Baser för rening av amingrupper via natriumbisulfitaddukt

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Jag såg nyligen en diskussion i någon RC-community som sa om amph-grupp och 4mmc-rening via bisulfitaddukt.

Med tanke på molära proportioner, som nämns där, Jag tror inte att denna rutt utvecklades av en professionell. Men jag tog det hit för att diskutera: kanske är det värt att uppmärksamma det.

Kortfattat beskrivs det i följande steg:

1. Bas extraherad med NaOH och separerad med lösningsmedel (DCM, hexan, etc.).
2. Natriumbisulfit NaHSO3 vattenlösning tillsatt i enorma molära proportioner 1:4 eller till och med 1:5 (där 1 är bas och 4 är bisulfit) till basen upplöst i lösningsmedel.
3. Bisulfitaddukten fälls ut omedelbart och tvättas med extra lösningsmedel
4. Tvättad bisulfitaddukt återgår till basen genom tillsats av natriumkarbonat Na2CO3 i samma enorma molförhållande 1:4.
5. Basen separeras
6. Jobbet är gjort

Sagt, denna rutt är lämplig för meth- och amph-grupp, såväl som 4mmc.

Jag förstår principen: natriumbisulfit har svagt sura egenskaper och kan omvandla vissa baser till en natriumaddukt, som uppenbarligen fälls ut i sådana lösningsmedel som DCM, eter, hexan och vatten. Men jag har inte hittat något välkänt protokoll för sådan användning av natriumbisulfit.

Det finns dock några välkända protokoll när denna väg (med olika lösningsmedel) för natriumadduktbildning används vid läkemedelstillverkning, men i allmänhet för ketonrening.

Någon åsikt från experter om denna rutt?
 
Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Jag är ingen expert eller ens en ivrig amatör, men jag skulle misstänka att den person som skrev detta inte heller är det. Såvitt jag kan säga är sulfitkatjonen den konjugerade basen av den konjugerade basen av svavelsyra. För mig tror jag att det betyder att det inte kommer att bilda en Lewis-syra med mycket. Metaller.
Jag kanske är helt ute och cyklar. Du bad mig att kommentera så jag tillbringade cirka 30 minuter på att titta på den involverade genetiken och jag ser inte att det är livskraftigt
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Ja, jag läste också mer om det här ämnet och försökte förstå det. Det ser ut, åtminstone som det introducerades här, det är helt meningslöst.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Jag tror faktiskt att jag har förstått. Det du hänvisar till verkar vara att tillsätta natriumbisulfit specifikt till en aldehyd för att göra en sulfonat. Det är en välkänd reaktion som passar bra med det du föreslår och fungerar. Många aldehyder blir droger och ett sulfonat låter som en Lewis-syra för mig
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Men hur som helst reagerar natriumbisulfit med både aminer och ketoner. Och förmodligen även med andra organiska föreningar (föroreningar). Vi förvandlar dem alla till bisulfitaddukter och förvandlar dem sedan tillbaka till det tidigare stadiet. Så det ser ut som värdelöst om vi riktar in oss på att separera organiska föreningar.
Men för oorganiska föreningar kommer det att fungera bra. Men återigen är basextraktion tillräckligt för det.
 
Last edited:

2-79-790125

Don't buy from me
Member
Joined
May 26, 2024
Messages
82
Reaction score
21
Points
8
Verkar som en logisk plats att lägga upp min fråga........

Jag måste testa för framgångsrik MDP2P-syntes från en Wacker Oxidation av Safrole, Benzoquinone, Palladium Chloride (Bright Star's recept backas upp av Strike's Total Synthesis II, Methylman's och Dr. Drool's modifieringar, och förmodligen ett dussin andra resurser)
Detta var mitt första försök och resulterade i en patetiskt låg avkastning så jag har inte ens brytt mig om det sista steget att långsamt destillera lösningsmedlet från MDP2P. Det sitter i frysen.

Första frågan - är vi alla överens om att droppande MDP2P i en mättad natriumbisulfitlösning kommer att orsaka en fällning?
fråga #2 - skulle samma fällning potentiellt visas om droppande i MDP2P fortfarande blandas med RM (reaktionsblandning) lösningsmedel eller är det viktigt att isolera MDP2P från lösningsmedlet först?
Fråga 3 - några tips om hur man förbereder en mättad natriumbisulfitlösning?
Fråga 4 - vilket är enklast att isolera/rengöra MDP2P? destillera lösningsmedel för att isolera MDP2P eller tillsätta all MDP2P/lösningsmedelsblandning till mättad natriumbisulfit och sedan filtrera bort MDP2P-fällningen
 
Top