Synthese 5-MeO-DMT uit 5-MeO-Tryptamine

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,018
Points
93
TNpxDuS7Aq


Begin met schrijven: 5,95 g (26,25 mmol) 5-MeO-Tryptamine HCL werd toegevoegd aan een 3-hals rondbodemkolf met een thermokoppel ingebracht in de middelste hals, en opgelost in 150 mL MeOH. Gemalen KOH-pellets werden toegevoegd om het tryptaminezout om te zetten naar de vrije basevorm (pH ~9). MeOH en droog ijs werden in een bad onder de erlenmeyer geplaatst en het mengsel mocht afkoelen tot -15-20 graden Celsius. 5,0 g NaBH4 (132,15 mmol) werd opgelost in 12,5 mL van een 3% waterige KOH-oplossing en in de vriezer geplaatst om af te koelen tot onder de 15 graden Celsius. Een tweede oplossing van 37% waterig formaldehyde gestabiliseerd met 12% methanol werd in de vriezer geplaatst om af te koelen tot onder de 15 graden.

Eenmaal afgekoeld werden beide oplossingen toegevoegd aan toevoertrechters en begon het druppelsgewijs toevoegen van beide oplossingen. Vanwege stoichiometrische en mechanistische redenen werd de formaldehydeoplossing twee keer zo snel toegevoegd als de borohydrideoplossing (zie mijn vorige post voor nuttige opmerkingen waarin wordt uitgelegd waarom dit zo is). De temperatuur van de reactie tijdens deze toevoeging moet goed in de gaten worden gehouden, omdat de vorming en daaropvolgende reductie van de imine een exotherm proces is. Nadat beide toevoegingen voltooid waren, mocht het reactiemengsel blijven roeren en werd er extra droogijs en methanol toegevoegd aan het bad met de reactiekolf om de reactietemperatuur tussen de -15 en -20 graden te houden. In het fragment van zijn show zegt Hamilton volgens mij tot net onder de 0 graden, en dit bracht me aanvankelijk in verwarring, maar ik kan niet genoeg benadrukken dat deze reactie onder de -15 graden moet worden gehouden. Vertrouw me gewoon. Je opbrengst en reactiespecificiteit worden enorm bevorderd door de lagere temperatuur.

De reactie werd periodiek gecontroleerd met TLC, door een aliquot van het reactiemengsel te verwijderen, een kleine hoeveelheid water toe te voegen, en dit aliquot te extraheren met een kleine hoeveelheid ether, en vervolgens de etherlaag af te zetten tegen 5-MeO-Tryptamine freebase. Dit was oorspronkelijk een van mijn grootste bezwaren tegen de oorspronkelijke synthese, omdat het oplosmiddelsysteem dat in de show werd gebruikt een niet-ideale scheiding opleverde, waardoor ik mijn reactie voortijdig moest afbreken toen deze reactie voor het eerst liep. Uit eerdere ervaring weet ik dat 8:2 CHCl3/MeOH een uitstekend oplosmiddelsysteem is voor tryptamineverbindingen, dus dit was wat ik gebruikte. Het is misschien niet het perfecte oplosmiddelsysteem, maar in combinatie met een paar druppels NH4OH was de scheiding tussen de gemethyleerde en niet-gemethyleerde tryptamine meer dan voldoende (Rf-verschil van ~0,3).

Na 2 uur draaien liet de TLC geen verbruik van het uitgangsmateriaal meer zien, dus werd een kleine hoeveelheid (0,25 g) NaBH4 toegevoegd om te zien of de reactie verder zou gaan. Na 3 uur was de vlek van het uitgangsmateriaal een klein beetje kleiner geworden en na 4 uur was de consumptie van het uitgangsmateriaal weer gestopt. Hamilton noemt de mogelijkheid van vlekken voor zowel de N-methyl 5-MeO-Tryptamine als het Pictet-Spengler cyclisatieproduct 6-MeO-THBC, maar net als hij nam ik alleen vlekken waar voor de 5-MeO-Tryptamine en 5-MeO-DMT.

Om het proces van de reactie niet verder te veranderen werd er geen formaldehyde of NaBH4 meer toegevoegd en liet men de reactie opwarmen tot kamertemperatuur. De MeOH werd uit de reactie verwijderd en het residu werd geresuspendeerd in water en geëxtraheerd met CHCl3. Het gebruik van het extractiemiddel was een ander deel van de reactie dat afweek van Hamiltons aanpak, omdat eerder gepubliceerde (zie vorige post) artikelen chloroform efficiënter hadden bevonden dan ethylacetaat, maar ethylacetaat kan worden gebruikt om de reactie groen te houden of als chloroform niet direct beschikbaar is. Ik weet niet zeker waarom de tryptamine niet volledig werd verbruikt, want de verhouding van de gebruikte reagentia kwam overeen met die in Hamiltons show en hij zag een volledige transformatie van het uitgangsmateriaal. Ik kan alleen maar aannemen dat de reagentia die ik heb van mindere kwaliteit zijn (oud) of dat ik het NaBH4 te lang in de vriezer heb bewaard en dat het wat van zijn potentie had verloren tegen de tijd dat ik het had toegevoegd. Maar ik dwaal af.

De CHCl3 werd onder vacuüm verwijderd en de resulterende bruinroze olie werd onder verminderde druk gedroogd. Ik heb ontdekt dat de aanwezigheid van een roze kleur in het product aangeeft dat er nog wat 5-MeO-Tryptamine over is. Het gewicht van de droge olie was 5,8 gram vóór enige zuivering. Na het weekend bij kamertemperatuur te hebben doorgebracht, verschenen er enkele delicate bruine kristallen in de olie. Pogingen om de vaste stof uit de olie te verwijderen waren niet succesvol, dus werd kolomchromatografie toegepast nu een geschikt oplosmiddelsysteem met acceptabele scheiding was gevonden. 8:2 CHCl3/MeOH met een paar druppels NH4OH werd gebruikt en er werden veel fracties verkregen die alleen 5-MeO-DMT bevatten en geen 5-MeO-Tryptamine. De voortgang van de 5-MeO-DMT door de kolom was duidelijk waarneembaar via lange golf UV-licht, hoewel het product van de kolom naar beneden bleef komen lang nadat de initiële lichtgevende band was gepasseerd.

Ik weet niet zeker wat de consensus hier is, maar ik distilleer liever niet, deels omdat ik er slecht in ben en ten tweede omdat ik doodsbang ben voor het verhitten van verbindingen met een laag kookpunt zoals deze, omdat ik hier in het verleden veel pech mee heb gehad. Als je de mogelijkheid en/of de techniek hebt om gefractioneerd vacuüm te destilleren, ga er dan voor. Ik zou ook niet zeggen dat ik bijzonder goed ben in kolomchromatografie, maar het gebruikte oplosmiddelsysteem maakt dit bijna foolproof. Nogmaals, ik dwaal af.

De fracties met het product en alleen het product werden samengevoegd en ontdaan van oplosmiddel onder gereduceerd vacuüm. De resulterende amberkleurige olie liet men weer rusten bij kamertemperatuur en het product was zo zuiver dat het spontaan kristalliseerde in lange, dunne, wasachtige amberkleurige kristallen van pure 5-MeO-DMT freebase. Het oxalaatzout is heel eenvoudig te bereiden door de freebase op te lossen in ether en daar een verzadigde oplossing van oxaalzuur in ether aan toe te voegen. Ik heb de mijne als vrije base gehouden.

Theoretische opbrengst: 5,73 g. Werkelijke opbrengst: 4,44 g. Procentuele opbrengst: 73%.
 
Last edited by a moderator:

deinemudda69

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 29, 2021
Messages
12
Reaction score
6
Points
3
Hallo,

hartelijk dank voor deze interessante informatie.
Zou de procedure ook kunnen worden gebruikt voor de synthese van DMT als de 5-MeO-Tryptamine wordt vervangen door Tryptamine?

Vriendelijke groeten
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ik denk van wel, want de reactie vindt plaats met een stikstofatoom als sterke nucleofiel.
 
Last edited by a moderator:

deinemudda69

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 29, 2021
Messages
12
Reaction score
6
Points
3
Bedankt voor uw antwoord.

Tekst en video missen gedetailleerde informatie over de benodigde hoeveelheid formaldehyde.
Ik neem aan dat er ten minste 2 mol formaldehyde per 1 mol mexamine nodig is.
De Pictet-Spengler reactie / betacarboline vorming lijkt de grootste bedreiging te zijn bij het methyleren van tryptamine en zijn derivaten.
Is het beter om te veel formaldehyde toe te voegen of vergroot dit de kans op de Pictet-Spengler reactie?


Wat me sceptisch maakt over de synthese van Hamilton is de relatief hoge opbrengst. Ik vraag me af of de methode van Hamilton onafhankelijk is geverifieerd?

Simon et al 2010 (DOI 10.1002/dta.142) rapporteren een opbrengst van 2,9% voor DMT synthese bij vervanging van het veelgebruikte NaBH3CN door NaBH4.
Meestal wordt tetrahydro-β-carboline geproduceerd bij gebruik van NaBH4.

Natuurlijk is het gebruik van NaBH4 gunstiger dan NaBH3CN, omdat het gemakkelijk te synthetiseren is en giftige cyanomethylgroepen in het eindproduct vermijdt.

Ik vraag me ook af waarom 5-MeO-tryptamine wordt gebruikt, terwijl tryptamine eenvoudiger kan worden gesynthetiseerd door decarboxylering van direct beschikbaar tryptofaan.

Vriendelijke groeten
 

victorplum

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 20, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
1
De tekst die William heeft gepost is van een reddit-gebruiker die de synthese van Hamilton daadwerkelijk heeft geprobeerd, voor mij telt dat als een verificatie (helaas is de gebruiker nu verwijderd). In de commentaren gaf hij ook aan dat de gebruikte reagentia oud waren (voegt niet echt veel toe), dus als iemand genoeg ervaring heeft denk ik dat hij tot dezelfde resultaten kan komen.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Op basis van de reactie in de video van Hamilton zou ik zeggen dat de molaire verhouding tryptamine:formaldehyde 1:2 moet zijn.
De tryptamine moet immers twee keer reageren met formaldehyde om te worden omgezet.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63

Het is een reactie die echt uitgeprobeerd moet worden. Ik heb een aantal projecten lopen, maar deze zal ik er ook tussen proppen. Als die reactie kan worden gedaan met een fatsoenlijke opbrengst is het erg interessant. 2,9% klinkt echter niet als de moeite waard?
Ik moet ook aan borohydride zien te komen. Het is lastig, en erg duur, om daar aan te komen. Je zegt dat het een makkelijke synthese is, daar zou ik graag een beschrijving van lezen!

En hoe stel je voor dat de decarboxylering van tryptofaan gebeurt? Ik heb een artikel gezien waarin o-xenon en acetofenon werden gebruikt, maar dat lijkt me te ingewikkeld. Nog andere tips?
 
Last edited:

victorplum

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 20, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
1
Heeft iemand deze synthese op een grotere schaal geprobeerd / weet of het kan worden gedaan in de orde van 50g in plaats van 5? Ik heb mijn goede scheikundige kennis, maar schaalvergroting werd nooit besproken op een organisch examen dat ik aflegde, dus ik kan er zelf niet achter komen
 

iLLCiD

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 28, 2022
Messages
4
Reaction score
2
Points
1
Bewerken: oude tread
 

highTEMPO

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 29, 2022
Messages
3
Reaction score
1
Points
1
Natriumtriacetoxyborohydride kan hier nuttig zijn als men NaCNBH3 niet wil gebruiken.
 

farukhocaoglu

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
14
Reaction score
1
Points
3
Deze methode lijkt uitvoerbaar voor de beperkingen van mijn land, maar ik heb geen LiAlH4 of NaBH4 liggen en kan het waarschijnlijk ook niet uit China krijgen, en wetende dat er geen manier is om die in een amateurlab te maken, welke andere opties heb ik dan om als reductiemiddel te gebruiken?
 

farukhocaoglu

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
14
Reaction score
1
Points
3
Kan mierenzuur worden gebruikt als hydridedonor in plaats van NaBH4 of NaBH3CN? Ik heb gehoord dat de Pictet-Spenglerreactie de reden is dat dit niet mogelijk is, maar waarom is het dan wel mogelijk voor borohydriden?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hallo, Nee
Ik denk dat je een cyclisch product krijgt in zo'n route
MSGwh48IUo
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
514
Reaction score
278
Points
63
Dat is waar, mierenzuur heeft de neiging om Pictet-Spengler type cyclizaties van tryptamines te vormen tot tetrahydrobetacarbolineproducten.
 

huanf

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 18, 2023
Messages
14
Reaction score
4
Points
3
Heb je deze methode geprobeerd? Waarom gebruik je niet gewoon 5-MeO-tryptamine zoals Hamilton doet? Ik denk dat hij kaliumhydroxide en natriumborohydride samen heeft opgelost, vermoedelijk met kaliumhydroxide als basiskatalysator.
 

T 3

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 8, 2023
Messages
20
Reaction score
6
Points
3
Dus geeft of zou dit je dezelfde high geven als het gebruik van Bufo alvarius
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
514
Reaction score
278
Points
63
5-MeO-DMT is de belangrijkste actieve stof die wordt uitgescheiden door de pad, dus het zou niet ver weg moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: T 3

gonki

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 20, 2024
Messages
1
Reaction score
0
Points
1

"Elektrofiliciteit van het iminiumion dat ontstaat door de condensatie van het aldehyde en de amine onder zure omstandigheden. Dit verklaart de noodzaak van een zure katalysator in de meeste gevallen, omdat het imine niet elektrofiel genoeg is voor ringsluiting maar het iminiumion wel in staat is om de reactie te ondergaan" - Hamilton gebruikt KOH om Hight ph waarschijnlijk stabiel te maken op ph 14

Volgens mij werkt Hamilton reactie, je moet meer energie geven om ring te maken dan toevoeging CH2/CH3 tak. Springel reactie waarschijnlijk doen in ph 2-4.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Pictet-Spengler_Isoquinoline_Synthesis_Scheme.png/1000px-Pictet-Spengler_Isoquinoline_Synthesis_Scheme.png

Er staat duidelijk dat formaldehyde een imine vormt en HCL helpt om de ring te sluiten.
 
Top