Question Natriumhypochloriet

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Language
🇫🇷
Reaction score
168
Hallo;

Ik ben momenteel mijn aantekeningen voor toekomstige synthese aan het voorbereiden en ik heb een vraag over de choroformsynthese

Ik heb dit product:
VpT8G3xHcr

er staat 13% dus ik ben aan het rekenen... (als ik goed was)

toch?

Maar dan zie ik in de datasheet deze details:
K8ZybS2VLR

en dus ben ik in de war... moet ik het baseren op 13%? 10%? 12,5%? volgens deze gegevens...

om geen overmaat aceton te hebben

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,857
Deals
1
Kunt u alstublieft de reactievergelijking schrijven? Ik probeer te begrijpen hoe u chloroform uit aceton wilt verkrijgen

Last edited by a moderator:

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Language
🇫🇷
Reaction score
168
van bleekmiddel ; als het niet juist is, corrigeer me dan a.u.b.

hier is mijn notitie (van gemengde bron) :

- Het principe is om een beetje aceton met bleekmiddel te mengen.

- De dosering aceton wordt precies berekend volgens de concentratie van het bleekmiddel. Het is ideaal om de exacte hoeveelheid te gebruiken, anders wordt het moeilijk om er later weer vanaf te komen. (Zie de berekeningen aan het einde van de synthesebeschrijving)

- Koel het bleekmiddel zoveel mogelijk af voor de synthese, en dit kan gebeuren in een bak met ijs, als de temperatuur te hoog oploopt zal de opbrengst dalen.

- Laat enkele uren inwerken, zelfs een nacht afhankelijk van de toegepaste temperaturen en of je al dan niet zicht hebt op het resultaat om te zien of er zich chloroform heeft gevormd op de bodem van de container.

- Breng alle chloroform in de bodem van de containers samen.

- Was je product met water om bepaalde onzuiverheden te verwijderen, decanteer en giet de onderste laag af.

- Voeg een vloeibare oplossing van natriumchloride toe, meng, decanteer en giet de onderste laag af.

- Voeg calciumchloride toe aan je binnenkort zuivere product om zoveel mogelijk water te verwijderen.

- Om echt zuivere chloroform te krijgen, moet het nu gedestilleerd worden. Het troebele destillaat wordt opgevangen rond 60° en lager en weggegooid, en de pure, doorschijnende chloroform wordt opgevangen tussen 60 en 62° (officieel 61,2°).

- 1% van de massa geoogste chloroform wordt berekend en dit gewicht wordt toegevoegd aan methanol of absolute ethanol om de chloroform te stabiliseren en zodat er geen giftig fosgeengas ontstaat.

- Bewaar in een amberkleurige fles of bedekt met aluminiumfolie. Beschermd tegen licht.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,857
Deals
1
Je moet dit tellen als de kleinst mogelijke hoeveelheid 10%. Een teveel aan Cl2 bederft je reactie niet.

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
424
De MDS zal je nooit een exacte concentratie geven, vooral niet bij natriumhypochlorietoplossingen die de neiging hebben om na verloop van tijd te ontbinden.
Je moet de concentratie hypochloriet bepalen door de hoeveelheid chloorgas te meten die wordt geproduceerd door een bekende hoeveelheid van de oplossing.
Dit doe je door druppelsgewijs verdunde waterstofperoxide toe te voegen aan een kleine, nauwkeurig afgemeten hoeveelheid van de hypochlorietoplossing in een RBF met 2 of 3 hals. Zeg 5 of 10 ml. Hierbij ontstaat zuurstofgas. Het gas wordt via een slangetje in een omgekeerde maatcilinder gevuld met water geleid. Er wordt waterstofperoxide gedruppeld tot er geen borrelen meer optreedt en het volume van het gas kan worden gemeten aan de hand van hoeveel water het eruit heeft geduwd. Aangezien elke mol natriumhypochloriet met H2O2 reageert en daarbij evenveel mol zuurstofgas produceert, kan de concentratie uit deze gegevens worden berekend:

Natriumhypochloriet + H2O2 --> H2O + NaCl + O2

1 mol zuurstof = 22,39 L

De concentratie zou dus zijn:

(O2 ml/ 22390) * (1000 ml / volume van oplossing)

En TLDR, hier doet NileRed het:

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
424
Deze volumetrische berekening van de bleekmiddelconcentratie is het ergste deel van het chloroformproductieproces en wordt door veel hobbychemici gehaat. Het is echter niet erg ingewikkeld, alleen vervelend. En het is altijd teleurstellend om te zien hoe laag de concentratie hypocloriet in het commerciële bleekmiddel is. Meestal 5-10%.
Het zorgt ervoor dat je heel veel chloroform in één keer wilt maken om het proces niet onnodig vaak te hoeven herhalen. Maar chloroform heeft ook de neiging om na verloop van tijd af te breken en is moeilijk op te slaan.
Het is gewoon een van die vervelende, vermoeiende chemicusdingen, net als schoonmaakroutines. Dan wil je wel een assistent. Of toegang tot exacte, schone reagentia in overvloed.