Stoomdestillatie

blackburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 18, 2022
Messages
103
Reaction score
48
Points
28
Hi.

Welke apparatuur kan ik het beste gebruiken om bijvoorbeeld 10 liter vuile olie te destilleren?
 

bblanco

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 14, 2023
Messages
94
Reaction score
41
Points
28
Een geïmproviseerde au bain-marie ...
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Een reactor en een verwarmingsbad of een beetje per keer in een RBF. Het beste is om dit in een batchproces te doen, want in een RBF moet je wachten tot het is afgekoeld, meer toevoegen, weer opvoeren enzovoort, veel dode tijd.
 

blackburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 18, 2022
Messages
103
Reaction score
48
Points
28
Ja, ik dacht eraan om het ook in een reactor te doen. Wat denk je ervan om zo'n stoomgenerator te gebruiken, misschien om veel stoom te maken? Zijn 3L /70min output.
 

Attachments

  • cI09AzbLCH.jpg
    cI09AzbLCH.jpg
    140.4 KB · Views: 183

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Als je externe stoom wilt gebruiken, is dat prima, maar je moet ook de hoofdkolf verwarmen, dat is het belangrijkste.
 

blackburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 18, 2022
Messages
103
Reaction score
48
Points
28
ja dat is mijn idee dubbellaags glazen reactor met verwarmingsoverdracht olie, op ongeveer 130-150c als gevolg van het grote volume van de olie, extra stoom bron moet versnellen het proces?
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Het zou voldoende moeten zijn zonder extra stoom, ongeveer twee keer zoveel 15-20% NaOH in gedestilleerd water als basis en een reactor gevuld tot de helft van de totale capaciteit en goed roeren.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Externe stoom heeft de voorkeur, de afgebeelde behangverwijderaar is echter niet geschikt omdat deze natte stoom maakt. Zoek een stoomgenerator die minimaal 110°C 2,5 bar stoom maakt. De vesel waar de goodies in zitten moet rondom verwarmd en geïsoleerd worden in het bijzonder bovenop de condensor. Dit is om te voorkomen dat stoom condenseert in het vat/de leidingen.

Onbekend of onderschat is een belangrijke factor: Mean free path. Hoe breder dit pad is, hoe sneller de destillatie verloopt. Praktisch gezien staat er dat je een brede opening in het vat moet hebben, bijvoorbeeld minimaal 8 cm ID. De aangesloten buizen moeten dezelfde diameter hebben en er mogen geen vernauwingen zijn tot aan het eigenlijke condensatiegebied. Het "gemiddelde vrije pad" zegt ook dat er geen scherpe bochten mogen zijn die hetzelfde effect hebben als een feitelijke vernauwing van de diameter, dus hoe breder de bocht naar de condensor, hoe beter. Het ergste zou een verticale buis zijn met een naar beneden gerichte buis die direct in een scherpe hoek is bevestigd. Dat is onzin. Ideaal zou een vat in de vorm van een retort zijn, waarbij de retort in een brede vloeistofhoek wordt gemaakt. Zoals traditionele Schotse whiskystills vaak zijn.

De juiste configuratie versnelt het proces meer dan verhitting of druk zonder er meer warmte in te hoeven stoppen, wat natuurlijk goed is voor het product (minder stress).
 

blackburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 18, 2022
Messages
103
Reaction score
48
Points
28
Hallo.

Kunt u mij een link sturen met een stean-generator die zou werken, ik heb veel verschillende gevonden maar ik weet het niet echt,

de reactor is 50L en rondom verwarmd en geïsoleerd, dubbele mantel, niet aan de bovenkant maar het is mogelijk om de warmte aan de bovenkant een beetje te isoleren.

De condensor staat bijna verticaal, maar als je een stomer met een hogere bar gebruikt, helpt het misschien om de condensor uit te rekken?
 

Attachments

  • Y1l8UaG3wh.jpg
    Y1l8UaG3wh.jpg
    125.1 KB · Views: 146
Top