Fenethylline (Captagon) synthese

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1

Inleiding
Vt5cdTuK2V

Fenethylline (BAN, USAN) is een codrug van amfetamine en theofylline en een prodrug van beide. Het wordt ook gespeld als fenethylline en fenetylline (INN); andere namen zijn amfetaminoethyltheofylline en amfetyline. De drug werd op de markt gebracht voor gebruik als psychostimulant onder de merknamen Captagon, Biocapton en Fitton.

Synthese van fenethylline is vrij eenvoudig en vereist geen uitgebreid duur glaswerk. In dit onderwerp vind je de synthese van deze stof in twee stappen, waarbij elke stap wordt gepresenteerd door twee verschillende methoden, die enkele kenmerken hebben.

Een van de belangrijkste voordelen van fenethylline was dat het de bloeddruk niet in dezelfde mate verhoogt als amfetaminen, en dus kon worden gebruikt bij patiënten met cardiovasculaire aandoeningen. Fenethylline wordt door het lichaam gemetaboliseerd tot twee drugs amfetamine (24,5% van de orale dosis) en theofylline (13,7% van de orale dosis), die beide zelf actieve stimulantia zijn. De fysiologische effecten van fenethylline zijn daarom het gevolg van een combinatie van alle drie de drugs.

Moeilijkheidsgraad: 4/10

Apparatuur en glaswerk:
  • Magneetroerder met verwarming;
  • Filtreerpapier;
  • pH-indicatorpapier;
  • Vacuümbron;
  • Buchner-kolf en trechter [voor kleine hoeveelheden kan een Schott-filter worden gebruikt];
  • Terugvloeikoeler;
  • Oliebad;
  • Trechter;
  • Scheitrechter van 250 of 500 ml;
  • Laboratoriumweegschaal (0,01-100 g is geschikt) [hangt af van de syntheselading];
  • Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
  • [Methode 1_1]
    • Rondbodemkolf van 50 ml (RBF);
  • [Methode 2_1]
    • 1 L rondbodemkolf (RBF);
  • [Methode 1_2]
    • 1 L rondbodemkolf (RBF);
  • [Methode 2_2]
    • 5 mL peervormige kolf;
  • Flash chromatografie kit

Reagentia:
  • Theofylline (1);
  • 1,2-dichloorethaan ( 2);
  • Gedestilleerd water;
  • 1-fenyl-2-aminopropaan ( 4);
  • Natriumsulfaat (Na2SO4) watervrij;
  • [Methode 1_1]
    • Aliquat-336 of TEBA (BTEAC) of TBAB (katalysator);
    • Petroleumether;
  • [Methode 2_1]
    • Natriumhydroxide;
    • i-propanol (IPA);
    • chloroform;
    • Ethanol (EtOH);
  • [Methode 1_2]
    • Alcohol (EtOH) of tolueen;
    • Zoutzuur (HCl) alcoholische oplossing;
  • [Methode 2_2]
    • Natriumbicarbonaat (oplossing aq.);
    • Dichloormethaan;
    • ethylacetaat;
FxPlLdXBbK
Fenethylline [3,7-Dihydro-1,3-dimethyl-7-[2-[(1-methyl-2-fenylethyl)amino]ethyl]-1H-purine-2,6-dion]
Kookpunt: 563,8 °C bij 760 mm Hg;
Smeltpunt: 227-229 °C;
Molecuulgewicht: 341,41 g/mol;
Dichtheid: 1,26±0,1 g/cm3;
CAS-nummer: 3736-08-1.



7-(2-chloorethyl)theofylline van theofylline

O2W5vxYl0w
Methode 1_1
Theofylline (1) (10 mmol), fijngemalen natrium(kalium)hydroxide (10-20 mmol) en aliquat-336 (0,6 mmol) worden gesuspendeerd in 1,2-dichloorethaan (2) (10-20 ml) in 50 ml rondbodemkolf (RBF) met terugvloeikoeler. Het reactiemengsel wordt 4 uur onder reflux geroerd, heet gefiltreerd, het neerslag opgelost in gedestilleerd water en de oplossing geneutraliseerd tot pH 7 om het niet-gereageerde theofylline en het gesynthetiseerde symmetrische 1,2-bis(7-theofyllinyl)ethaan te verkrijgen. Trituratie van het tot droogte gebrachte filtraat onder verminderde druk met petroleumether of water levert het gewenste chlooralkylderivaat (3) op in kristallijne vorm met een theoretische opbrengst van 99 %. De verkregen verbinding (3) wordt vervolgens geherkristalliseerd uit ethanol.

Aliquat-336, TEBA (BTEAC) en TBAB vertonen vergelijkbare katalytische activiteiten.

Methode 2_1
Theofylline (1) (150,0 mmol, 29,70 g) werd toegevoegd aan een oplossing van natriumhydroxide (150,0 mmol, 6,0 g) in 200 ml water in 1 L rondbodemkolf (RBF). 1,2-Dichloorethaan (1,20 mol, 118,66 g) in 300 ml i-propanol werd vervolgens al roerend toegevoegd. Het mengsel werd onder reflux verwarmd bij 78-80 °C gedurende 76,5 uur. Na filtratie en verwijdering van het oplosmiddel werd de resterende vaste stof geëxtraheerd met chloroform (3 x 200 ml). De gecombineerde chloroformextracten werden gedroogd boven watervrij natriumsulfaat en na filtratie werd het oplosmiddel verwijderd. Het product (3) kristalliseerde uit ethanol in 90 % opbrengst, m.p.: 120-122 °C.

1,3-dimethyl-7-[2-(1-fenylpropan-2-ylamino)ethyl]purine-2,6-dion (fenethylline) uit 7-(2-chloorethyl)theofylline en 1-fenyl-2-aminopropaan (amfetamine)

R9LsQxilbj
Methode 1_2
1 mol 7-(2-chloorethyl)theofylline (3) en 2,5 mol 1-fenyl-2-aminopropaan (4) worden gedurende 6 uur in een oliebad verhit in een rondbodemkolf (RBF) van 1 liter, zo nodig met toevoeging van alcohol of tolueen. Het reactiemengsel wordt verdund met alcohol en aangezuurd met alcoholisch zoutzuur. De gevormde kristallijne massa wordt afgezogen gefiltreerd en geëxtraheerd door koken met alcohol. Er wordt een product gevormd met een smeltpunt van 237 tot 239 °C. Bij langdurige extractie door koken met alcohol daalt het smeltpunt van de massa, bij voorkeur als gevolg van een verandering in de modificatie, tot 227-229 °C. Analyse toont echter aan dat beide producten het pure condensatieproduct zijn. In plaats van het chloorethyltheofylline kan ook het overeenkomstige broomderivaat worden gebruikt. Het bleek dat op deze manier het proces wordt vergemakkelijkt en de opbrengst wordt verbeterd.

Methode 2_2
Een mengsel van 7-(2-chloorethyl)theofylline (3) (0,22 g, 0,9 mmol) en 1-fenyl-2-aminopropaan (4) (0,49 g, 3,6 mmol) werd gedurende 17 uur bij 100 °C verhit in een peervormige kolf van 5 ml. Na afkoeling tot kamertemperatuur werd de verzadigde waterige oplossing van natriumbicarbonaat toegevoegd om het reactiemengsel te basificeren tot een pH van 8. De waterfase werd geëxtraheerd met dichloormethaan en de organische fase werd gedroogd boven watervrij natriumsulfaat. Filtratie en concentratie leverde een residu op, dat werd gezuiverd door flash-kolomchromatografie met silicagel als stationaire fase en ethylacetaat als mobiele fase om verbinding (5) te produceren (0,15 g, 0,4 mmol). Opbrengst: 48%.
 
Last edited:

thedrugdesigner

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 5, 2022
Messages
1
Reaction score
1
Points
3
nog beter als enantiopure dAMP wordt gebruikt in plaats van racemische dlAMP :)
geweldige post man.
 

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Bedankt voor de uitleg, maar is er een video van het proces ten behoeve van iedereen en beginners zoals ik? Hartelijk dank
 

quite

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 4, 2022
Messages
2
Reaction score
1
Points
3
Bedankt meneer, u bent geweldig!
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Op dit moment hebben we geen video tutorial, het is geen populaire synthese.
 
Last edited by a moderator:

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
THEOFYLLINE (WATERVRIJ) 99% 100GM/BTL. (C7H8N4O2, 1,3-DIMETHYLXANTHINE)


Is dit vereist?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
CAS 58-55-9
 

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Mijn vriend, eerlijk gezegd hebben we het nog niet begrepen. U zei dat er twee manieren zijn en dat elke manier speciale reagentia heeft.

Zijn de twee methoden verplicht om van de eerste naar de tweede te gaan of zijn ze optioneel?

En schrijf de stappen alsjeblieft op een overzichtelijke manier op.

En hij haat je
 

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Reminder
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Je kunt beter direct commentaar geven aan de auteur zodat hij een bericht krijgt 😉
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Dank u. Deze methode legt duidelijk uit dat je bij elke stap de juiste methode kunt kiezen. Ik kan het niet duidelijker uitleggen, misschien heb je een probleem met mijn artikel...
Methode 1_1 en Methode 1_2
of
Methode 2_1 en Methode 2_2
of
Methode 1_1 en Methode 2_2
of
Methode 2_1 en Methode 1_2
Begrijp je het nu????
 

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Wat zijn de percentages van reagentia in grammen?
 

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Kan ik een ander oplosmiddel gebruiken voor deze stap?
Omdat de ether niet beschikbaar is voor mij, is er geen geschikt alternatief dat dezelfde taak uitvoert. Hartelijk dank
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Je kunt dit zelf tellen

Het is geen diethylether, man. Petroleumether. Het is overal betaalbaar.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Bedankt voor je uitstekende schrijfsel, zoals gewoonlijk!
Maar ik zie niet echt het nut van het medicijn zelf? Waarom zou je een prodrug innemen die je een kleine hoeveelheid speed geeft en een vrij nutteloos astmamedicijn? Theofylline heeft voor zover ik weet geen psychostimulerende effecten en ik ken het medicijn vrij goed.
 
View previous replies…

Mo0odi

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Aug 26, 2022
Messages
148
Reaction score
54
Points
28
Captagon heeft een zeer groot effect en kracht, net als methamfetamine. Het verhoogt de kracht, alertheid en euforie. Het is de ideale stof voor strijders in het Midden-Oosten.
 

Mo0odi

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Aug 26, 2022
Messages
148
Reaction score
54
Points
28
Het veroorzaakt geen schade aan het lichaam zoals methamfetamine

Helaas is er niet veel informatie over de synthese ervan
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Theofylline of Fenethylline? :unsure: Fenethylline werkt als stimulator, maar is niet zo krachtig als amf. Sommige mensen vragen naar deze synthese.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Sorry, ik begreep uit je tekst dat het een prodrug was die metaboliseerde in amfetamine en theofylline?

Maar theofylline staat niet bekend om zijn relevante psychoactieve effecten. Het is in sommige gevallen een uitstekende bronchodilatator, maar verder niet veel. Dus het nettoresultaat zou een zwakke dosis amfetamine zijn en een beetje gemakkelijker ademen, hoewel orale theofylline slechts kleine kortetermijneffecten heeft.
 
Last edited:

cyb3r0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 5, 2021
Messages
116
Reaction score
18
Points
18
Ik ben geen expert in scheikunde, alleen een hobbyist en ik wil de volgende verhoudingen weten hoeveel zijn ze equivalent in grammen

Theofylline 10 mmol
Natriumhydroxide 10-20 mmol
aliquat-336 0,6 mmol
1,2-dichloorethaan 10-20 ml
En het andere punt hier, laat je het op een bepaalde temperatuur staan?
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Een hobbyist moet weten hoe hij dingen moet googelen. Anders is het onmogelijk om een hobbyist te zijn. Leer googelen.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Zijn de batterijen van je rekenmachine ook leeg? Of weet je niet hoe je mollen in g moet omrekenen?
Het is eigenlijk heel eenvoudig, elke stof heeft een molmassa, die moet je opzoeken, de eenheid wordt gegeven in g/mol. Aangezien mmol hier is gegeven, hoef je het alleen maar te delen door 1000, de rest is een fluitje van een cent.
 
Top