Hallo, ik was verbaasd om al deze negatieve opmerkingen te zien, waarin alles behalve het antwoord op de vraag werd genoemd. Nu weet ik niet wat er wel of niet beschikbaar is in het land van de vraagsteller, maar dit forum is om elkaar te helpen moeilijkheden te overwinnen en ik weet zeker dat er oplossingen zijn voor bijna alles.
Om te beginnen adviseer ik zuur-base extractie en het gebruik van Cetirizine bevattende tabletten, hoewel ik dit niet heb gedaan. (Ik zal proberen om een aantal soortgelijke pillen te krijgen, omdat ze in bijna elk land verkrijgbaar zijn - probeer dan de procedure, sommige valkuilen kunnen alleen tevoorschijn komen door te experimenteren).
1. Maal eerst je tabletten tot een fijn poeder - bijvoorbeeld met een koffiemolen.
2. Los het poeder op in gedestilleerd water
3. Vacuümfilter het onoplosbare residu (als dat er is)
4. Ik denk dat Cetirizine oplosbaar is in water, maar het is ook een carbonzuur. Nu zijn carboxylzuren altijd oplosbaar in een alkalische oplossing omdat ze zouten maken met basen (NaOH, KOH, NaHCO3 etc).
5. Ik zou eerst wassen met een apolair oplosmiddel om onzuiverheden te verwijderen.
6. (Niet verplicht, maar als je oplossing groot is, kun je het volume verkleinen door het water langzaam te verdampen (of vacuümdestilleren, rotavap, wat je ook hebt). Dit verhoogt de efficiëntie van je extractie).
7. Baseer nu de oplossing met 25%NaOH of 33%KOH tot ten minste pH12, je kunt er iets overheen gaan, maar gebruik niet te veel base, het is niet een geval van `meer is beter`, het kan je pseudo zelfs schaden volgens sommige bronnen. Sommige mensen raden aan om eerst een apolair oplosmiddel toe te voegen (DCM, chloroform, hexaan, benzine-ether etc.) en dan de base, zodat het basische pseudo direct naar het apolaire migreert als het gevormd is. Ik zou DCM gebruiken omdat het water er dan bovenop ligt en je de pH gemakkelijker kunt controleren in de waterfase. Laat me weten welk oplosmiddel je hebt, ik kan me geen land voorstellen waar geen oplosmiddelen verkrijgbaar zijn. Ga naar een bouwmarkt of ijzerwinkel of gewoon een supermarkt en controleer de etiketten. Bijv. verfoplosmiddelen of vlekverwijderingsoplosmiddel (de laatste is meestal erg schoon.) DCM kan in verfafbijtmiddelen zitten, als winkels het je niet verkopen kijk dan op marktplaats of andere advertentiesites.
8. Extraheer met zoveel oplosmiddel als je kunt. Doe dit drie keer. Idealiter is het gecombineerde oplosmiddel minstens evenveel als er water overblijft. Dit verhoogt de efficiëntie enorm en dan kun je het grootste deel van het oplosmiddel toch nog destilleren en bewaren.
9. Combineer het oplosmiddel van de 3 extracties, was met wat gedestilleerd water 2 keer 1/4e van het volume van het oplosmiddel is genoeg. Was daarna met pekel - laat dit een tijdje staan zodat de pekel zoveel mogelijk water uit je oplosmiddel kan zuigen. Droog vervolgens met droog MgSO4 en filter het droogmiddel. Je zou een relatief schone oplossing moeten hebben.
10. Destilleer je oplosmiddel af en je zou een pseudo-vrije base over moeten houden.
11. Hier zou ik een TLC doen om te zien of er andere componenten zijn, dan kun je vacuümfilteren om het schoon te maken of stomen als je geen sterke vacuümpomp hebt. Als je geen ervaring hebt met TLC dan kun je dit achterwege laten, je product zou in orde moeten zijn voor reductie. Ik zal proberen dit te doen als ik een paar vergelijkbare tabletten kan krijgen en zal verslag uitbrengen.
Laat het me weten als je vragen hebt, dan gaan we verder met de volgende fase om meth te maken.