Hoe kan ik kaliumjodide uit pillen halen?

mortuus1995

Don't buy from me
Member
Joined
Nov 11, 2023
Messages
5
Reaction score
0
Points
1
hoe kan ik kaliumjodide uit pillen extraheren om jodiumkristallen te krijgen?
 

Emelia

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 18, 2024
Messages
3
Reaction score
0
Points
1
Kaliumjodide (KI) is een verbinding die vaak voorkomt in jodiumsupplementen en medicijnen die worden gebruikt om aandoeningen te behandelen die gerelateerd zijn aan jodiumtekort of om de schildklier te beschermen tegen blootstelling aan radioactief jodium. Bij het extraheren van kaliumjodide uit pillen of tabletten moet de verbinding worden opgelost in water en worden gescheiden van andere ingrediënten in de pillen.

Hier volgt een algemene procedure voor het extraheren van kaliumjodide uit pillen:

Begin met het vermalen van de kaliumjodidepillen of -tabletten tot een fijn poeder met behulp van een vijzel en stamper of een pillenbreker. Zorg ervoor dat de pillen goed fijngemalen worden om het oppervlak voor het oplossen zo groot mogelijk te maken.

Ten tweede: Los op in water door - Breng de fijngemalen pillen over in een schoon bakje en voeg gedestilleerd water toe om de kaliumjodide op te lossen. De hoeveelheid water die nodig is hangt af van de hoeveelheid pillen die wordt geëxtraheerd. Roer het mengsel goed om het oplossen te vergemakkelijken.
  1. Filtraat: Nadat het kaliumjodide volledig is opgelost, filter je de oplossing om onoplosbare onzuiverheden en onopgeloste pilbestanddelen te verwijderen. Je kunt filterpapier in een trechter of een fijnmazige zeef gebruiken om de filtratie uit te voeren. Deze stap helpt de oplossing te verhelderen en vaste deeltjes te verwijderen.
  2. Indampen: Als de oplossing gefilterd is, kun je het water indampen om de kaliumjodide te concentreren. Dit kun je doen door de oplossing in een schoon vat voorzichtig te verwarmen op laag vuur of door het op kamertemperatuur te laten verdampen. Zorg voor goede ventilatie tijdens het verdampen om inademing van jodiumdampen te voorkomen.
  3. Kristalliseren: Als het water verdampt, zullen zich kristallen van kaliumjodide in de container vormen. Laat de oplossing afkoelen en blijf verdampen tot de kristallisatie voltooid is. Je kunt de kaliumjodidekristallen verzamelen door ze voorzichtig uit de oplossing te schrapen met een schone spatel of door de overgebleven vloeistof af te gieten.
  4. Drogen: Zodra de kaliumjodidekristallen verzameld zijn, laat je ze aan de lucht drogen op een schoon oppervlak om eventueel resterend vocht te verwijderen. Zorg ervoor dat de kristallen volledig droog zijn voordat je ze bewaart of gebruikt.
 
Top