Nieuwe studie: Complexe effecten van CBD en THC op angst tijdens alcoholontwenning

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
PXyBJEZlI2


Een onderzoek van onderzoekers aan de Pennsylvania State University College of Medicine heeft de effecten onderzocht van cannabinoïden, specifiek cannabidiol (CBD) en ∆9-tetrahydrocannabinol (THC), op angstig gedrag tijdens alcoholontwenning. De bevindingen van het onderzoek, gepubliceerd in Frontiers in Neuroscience, bieden nieuwe inzichten in de mogelijke voordelen en risico's van het gebruik van deze stoffen om alcoholonttrekkingsverschijnselen te verlichten.

Achtergrond

Stoornis in het gebruik van alcohol (AUD) gaat vaak gepaard met angststoornissen, waarbij ontwenningsverschijnselen stressgevoeligheid en angst verergeren. Traditionele behandelingen voor AUD richten zich op het verminderen van alcoholgebruik, maar het beheersen van door ontwenning veroorzaakte angst blijft een uitdaging. Cannabinoïden zoals CBD en THC, bekend om hun ontstekingsremmende en anxiolytische eigenschappen, zijn naar voren gekomen als potentiële kandidaten om deze problemen aan te pakken.

Overzicht van de studie

Het onderzoeksteam, onder leiding van Mariam Melkumyan en collega's, veronderstelde dat cannabinoïden de neuro-immuunfunctie in de centrale amygdala (CeA) zouden kunnen moduleren, een hersengebied dat cruciaal is voor het reguleren van angst en alcoholgebruik. Om dit te testen, stelden ze muizen bloot aan chronische intermitterende alcoholdamp en dienden ze vervolgens CBD alleen toe of een 3:1 verhouding van CBD:THC tijdens acute (4 uur) en kortdurende (24 uur) ontwenningsperioden.

Belangrijkste bevindingen

1. CBD en angst bij verschillende ontwenningsstadia:
Bij 4 uur ontwenning verhoogden zowel CBD alleen als het CBD:THC-mengsel angstig gedrag.
Bij 24-uurs ontwenning verminderde CBD alleen angstig gedrag, terwijl het CBD:THC-mengsel gemengde effecten had, wat wijst op zowel verminderd als toenemend angstig gedrag, afhankelijk van de specifieke maatregelen.

2. Invloed van stress:
Het onderzoek evalueerde ook de impact van een extra stressfactor tijdens de ontwenning. Het bleek dat een acute stressfactor angstig gedrag deed toenemen in zowel de 4 uur durende als de 24 uur durende ontwenningsperiode.

3. Neuroimmuunfunctie:
Immunohistochemische analyse toonde verminderde aantallen neuroimmuuncellen (S100β en Iba1) in de CeA tijdens de 4-uurs ontwenning, waarbij CBD en CBD:THC deze effecten omkeerden.
- Deze veranderingen werden niet waargenomen na 24 uur ontwenning, wat duidt op tijdsafhankelijke effecten op de neuroimmuunfunctie.

4. Plasma-analyse: Muizen met 24-uurs ontwenning vertoonden een verhoogd THC-gehalte en een sneller metabolisme van CBD, wat mogelijk de waargenomen variabele effecten verklaart.

Discussie

De bevindingen suggereren dat de timing van cannabinoïden toediening tijdens alcoholontwenning cruciaal is. Terwijl CBD veelbelovend was in het verminderen van angst na 24 uur ontwenningsverschijnselen, bleek het de angst te verergeren na 4 uur ontwenningsverschijnselen. De gemengde effecten van het CBD:THC mengsel onderstrepen de complexiteit van cannabinoïde interacties tijdens ontwenning, mogelijk beïnvloed door een veranderd metabolisme en neuroimmuunreacties.

De studie benadrukt de noodzaak van verder onderzoek om het optimale gebruik van cannabinoïden bij de behandeling van alcoholonttrekkingsverschijnselen te begrijpen. Het roept ook belangrijke vragen op over de dosering en timing van toediening om de voordelen te maximaliseren en de risico's te minimaliseren.

Conclusie

Dit onderzoek betekent een belangrijke stap voorwaarts in het begrijpen van de genuanceerde effecten van cannabinoïden op angst tijdens alcoholontwenning. Terwijl de zoektocht naar effectieve behandelingen doorgaat, bieden deze bevindingen een basis voor het ontwikkelen van meer gerichte en effectieve therapeutische strategieën voor mensen die vechten tegen AUD en de bijbehorende angststoornissen.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de gedetailleerde bevindingen en methodologieën, is de volledige studie beschikbaar in Frontiers in Neuroscience (Clearnet). Dit artikel is bedoeld om lezers te boeien door complexe wetenschappelijke bevindingen op een toegankelijke en intrigerende manier te presenteren, waarbij de relevantie en potentiële impact van het onderzoek op de behandeling van alcoholstoornissen en gerelateerde angststoornissen wordt benadrukt.
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
503
Reaction score
236
Points
43
Ik heb dit gezien. Ik vraag me af hoeveel het placebo-effect (wat dat ook is, het is nog steeds een effect) erin heeft meegespeeld. Ik zou meer moeten weten over hoe het onderzoek is uitgevoerd. Was het dubbelblind?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
De studie werd uitgevoerd op muizen. Ik denk dat het placebo-effect kan worden genegeerd.
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
503
Reaction score
236
Points
43
Eerlijk, maar hoe weet je of muizen angstig zijn? Gewoon afgaan op hun activiteit? Ik heb goede dingen gehoord van mensen die het voor meerdere kwalen hebben gebruikt.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
Wetenschappers gebruiken verschillende gedragstesten om angst bij muizen te beoordelen, in plaats van alleen te oordelen op basis van algemene activiteit. Deze testen zijn ontworpen om gebruik te maken van het natuurlijke gedrag van muizen in situaties die angst veroorzaken. Kijk bijvoorbeeld naar Elevated Plus Maze, Open Field Test, Social Interaction Test.

Deze testen worden vaak in combinatie gebruikt om een uitgebreidere beoordeling van angst bij muizen te krijgen. Bij de interpretatie van deze gedragingen worden ze vergeleken met het basisgedrag van normale muizen en wordt er gekeken naar veranderingen in het gedrag na toediening van anxiolytische (angstremmende) of anxiogene (angstopwekkende) stoffen.

Natuurlijk kan deze benadering ons niet alle antwoorden geven, maar het is alles wat we op dit moment hebben.
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
503
Reaction score
236
Points
43
Klinkt alsof proeven op mensen er aan zitten te komen
 

Locasner

Don't buy from me
New Member
Language
🇺🇸
Joined
Aug 30, 2024
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Denk je dat aardingsoefeningen angst en stress kunnen verminderen?
 
Last edited:

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
Als je iemand bedoelt die geen last heeft van alcoholontwenning, dan kan lichaamsbeweging natuurlijk tot op zekere hoogte helpen. Als er sprake is van ontwenningsverschijnselen, kan het in de regel een aanvullende, ondersteunende optie zijn. Het is niet de moeite waard om er volledig op te vertrouwen.
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
503
Reaction score
236
Points
43
Ik weet niet precies wat een aardingsoefening is. Maar regelmatige lichamelijke activiteit kan stress verminderen en helpen bij de behandeling van sommige vormen van depressie. Ik heb er nog niet veel over gehoord dat het helpt bij angst, maar het kan geen kwaad.
 
Top