Bereiding van fenylnitropeen precursor voor amfetamine

Madre

PR manager
Joined
Sep 6, 2022
Messages
58
Reaction score
130
Points
33
Fenylnitropeen thuis synthetiseren: eenvoudiger kan niet


De belangrijkste precursor voor amfetaminesynthese is fenylnitropeen.
Fenylnitropeen is heel gemakkelijk te synthetiseren, waardoor deze methode van amfetaminesynthese het populairst is onder chemici.



De synthese vereist:
  • Erlenmeyer (glazen fles)
  • Terugvloeikoeler
  • Elektrisch fornuis (voor waterbad)

De verhoudingen van de stoffen zijn geschaald in veelvouden, maar het wordt aanbevolen om de reactor niet meer dan 2/3 van het volume te vullen.


De benodigde verhoudingen voor een kolf van 1 liter zijn:
  • Benzaldehyde - 200ml.
  • Nitroethaan - 200 ml
  • n-Butylamine - 20 ml
  • IJsazijn (GAA) - 50 ml
  • Isopropylalcohol (IPA)


De reactie is gevoelig voor water, dus het is wenselijk om de reagentia zo droog mogelijk te houden.
Voeg benzaldehyde, nitroethaan, katalysator en GAA toe aan de erlenmeyer, roer goed en plaats op een hete plaat. Zet op een laag vuur en verwarm al roerend tot 60ºC. Je kunt een waterbad gebruiken om te verwarmen. De temperatuur in de reactor kan worden geregeld met een thermometer of op de tast. De erlenmeyer moet vrij heet aanvoelen, maar je hand mag zich niet branden. Koelen is niet nodig voor deze synthese, je kunt gewoon de verwarming een tijdje uitzetten totdat de temperatuur terugkeert naar de gewenste parameters (~60ºC). Het is noodzakelijk om tijdens de reactie regelmatig te roeren, de synthesetijd is 3-4 uur. Tijdens de reactie verandert de kleur van lichtgeel naar donkerrood en blijft helder. Daarna wordt het reactiemengsel afgekoeld tot kamertemperatuur, in een glas of pot gegoten, verdund met 250 ml warm water, afgedekt met een deksel en 2 uur in de vriezer geplaatst. Open na afkoeling het deksel en schud voorzichtig, zodat er frisse lucht kan circuleren.

Kristallisatie treedt snel op. De pot met kristallen wordt opnieuw minstens 15 minuten in de vriezer bewaard. Daarna moet je de kristallen breken en wassen met koud water tot de sporen van azijn verdwijnen (2...3 keer is genoeg). Daarna spoel je ze met kleine hoeveelheden zeer koude isopropylalcohol totdat de onzuiverheden zijn verwijderd. De resulterende kristallen worden vervolgens minimaal 10 uur aan de lucht gedroogd. Bewaar fenylnitropeen in een gesloten verpakking in de koelkast of op een donkere, koele plaats.


Belangrijk om te weten!
  • Spoelen met isopropylalcohol moet bij een zo laag mogelijke temperatuur gebeuren. Dit beperkt verliezen.
  • Plaats isopropylalcohol vóór gebruik 8 uur in de vriezer.
  • Spoel totdat het filtraat kleurloos wordt.
  • Het is handig om een gewone dunne doek als filter te gebruiken omdat de kristallen vrij groot zijn.
  • Fenylnitropeen heeft een onaangename, prikkelende geur en is corrosief voor de huid van handen en gezicht.
  • Hoe donkerder het fenylnitropeen, hoe meer onzuiverheden het bevat.


Fenylnitropeen kan worden geherkristalliseerd uit isopropylalcohol vlak voordat de volgende reactie wordt gestart.
Hiertoe worden fenylnitropeenkristallen opgelost in isopropylalcohol bij 30ºC en wordt de oplossing tot oververzadiging gebracht. Bevries vervolgens bij een zo laag mogelijke temperatuur totdat de kristallisatie is voltooid. Filtreer wanneer de kristallisatie voltooid is.
Fenylnitropeen droogt aan de lucht en is niet hygroscopisch (het absorbeert geen water uit de lucht).
De gemiddelde opbrengst is 300 gram (~70% van de theoretische opbrengst).


Bekijk de videohandleiding over de synthese van fenylnitropeen voor een volledig begrip:
https://bbgate.com/threads/1-phenyl-2-nitropropene-p2np-video-synthesis-from-benzaldehyde-and-nitroethane-henry-reaction.52/




 

Sneaky.Base

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 17, 2022
Messages
32
Reaction score
10
Points
8
Nitroethaan is vervelend
 

Chemical Ali

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 27, 2023
Messages
12
Reaction score
4
Points
3
Waarom?

Laat me raden. NaNO2 maken? K2CO3?

Nitriet is zo makkelijk te maken dat het vaak over het hoofd wordt gezien. Er zijn "betere" manieren, maar SWiM maakte onlangs wat voor GHB productie (Sandmeyer reactie) van niets anders dan gesmolten NaNO3 (Natriumnitriet) en houtskool @ ongeveer 400-500°C op een verdomd keukenfornuis. Wat mineraalzuur toegevoegd en verdampt op een pyrexschaal in de oven.

K2CO3 (Kaliumcarbonaat) van gewoon (NH4)2CO3 en KOI (Ammoniumcarbonaat en Kaliumhydroxide) rechtstreeks uit het schap bij de plaatselijke supermarkt. Het droogt niet erg snel, maar geef het wat tijd en geduld.

100% OTC en dit is in een beperkend land (don't ask).

Laat het me weten als ik het niet bij het rechte eind had en ik kan je waarschijnlijk helpen met je synthese als je om de een of andere reden vastzit.

Vriendelijke groeten,
Ali
 

PNicole

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 18, 2023
Messages
18
Reaction score
28
Points
3
Als je de 'sweet spot' vindt, behaal je een rendement van 90-91%. De oorspronkelijke procedure vereiste een belachelijke 6 of 8 uur reflux, dat weet ik niet meer. Als je rode vloeistof ziet, ben je te ver gegaan.

Probeer 45 minuten bij 63C, zet dan de verwarming uit maar zorg ervoor dat hij nog steeds op de kookplaat staat en wikkel de erlenmeyer in aluminiumfolie. Haal 30 minuten later de erlenmeyer van de plaat en verwijder de aluminiumfolie. Laat afkoelen ...enz.

Je gebruikt ook te veel nitroethaan voor de benzaldehyde (150 ml is alles wat je nodig hebt voor nitroethaan, mits het handelskwaliteit is).

Gebruik 2X het volume alcohol voor benzaldehyde. Ik vind ethanol beter werken, maar IPA is zeker het beste oplosmiddel voor herkristallisatie.
  • Benzaldehyde - 200 ml
  • Nitroethaan - 150 ml
  • n-Butylamine - 20 ml
  • IJsazijn (GAA) - 15 ml
  • Isopropylalcohol (IPA) - 400 ml

Je gewas zal veel gemakkelijker te kristalliseren zijn. De kleur van de reactie moet diep kanariegeel zijn en oranje worden. Zodra het diep oranje wordt en vervolgens rood, daalt de opbrengst aanzienlijk.
 
Top