Wat krijg je van je vieze aceton?

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Meestal gebruik ik 99,9% zuivere aceton uit een chemische winkel.

Het normale product is op en de grondstof voor een nieuwe batch is nog niet binnen, dus ik had wat vrije tijd en niets te doen.

Dus verzamelde ik vuile aceton die ik in de vriezer had liggen, in een hoeveelheid van 2 liter, en verdampte het. Meestal was het aceton dat gebruikt was voor het wassen van MDMA-kristallen, maar een klein beetje (misschien 15-20%) was na aanzuren met 37% HCl in aceton, waar ik echt dol op ben.

Verdamping vond plaats op de hete plaat in het bekerglas van 1 liter, waarna in een paar stappen wat extra werd toegevoegd. De uiteindelijke verdamping gebeurde in het bekerglas van 100 ml. Ik regelde de temperatuur in het bekerglas niet, maar stelde alleen de temperatuur van het plaatoppervlak in op 150C. Het hele proces nam niet veel tijd in beslag, misschien 1 uur of iets dergelijks intensief koken.

Op het moment dat de acetongeur verdween, had ik een klein volume zwarte dichte vloeistof, dat werd gemengd met een klein volume water en een uur of zo in de vriezer gelegd.

Toen werd NaOH toegevoegd voor basextractie. De bovenste laag, behoorlijk vies en zwart, werd gescheiden in een trechter, het gewicht was precies 25 gram, dat is niet slecht voor 2 liter aceton.

Daarna werden NaCl en gedestilleerd water toegevoegd aan de trechter met de bovenste laag en nog enige tijd in de vriezer bewaard. Het product werd gewassen met p.ether. Dat gaf me na verdamping 15 gr vrij zuiver FB.

FB werd aangezuurd in bevroren aceton en na 12 uur gefiltreerd. De opbrengst was 16.8 gr tegen de berekende 17.8 gr.

Het zout werd opnieuw gekristalliseerd in hete IPA in het afgesloten PP bekerglas op een waterbad - het is erg gemakkelijk om de temperatuur van het waterbad te regelen. De starttemperatuur was 65C, gewichtsverhoudingen 1 gr : 2,86 gr (of 3,6 ml bij RT). Omdat ik geen programmeerbare verwarmingsplaat heb, moest ik het handmatig doen, waarbij ik de temperatuur elke 30 minuten met 2C verlaagde.

Toen RT was bereikt, werd het afgesloten bekerglas samen met de waterpan (om de afkoelsnelheid te verlagen) 6 uur in de normale koelkast geplaatst en daarna nog een paar uur in de vriezer.

Het resultaat was 15,2 gram vrij zuivere kristallen. Maar de gemiddelde grootte van de kristallen maakt geen indruk op me. Het is nog steeds klein 1x1 tot 2x3 mm. Waarschijnlijk is herkristallisatie met stappen van 2C per 30 minuten nog steeds te snel, ik denk dat ik een programmeerbare plaat moet kopen en hetzelfde moet doen met 1 of 2C per 1 uur.

EyZGW286CU
 
Last edited:

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Deze keer heb ik weer een partij vuile aceton gerecycled. Alle vloeistof na aanzuren, wassen, restjes na kristallisatie in water enzovoort met de gebruikelijke PH=2 werden verzameld en verwarmd tot 130C.

Op dat moment zag de substantie in het bekerglas er helemaal zwart en strontachtig uit. Gewoon gewicht - 40 gr.
De substantie werd in de bevroren aceton gegooid met een volume x10 van het volume van de substantie en een tijdje in de vriezer bewaard.

Aceton na kristallisatie zag eruit als cognac kleur.

Vandaag werd het gefilterd en als resultaat kreeg ik 35 gr bruine suiker. Natuurlijk is zo'n product niet bedoeld voor consumptie: het moet op de een of andere manier gezuiverd worden.

Waarschijnlijk zal ik proberen het een paar keer opnieuw IPA te kristalliseren of ABE te doen, nog niet besloten....

RJ97SUvwfG
 

xile

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 25, 2023
Messages
102
Reaction score
51
Points
28
Ik weet het niet, maar ik zal het in de nabije toekomst zien. Mijn eerste 2 batches hadden een lage opbrengst, dus ik was van plan om de spoelingen en frzen oplosmiddel een andere keer te extraheren.
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
De manier waarop de chemicus zonder rotavap te werk zou gaan, is door een eenvoudige destillatie uit te voeren, als het totale volume 2 liter is. Het is niet alleen dat je de aceton terugkrijgt, maar ook dat je de warmte binnen de perken moet houden en het belangrijkste is dat je voorkomt dat er 2 liter aceton verdampt in de lucht die je inademt, wetende dat het probleem ligt bij de warmte van de plaat, idk de vlampunttemperatuur van aceton, maar je moet dampen nooit blootstellen aan een oppervlak dat zo heet is.
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Ik weet al deze shit. Ik heb gewoon geen ruimte voor meer apparatuur. Misschien in de herfst als ik naar het platteland verhuis...
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
Ik was vooral gericht op het vermijden van gevaar, anders kun je het bekerglas gewoon onbedekt buiten in de zon laten staan, ook al kost het tijd, je hebt tenminste een explosie minder om je zorgen over te maken.
 
Top