De rode p of fosforinhoud eet het jodium en hydriodisch zuur is het product, samen met (denk ik?) wat spul dat gerecycled wordt (hypo?), fosgeengas en wat water?
Het is niet nodig om meth te maken als je de HI (hydriodic acid) al hebt, maar het wordt gerecycled en blijft reageren met jodium totdat het op is. Daarom kun je je rode p bewaren en het een paar keer gebruiken voordat het inactief is (althans, dat is mij verteld). Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de hypo kon bewaren voor een ander gebruik, dus dat weet ik niet zeker. De rode p wordt meestal uit de oplossing gefilterd na de reactie met EP/PSE en elk restje jodium wordt geneutraliseerd met natriumthiosulfaat voordat het wordt omgezet in HCl.
Ik ken het exacte mechanisme niet en heb geen zin om er nog langer naar te zoeken.... Ik heb hier ook niet al te veel info over gezien omdat het een 'verouderde' methode is en niemand zich er meer aan stoort, dus ik weet niet precies of de rode p het hydriodidezuur regenereert nadat het is gebruikt om EP/PSE te reduceren of in-situ of dat het alleen kan worden gebruikt om te reageren met jodium om hydriodidezuur te maken. Misschien kan iemand die er echt verstand van heeft en het kan uitleggen ons helpen...