- Reaction score
- 50
Jag lärde mig al / hg med Reynolds och brukade normalt starta reaktioner runt 30 minuter-1 timme efter tillsats av kvicksilverklorid, nu gick jag upp till plåt och nu några nya alternativa 99,99% aluminiumspikar, hade lite succcess med arken men det tar evigt att komma igång i kylan, jag var inte säker på om detta spelade en stor roll så jag vill bara fråga vad ni alla tycker.
Metanol + Aluminium + kvicksilverklorid i överflödiga mängder, tog nästan 3 timmar att börja bli märkbart tråkig och metanol bubblar inte. Borde jag värma metanolen till rumstemperatur åtminstone? är metanol och kvicksilverklorid ensam ett bra val för att få igång saker? eller skulle det hjälpa att lägga till ett annat lösningsmedel?
al/hg utan nitro
Metanol + Aluminium + kvicksilverklorid i överflödiga mängder, tog nästan 3 timmar att börja bli märkbart tråkig och metanol bubblar inte. Borde jag värma metanolen till rumstemperatur åtminstone? är metanol och kvicksilverklorid ensam ett bra val för att få igång saker? eller skulle det hjälpa att lägga till ett annat lösningsmedel?
al/hg utan nitro