Wat is Monero (XMR)?

HEISENBERG

ADMIN
ADMIN
Joined
Jun 24, 2021
Messages
1,644
Solutions
2
Reaction score
1,706
Points
113
Deals
666
Wat is Monero (XMR)?

Monero werd gelanceerd in 2014 en het doel is simpel: transacties privé en anoniem laten plaatsvinden. Hoewel algemeen wordt gedacht dat BTC iemands identiteit kan verbergen, is het vaak eenvoudig om betalingen terug te leiden naar hun oorspronkelijke bron omdat blockchains transparant zijn. Aan de andere kant is XMR ontworpen om zowel verzenders als ontvangers te verbergen door het gebruik van geavanceerde cryptografie.

Het team achter Monero zegt dat privacy en veiligheid hun grootste prioriteiten zijn, met gebruiksgemak en efficiëntie op de tweede plaats. Het doel is om bescherming te bieden aan alle gebruikers, ongeacht hoe technologisch bekwaam ze zijn.

Het doel van XMR is om betalingen snel en goedkoop te laten verlopen zonder angst voor censuur.

Wie zijn de oprichters van Monero?

Zeven ontwikkelaars waren aanvankelijk betrokken bij het creëren van Monero - vijf van hen besloten anoniem te blijven. Er gaan geruchten dat XMR ook is uitgevonden door Satoshi Nakamoto, de uitvinder van Bitcoin.

De oorsprong van XMR kan worden herleid tot Bytecoin, een privacy-gerichte en gedecentraliseerde cryptocurrency die in 2012 werd gelanceerd. Twee jaar later forkte een lid van het Bitcointalk forum - alleen bekend als thankfulfortoday - de codebase van BCN en Monero was geboren. Ze hadden "controversiële veranderingen" aan Bytecoin voorgesteld waar anderen in de gemeenschap het niet mee eens waren en besloten het heft in eigen handen te nemen.

Er wordt aangenomen dat honderden ontwikkelaars in de loop der jaren hebben bijgedragen aan XMR.

Wat maakt Monero uniek?

Er zijn verschillende dingen die Monero uniek maken. Een van de grootste doelen van het project is het bereiken van het grootst mogelijke niveau van decentralisatie, wat betekent dat een gebruiker niemand anders op het netwerk hoeft te vertrouwen.

Privacy wordt bereikt door een paar onderscheidende kenmerken. Waar elke Bitcoin in omloop zijn eigen serienummer heeft, wat betekent dat het gebruik van cryptocurrency kan worden gecontroleerd, is XMR volledig fungibel. Standaard worden details over afzenders, ontvangers en de hoeveelheid crypto die wordt overgedragen versluierd - en de voorstanders van Monero zeggen dat dit een voordeel biedt ten opzichte van concurrerende privacymunten zoals Zcash, die "selectief transparant" zijn.

Verduistering wordt bereikt door het gebruik van ringhandtekeningen. Hierbij worden transactie-uitgangen uit het verleden uit de blockchain geplukt en fungeren ze als lokkertjes, wat betekent dat externe waarnemers niet kunnen zien wie de transactie heeft ondertekend. Als Ian 200 XMR naar Susan zou sturen, zou dit bedrag ook kunnen worden opgesplitst in willekeurige stukken om nog een extra moeilijkheidsgraad toe te voegen.

Om ervoor te zorgen dat transacties niet aan elkaar kunnen worden gekoppeld, worden voor elke transactie geheime adressen aangemaakt die maar één keer worden gebruikt.

Al deze onderscheidende kenmerken hebben ertoe geleid dat XMR steeds vaker wordt gebruikt voor illegale transacties in plaats van Bitcoin op darknet markten. Regeringen over de hele wereld, vooral de VS, hebben ook honderdduizenden dollars uitgeloofd aan iedereen die de code van Monero kan kraken.

Hoeveel Monero (XMR) munten zijn er in omloop?

Monero is enigszins ongebruikelijk omdat er geen tokenverkoop werd gehouden voor XMR - en er werden ook geen tokens gepremined. Op het moment van schrijven staat de circulerende voorraad van XMR op 17.703.471.

Deze cryptocurrency is ontworpen om bestand te zijn tegen toepassingsspecifieke geïntegreerde circuits, die vaak worden gebruikt voor het delven van nieuwe Bitcoin. In theorie betekent dit dat het mogelijk kan zijn om XMR te delven met alledaagse computerapparatuur.

In totaal zullen er uiteindelijk 18,4 miljoen XMR in omloop zijn - en dit maximum zal naar verwachting worden bereikt op 31 mei 2022. Daarna zullen miners worden gestimuleerd door middel van "staartemissies", waarbij elke 60 seconden een kleine hoeveelheid XMR in het systeem wordt gebracht als beloning. Men gelooft dat deze aanpak effectiever is dan te vertrouwen op transactievergoedingen.

Hoe is het Monero-netwerk beveiligd?

Een van Monero's belangrijkste doelen is om centralisatie te voorkomen - en dit netwerk gebruikt een consensus mechanisme genaamd CryptoNight, dat gebaseerd is op proof-of-work. Dit voorkomt dat grote mijnbouwbedrijven een dominante kracht worden.
 
Last edited by a moderator:

NoNameNoSlogan

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 25, 2022
Messages
25
Reaction score
12
Points
3
Er zijn nog een paar andere privacymunten. (Secret Network - SCRT) is een nieuwere. Het probleem is dat ik geen enkel nut zie van de munt buiten het Cosmo ecosysteem. Alleen daarom al is Monero de wereldwijde kampioen. Wat heb je aan een privacy munt als hij niet gemakkelijk geaccepteerd wordt? Hier is er wat goede informatie over. Ik denk dat het de moeite waard is om te volgen. . Secret Network heeft $400 miljoen opgehaald bij meerdere investeerders
 

SasquatchMonero

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 17, 2023
Messages
28
Reaction score
10
Points
3
Monero is wat noobs denken dat bitcoin is.
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
502
Reaction score
235
Points
43
XMR is de beste denk ik. Zcash zou ik kunnen gebruiken als anoniem verzenden niet optioneel was en het meer gebruikers had.
 

kpach

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 26, 2023
Messages
60
Reaction score
36
Points
18
zcash is dood. Ze hebben het bewezen door te voldoen aan gecentraliseerde uitwisseling en overheidsregulering.
 

HEISENBERG

ADMIN
ADMIN
Joined
Jun 24, 2021
Messages
1,644
Solutions
2
Reaction score
1,706
Points
113
Deals
666
Betaling in monero is nu beschikbaar!
YmhQ719viF
 

kpach

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 26, 2023
Messages
60
Reaction score
36
Points
18
Hartelijk dank!
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Ik heb monero nooit gebruikt. Als ik het goed begrijp, bestaat het in zijnetwerken als bep20 en erc20, klopt dat?
 

kpach

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 26, 2023
Messages
60
Reaction score
36
Points
18
Monero heeft zijn eigen mainnet, wat betekent dat alles wordt uitgevoerd binnen de XMR (monero) blockchain. Als je een token ziet binnen een andere keten, is het niet de originele monero.
 
Top