Over zeldzame hallucinogenen en het lange/vreselijke pad van de psychonaut

Brain

Expert Pharmacologist
Reaction score
292
Mensen die ondergedompeld zijn in zelfanalyse (door temperament) of die de mentale structuur bestuderen vanuit een professioneel oogpunt, zijn altijd aangetrokken geweest tot het onderwerp psychoactieve stoffen, dat aan de ene kant een cultuurveranderend fenomeen is (naar analogie van ziekteveranderende therapie), en aan de andere kant een pharm-zone is voor het verduidelijken van de rol van dit of dat neurotransmittersysteem (neurotransmitters en neurohormonen) in normaal en pathologisch mentaal functioneren.

8OjWIyATDi

Ik raad je aan om je studie van dit onderwerp te beginnen met de geschiedenis, omdat veel van de hulpmiddelen in duizenden jaren van menselijk bestaan niet zijn veranderd. Je zult het vaakst paddenstoelen (psilocybine- en muscimol/muscarine-bevattende) tegenkomen in de literatuur, daarna (hoogstwaarschijnlijk) je bekendheid met planten van het cannabis geslacht (Indiase soorten, sativa, ruderalis), als je geluk hebt leer je over salvinorine-bevattende planten (Salvia divinorum, Coleus blume en anderen). Ongeveer op dit punt zal 50% van de lezers geen verbeelding meer hebben, maar ik help je verder.
5aOcltJSMV

De volgende stap zou kunnen zijn om mescaline-bevattende planten te onderzoeken (Williams' lophophora en Echinopsis), hoewel de klassieke manier van gebruik alleen geschikt is voor mensen met een sterke maag en het synthetische alternatief adequater lijkt, maar het is een afwijking van het mysterie van zuivering door braken en spirituele bevrijding. Verrassend genoeg was het eerste entheogeen van een conciërge die ik ken cholinolytica van Mandrake (voor zover ik weet zijn ze nog steeds overal verkrijgbaar). Ik denk niet dat het in je opkomt om de zaden in te nemen of gedroogde nachtschadebladeren te roken (scopolalia, bellflower, belena, datura enzovoort) die scopolamine, atropine en andere M-cholinolytische starters bevatten, want dit zijn enkele van de gevaarlijkste middelen voor de hersenen, wat eindigt in langdurige asthenisatie en compleet geheugenverlies tijdens de intoxicatie. Dit is waar 75% van de lezers misschien al struikelt en zich begint te realiseren dat ze minder weten over hallucinogenen dan ze dachten.

Dus, wat zijn de moleculaire doelwitten die we hierboven hebben aangestipt?
  • 5-HT2A
  • GABA
  • Kappa opioïde **ah ja, opiumpapaver produceert ook een hallucinogeen effect (als je oneroïde neemt voor een mystieke gemoedstoestand)
  • CB1 receptoren
  • M-cholinoreceptoren.
Sommige mensen hebben NMDA-receptoren op hun tong, maar synthetische middelen zijn de eerste die in je opkomen. Ook hier is er een natuurlijke bron, hoewel niet selectief, het zijn ibogaïne-bevattende planten van de Cuthrus familie, die gebruikt worden in de rituelen van de Bwiti stam. Dit is waar 80% van de lezers van dit bericht aan hun haar zullen beginnen te krabben.

PJhZwbpQXT

Langzaam begint het exotische
In Pakistan worden, om het "dansende wereld" effect te creëren, lokale schorpioenen gevangen, hun angels geplet en gerookt. Het effect duurt tot 10 uur en kan heroïne vervangen voor verslaafden. Je kunt meer te weten komen over het religieuze gebruik van de Californische Pogonomyrmex, een mierensoort, in mijn volgende post hier (bb.gate). De peptideliganden van de kininereceptoren van deze mieren zullen elke farmacoloog (zelfs mij) in een roes brengen, omdat het erg moeilijk is om het mechanisme van hallucinaties te interpreteren.

95% van de lezers kan op dit punt al een aparte lezing over hallucinogenen krijgen.
De meest zeldzame manieren om "high" te worden doen in het algemeen het idee over de rol van neurotransmitters in de realisatie van mentale functies kantelen, omdat de meest geavanceerde manieren de invloed op de moleculaire kanalen van eiwitten omvatten. Salamanderbrandewijn heeft niet alleen een hallucinogeen effect, maar zweept ook iemands libido op en veroorzaakt vaak een uitbarsting van seksuele desoriëntatie. Het geheim van de epidermale klieren van de salamander zelf bevat het sterkste neurotoxine, salamandrine, waarvan de werking onbekend is, maar volgens de vrolijke verhalen heeft dergelijke brandewijn een verdovende werking op de tong, wat in het voordeel van cannalotropisme spreekt.

7LoHCskKec

Het Braziliaanse ritueel van cambo bestaat uit het aanbrengen op de huidwond van de afscheiding van de kikker bicolor phyllomedusa, die de opioïde peptide dermorfine bevat (het is overigens een potentieel pijnstillend middel). Dermorfine komt de hersenen binnen via het lymfestelsel, en hoewel het een laag vermogen heeft om door de hersenen te dringen, is de potentie voldoende om hevig braken en mystieke ervaringen op te wekken, waarschijnlijk door mu- en kappa-agonisme.

Acuamma alkaloïden kunnen in dezelfde lijst van receptoren worden opgenomen, maar alleen tropeen, dat de naam "andromedotoxine" heeft en afkomstig is van de Sagandale plant, kan specifiek aan cannals worden toegeschreven. Imfefo en musk kabarga extract werken als allosterische CB1 modulatoren, waarvan de effecten vreemd, geestreinigend en ontnuchterend zijn.

De discussie over entheogenen is eindeloos, maar het belangrijkste is dat er nog steeds een heleboel sleutels tot de deur van de waarneming verborgen zijn, en die moeten we uitgraven.

Latenwe gaan!