptofaan was gewoon niet effectief.
 

Novator

Resident
Joined
Oct 30, 2021
Messages
39
Reaction score
800
Points
83
Voor mij bleek L-Dopa een echte ontdekking te zijn. 5-HTP (combo met N-Acethyl-L-Tyrosine en DMAE) zijn apart bekend en heeft zwakke eigenschappen.
Mijn recept is om serotonine en dopamine medicijnen te combineren. Maar wees voorzichtig!!!
De eerste keer kende ik de doseringen niet en werd ik wakker in de isoleercel van het ziekenhuis. Ik probeerde met een bank tegen de deur te botsen. De politie arriveerde bij alarm. Ik legde de goede jongens rustig uit dat ze me lange tijd niet naar het toilet lieten gaan (er is geen toilet in de isoleercel). En ze moeten niet vergeten dat ik geen hond ben voor medisch personeel. Als er geen sterke isolator was, zou alles kapotgaan op mijn weg naar de oude witte vriend.
Maar de ervaring is interessant. Ik herhaalde het in andere doseringen en verwijderde uit deze combinatie een extra medicijn. Het pakte geweldig uit! Zonder schade. De tijd versnelde hetzelfde als de vorige keer, maar zonder storingen in het geheugen. De helderheid van de geest bleef stabiel. Alle beslissingen en acties waren in deze staat superproductief.
Het volgende recept schrijf ik, maar... NIET GEBRUIKEN MET ANDERE DRUGS (zeer gevaarlijk):
Carbidopa (250mg) + Levodopa (25mg) + 5-HTP (50mg) + Idebenone (30mg).

De eerste keer heb ik ook deze combinatie toegevoegd: Amanita Muscaria (3 willekeurige hoedjes) en Mucuna Pruriens (200mg)(hebben een mooie uitstapjes NO 🤪)

Maar ik kan me vergissen in combinaties. Want het zwarte gat in het geheugen na de eerste keer liet een zeer grote indruk achter.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
In welke doseringen heb je L-Dopa genomen en hoe lang? Hoe heeft Tyrosine zich in uw ervaring gemanifesteerd?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
Voor het beoogde doel worden Carbidopa en lLevodopa meestal in combinatie met minimaal 1:4 ingenomen. En de maximale dagelijkse dosis Carbidopa is 75-200 mg in verschillende doses. Het overschrijden van 200 mg Carbidopa leidt niet tot een toename van het therapeutische effect.

De gemiddelde dagelijkse dosis Carbidopa die nodig is om de perifere omzetting van Levodopa te onderdrukken is 70-100 mg. De dagelijkse dosis Levodopa mag niet hoger zijn dan 2000 mg - maar dit is een zeer groot aantal en is specifiek nodig voor de behandeling van pathologie.

Denk erover om het schema aan te passen.
 
Top