Birch Reduction tankar/åsikter

x9Ev3nTh0riz0n9x

Don't buy from me
New Member
Reaction score
2
Har någon erfarenhet av Birch-reduktioner som de skulle vilja dela med sig av? Snälla inga one-pot-metoder utan riktiga björkreduktioner. Jag har försökt för evigt att hitta en video för att hjälpa till. Jag har hört att syntes av vattenfri ammoniak också är ganska enkel.

WillD

Expert
Reaction score
1,056
Vattenfri ammoniak kommersiellt tillgänglig (i etanol eller metanol 2-4M) för natriumreduktion. Men för flytande ammoniak hemma - glöm det.

brianvene1

Don't buy from me
New Member
Reaction score
12
Hej @ x9Ev3nTh0riz0n9x
Jag hittade detta från ett officiellt dokument

Björkreduktion: detta fortsätter via en upplösande metallreduktion av efedrin
eller pseudoefedrin i närvaro av ammoniak.
Reaktionen innebär att efedrinet eller pseudoefedrinet blandas med vattenfri ammoniakgas och antingen natrium- eller litiummetall .
Blandningen får sedan stå tills ammoniaken har avdunstat. Isolering av metanoljan sker genom direkt lösningsmedelsextraktion och filtrering.
Reaktionsprodukten renas ytterligare genom bildning av hydrokloridsaltet
salt och omkristallisering. I olaglig verksamhet genomförs Birch-reduktionen vanligen i en enstegsreaktion med hjälp av allmänt tillgänglig ammoniak och litiumremsor från batterier. Trots detta ger Birch-reduktion vanligtvis en mycket "ren"
slutprodukt. Flera vägspecifika föroreningar såsom N-metyl-1-(1-(1,4-cyklohexadienyl))-
2-propanamin har rapporterats i litteraturen. Reaktionen med vattenfri ammoniak är farlig och explosioner i hemliga laboratorier är inte ovanliga.