Fenylaceton (P2P) syntheses via Grignard-reagentia

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1

Inleiding

Er zijn twee briljante methoden voor de synthese van fenylaceton (P2P) via Grignard-reagentia, die ik hieronder beschrijf.
Uitstekende opbrengsten van methylketonen kunnen worden verkregen door de toevoeging van Grignard-reagentia aan een etheroplossing van azijnzuuranhydride bij ongeveer -70 °C. Primaire, secundaire, tertiaire alifatische en aromatische Grignard-reagentia geven 70-79% opbrengst van de overeenkomstige methylketonen, terwijl de allyl- en benzylreagentia respectievelijk 42 en 52% opleveren. Het succes van deze reacties hangt bij lage temperatuur af van de thermische stabiliteit van het complex dat gevormd wordt door de toevoeging van één molecuul Grignardreagens aan één van de carbonylgroepen van azijnzuuranhydride, en van de verminderde oplosbaarheid. Deze factoren hebben beide de neiging om de verdere reactie van het complex met meer Grignard reagens om de tertiaire alcohol te vormen te verminderen. Bij de lage temperatuur is er waarschijnlijk geen splitsing van dit complex om keton te vormen dat verder zou kunnen reageren.

Een andere methode via acetonitril heeft enkele voordelen. Het tussenproduct fenyl-2-propanon imine magnesiumzout kan ook worden bereid uit methylmagnesiumjodide en benzylcyanide. Beide worden gehydrolyseerd tot fenyl-2-propanon met verdund zoutzuur. Het iminezout kan ook rechtstreeks worden gereduceerd tot amfetamine door natriumboorhydride in methanol met een hoge opbrengst. Deze methode zou interessant kunnen zijn voor de productie van P2P uit acetonitril, omdat het de procedure sterk vereenvoudigt doordat uitgebreide extractie van het keton niet nodig is.

Procedures vie azijnzuuranhydride

In een driehalskolf van 500 ml, die zich in een Dewar-kolf met droog ijs/aceton bevond, werd een oplossing van azijnzuuranhydride (40 g, 2,55 mol) in diethylether van 100 ml toegevoegd, en de kolf werd uitgerust met een magneetroerder, een thermometer en een toevoertrechter (aangepast zodat de toegevoegde vloeistof extern werd gekoeld door droog ijs/aceton).
6tmqZP4UcC
Hieraan werd een etherische oplossing van benzylmagnesiumchloride toegevoegd, bereid uit benzylchloride (25,5 g, 0,2 mol) en magnesiumschilfers (4,9 g, 0,2 mol) om benzylmagnesiumbromide (Grignard-reagens) te maken, waarbij na de eerste portie een jodiumkristal werd toegevoegd om de Grignard-reactie op gang te brengen.
MpOKLxC0P9
Nadat de toevoeging na een uur was beëindigd, liet men het reactiemengsel 2-3 uur roeren bij droogijstemperatuur (-78 °C), verwijderde men het koelbad en bluste men de reactie door voorzichtige toevoeging van verzadigd waterig ammoniumchloride (NH4Cl).
GSGCAfJhiQ
De waterige laag werd gescheiden in de scheitrechter, de organische fase werd gewassen met 10% natriumcarbonaat (NaCO3 aq) oplossing totdat de wasbeurten niet meer zuur waren voor universeel pH-papier, gevolgd door 50 ml pekel. De organische fase werd gedroogd boven MgSO4, gefiltreerd, de ether verdampt op een waterbad en het residu gefractioneerd gedestilleerd tot fenyl-2-propanon (14 g, 52 %), bp 214-215 °C/760 mm Hg (100-101 °C/13 mm Hg).

Apparatuur en glaswerk.

Rondbodemkolf van 500 ml met drie hals;
Droogijs-/acetonbad (-78 °C) met Dewar-kolf;
Magneetroerder;
Destillatietoestel;
Retortstandaard en klem om toestel vast te zetten;
Laboratoriumthermometer (-100 °C tot 100 °C) met kolfadapter;
Laboratoriumweegschaal (0..1 - 200 g is geschikt); Laboratoriumweegschaal (0,5 - 0,5 g is geschikt).1 - 200 g is geschikt);
250 ml druppeltrechter;
500 ml scheitrechter;
Universeel pH-papier;
100 ml maatcilinder;
100 ml x2 en 200 ml x2 erlenmeyers met dop;
200 ml x2; 100 ml x2 bekerglazen.

Reagentia.

Azijnzuuranhydride (40 g, 2,55 mol);
Diethylether (Et2O) 100 ml;
Benzylchloride (25,5 g, 0,2 mol);
Magnesiumschilfers (4,9 g, 0..2 mol);
Paar jodiumkristallen;
Ammoniumchloride (NH4Cl) 50 g;
Gedestilleerd water 2 L;
Natriumcarbonaat (NaCO3) 50 g;
Natriumchloride (NaCl) 50 g.

Procedures via acetonitril

127 g benzylchloride werd opgelost in 250 ml Et2O, hieraan werd in porties 27 g Mg-draaiingen toegevoegd, waarbij na de eerste portie een jodiumkristal werd toegevoegd om de Grignardreactie op gang te brengen. Er ontstond een dik wit neerslag dat een deel van het Mg verstopte, maar nadat alles was toegevoegd, was er een overschot aan niet-verstopt Mg dat niet wilde reageren. Onderdompeling van de kolf in koud H2O werd waar nodig gebruikt tijdens het toevoegen om overmatig koken van het Et2O te voorkomen. Nadat al het Mg was toegevoegd en er geen reactie meer optrad, werd het reactiemengsel afgekoeld in een bad met ijs en zout. Een oplossing van 62 g acetonitril in 100 ml Et2O werd langzaam toegevoegd onder roeren met een thermometer. De reactietemperatuur steeg tot 30 °C.
TeBU8j3Nbk
Na voltooiing van de toevoeging werd het mengsel zachtjes refluxed, grondig geroerd en vervolgens afgekoeld tot kamertemperatuur. 500 ml 10% HCl werd langzaam toegevoegd onder roeren. [OPMERKING: Hierdoor leek de Et2O-laag een roodachtige tint te krijgen. Ik denk dat de zuiverheid van het eindproduct hoger zou zijn als het reactiemengsel eerst op ijs werd gegoten en daarna werd aangezuurd].
3gAXVIf8NY
Nadat alle bruisen was gestopt, werd de organische laag gescheiden. NaCl werd toegevoegd aan de waterige laag, die vervolgens werd geëxtraheerd met Et2O [OPMERKING: ik denk dat er veel producten achterbleven in deze waterige laag; het was nog steeds erg oranje, zelfs na het toevoegen van NaCl en het extraheren met Et2O (dat een lichtere kleur oranje was dan de waterige laag!)]. De gecombineerde Et2O lagen werden gewassen met H2O, gedroogd boven MgSO4. Et2O en een kleine hoeveelheid tolueen werden verdampt tot 42 g ruw fenyl-2-propanon als een heldere oranje olie. Vacuümdestillatie van deze olie leverde zuiver fenyl-2-propanon op (bp 91-96 °C bij 11 mm Hg).

Apparatuur en glaswerk.

1000 ml rondbodemkolf met drie hals;
Water- en ijs-zoutbad (-10 °C);
Magneetroerder;
Destillatieapparaat;
Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
Laboratoriumthermometer (0 °C tot 100 °C) met kolfadapter;
Terugvloeikoeler;
Waterstraalafzuiging;
Druppeltrechter van 500 ml;
Erlenmeyers van 100 ml x2 en 200 ml x2 met dop;
Bekerglazen van 200 ml; 500 ml; 100 ml x2;
Scheitrechter van 1 liter.

Reagentia.

Benzylchloride 127 g;
Diethylether (Et2O) 350 ml;
Magnesium (Mg) 27 g;
Acetonitril (CH3CN) 62 g;
HCl 500 ml 10% aq.;
Natriumchloride (NaCl) 50 g;
Watervrij magnesiumsulfaat (MgSO4) 50 g;
Paar jodiumkristallen.
 
Last edited by a moderator:

lapgan1

Don't buy from me
Member
Language
🇬🇧
Joined
Apr 26, 2024
Messages
12
Reaction score
0
Points
1
Heeft iemand deze methode geprobeerd? Ik denk dat de reagentia gemakkelijk verkrijgbaar zijn, maar nog niemand heeft over deze methode gerapporteerd.
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
31
Points
28
Hallo, meneer, de tweede methode is acetonitril, een daarvan is erg moeilijk om ether te kopen. Zijn er reagentia die ether kunnen vervangen? Het geconcentreerde zwavelzuur dat nodig is voor de bereiding van ether is ook niet gemakkelijk te verkrijgen.
 

Gerhard Schrader

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
May 19, 2024
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Ja. THF kan ether vervangen en heeft in veel gevallen zelfs de voorkeur boven ether, omdat het over het algemeen veiliger is om mee te werken.

Een andere goede route naar P2P, beginnend met benzylchloride, zou zijn om het om te zetten in PAA via een Grignard-reactie, die een rendement van ongeveer 75% heeft. Daarna hoef je alleen nog maar een van de vele methoden te kiezen om PAA om te zetten in P2P
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
31
Points
28
THF is in veel landen niet verboden, goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen. Meneer, als ik THF gebruik in plaats van ether, is de hoeveelheid THF in plaats van ether dan hetzelfde?
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
31
Points
28
Meneer, ik heb een aantal vragen uitgezocht en meteen verstuurd. Ik hoop dat u kunt helpen.
Via de methode van ACN (CAS75-05-8). Benzylchloride 127g (CAS100-44-7) opgelost in THF250ml (CAS109-99-9), voeg dan magnesium 27g (CAS7439-95-4) in batches toe in de gemengde oplossing, voeg 7g toe voor de eerste keer, en voeg dan 2 jodium (CAS7553-56) toe -2) Na het veroorzaken van de Grignardreactie, voeg het resterende magnesium in 2 keer toe (10gx2). (Controleer de temperatuur om koken te voorkomen en plaats het in een ijsbad indien nodig) Voeg na afloop van de reactie een gemengde oplossing van ACN 62g en THF100ml toe in het ijsbad - roeren. ( CAS75-05-8) De temperatuur van de oplossing bereikt 30 graden.
Na het toevoegen van alle ACN en THF oplossingen, reflux het mengsel onder roeren (hoe lang is de reflux tijd?) Koel dan af tot kamertemperatuur. Voeg 500 ml 10% HCI waterige oplossing toe onder roeren - langzaam - in batches. (Nadat de toevoeging van HCI is voltooid, wordt 50 g natriumchloride toegevoegd aan de reactievloeistof en wordt de organische laag (met behulp van de vloeistofscheidingstrechter) geëxtraheerd met ether. (Kan DCM worden gebruikt in plaats van ether als extractiemiddel?)
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
31
Points
28

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Hallo, ik denk het wel
Je moet de reflux bereiken, roeren en afkoelen.
Je weet de exacte hoeveelheid die je nodig hebt, voeg dit toe
 

Gerhard Schrader

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
May 19, 2024
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Ja, je moet hetzelfde volume THF gebruiken in vergelijking met ether. Ik heb gelezen dat ze beide worden gebruikt in de meeste grignardreacties.

Wat je andere vraag betreft, kan ik je helaas niet veel helpen omdat ik geen expert ben en je niets wil vertellen waar ik niet 100% zeker van ben, omdat dat je dag zou kunnen verpesten. Ik heb wat andere bronnen gevonden over die reactie. Misschien kunnen die je helpen.

https://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/phenylacetone.html Ga naar "P2P via grignardadditie aan nitriles". Daar staat een uitgebreidere beschrijving van die specifieke reactie. Ik laat het je weten als ik meer vind.
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
31
Points
28
Hartelijk dank voor uw hulp. Hartelijk dank. Ik ga verder met het experiment nadat ik de gegevens heb gecontroleerd en nauwkeurige gegevens heb.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Het is triest om dit te lezen nadat ik gedetailleerde lijsten heb geschreven van reagentia en apparatuur voor elke methode.
 

Gerhard Schrader

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
May 19, 2024
Messages
4
Reaction score
1
Points
3
Je artikel was goed en erg nuttig, maar soms is het makkelijker om de ins en outs van een reactie te begrijpen als ik verschillende bronnen vergelijk die de reactie op een iets andere manier uitleggen. Ik heb veel respect voor jou, je werk en dit forum als geheel!
 
Top