Gemenskapsprojekt; kontroll av kiralitet (optisk refraktometer)

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Det har hänt några gånger att jag har använt metamfetamin, till exempel, och jag har undrat för mig själv: "Det här verkar inte göra mig särskilt hög. Det smakar som vanligt, kristallerna är ganska amorfa, den här produkten har inte riktigt den långa smala parallellogrammet i tvärsnittsform som en skärva av D(R) metamfetamin borde ha och det är inte en platt fyrkantig flinga som påminner om en fönsterruta som man skulle förvänta sig av L(S) metamfetamin. Jag är övertygad om att många av er har sett utbrotten från mannen som köpte en stor mängd från en kryptovalutaledare, och när det inte fick honom hög skickade han det till ett laboratorium och upptäckte att det var 72% L-meth. Jag tror att det här händer mycket mer än folk inser. Det finns instruktioner och 100-tals stycken av diskussion om strippning av D-meth från en racemisk blandning. För närvarande är detta svårt kostsamt, dyrt eller tidskrävande att upptäcka.
Det finns en apparat som, när den används på rätt sätt, kan mäta molekylernas kiralitet. Den kallas refraktometer. Den kan mäta hur mycket och i vilken riktning en molekyl böjer ljuset. Att böja ljus kallas optisk aktivitet. En molekyl är bara aktiv om den är kiral. Om en molekyl har mer än 1 roterbar bindning måste dessutom alla bindningar vridas åt samma håll för att molekylen ska vara optiskt aktiv. En refraktometer, lämplig för. Kemiändamål kostar cirka $ 1000 och uppåt.

1S,2R efedrin är inte optiskt aktivt. Nettoresultatet på ljus är att det inte böjs. Först böjs det moturs, sedan böjs det medurs, så summan är ingen förändring
1S,2S efedrin är optiskt aktivt först böjer det ljuset medurs, sedan böjer det ljuset mer medurs

Racemiska blandningar av isomerer är inte aktiva. I teorin har kemikalien 50% leavorotär kiralitet och 50% dextrorotär, vilket gör nettoresultatet 0, men i livet stöter man sällan någonsin på ett perfekt linjärt resultat. Så 2-3 ° L eller R ligger inom det förväntade intervallet för en racemisk blandning. Varje molekyl, till och med varje bindning, har en viss rotationsgrad och den beror på faktorer som temperaturen och styrkan i en lösning, så för att få en exakt mätning måste dessa saker tas med i beräkningen och räknas in som variabler i en ekvation.
Faktum är att vi inte behöver en apparat för 1000 dollar för att se om en molekyl roterar ljuset och vi behöver inte heller mäta exakt hur mycket ljuset böjs. Att veta att den
Böjer ljuset kraftigt CC
Böjer ljuset något CC
Inte böjer ljus
Böjer ljuset något medurs
Böjer ljusstarkt medurs
Är allt jag är ute efter, men jag vill att den ska vara billig och bärbar så att jag kan använda den för att titta på en produkt innan jag köper den. Jag har, i min besittning, massor av "saker" som betyder föremål, det är tror att jag kan använda för att prototypa en enhet och testa / modifiera designen för att optimera dess kostnad och förmåga.
Jag har 5v litiumbatterier av alla slag. Öronproppar har absolut små batterier, och jag har några från gamla vågar, buetooth-hörlurar, sexleksaker, massor av telefonbatterier (men jag tänkte på några av de små uppladdningsbara 5v-batterierna) och ledde yea-lampor, järnvägsspår typ hobbyister ledde lampor motstånd uv ledde lcds, allt. Jag har en 3d-skrivare. Den fick jag och jag har aldrig rört den. Jag vet att det är allt här och flera rullar av filament. Jag kommer att göra prototyper och jag kan skicka dem till människor för att justera och göra förbättringar. Jag har ingen avsikt att patentera eller dra nytta av denna idé eller anordning. Jag tror att det skulle gynna gruppen och världen. I dag fick jag de första bitarna som jag visste att jag inte hade liggande. Detta kan räcka för att göra 20 eller till och med 50 enheter
HAU392u4IN


WJSKzQEX68
 

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 2, 2024
Messages
84
Reaction score
64
Points
18
Refraktometrar är avsedda för ett annat ändamål, nämligen för mätning av brytningsindex, dessa enheter kan vanligtvis vara mycket billiga och kompakta.
Den enhet du letar efter kallas polarimeter. Den mäter optisk rotation av provlösning. Även manuella sådana är ganska dyra och stora.
Lyckligtvis bygger de på enkla principer och kan reproduceras i hemmiljö, med viss förlust av precision förstås.

Allt du behöver är en ljuskälla, ett långt tunt glasrör med platta ändar (du kan limma glas till glas med epoxi) med viss förstoring för luftbubblor (det är lätt gjort med en ficklampa, ett mjukt rör och dina lungor) och polariserande film eller glas. För bättre precision kan du också använda en luxmätare (mäter ljusets intensitet eller belysningsstyrka).
Ljuskällan bör vara linjär (annars behöver du ett extra polarisationsfilter) och helst ha ett smalt spektrum som ligger så nära natriumlampans värde som möjligt (589 nm), så att du lättare kan jämföra dina experimentella mätningar av ljusets rotation med litteraturdata.
Bra och billig källa till sådant ljus kan vara 5mW 635nm röd laserdiodmodul utan lins eller med lins för så kallad "fettstråle". Som vi vet har de flesta laserdioder linjärt polariserat koherent och monokromatiskt ljus. Det finns också lysdioder med mycket närmare spektrum till 589nm, men det är olinjärt och bredare, så kanske det borde täckas ytterligare med något smalt bandpassfilter om du vill få lämpliga värden.

Här kan du se en bra förklaring av hur det faktiskt fungerar:

Exempel på en av de billigaste manuella polarimetrarna som finns kommersiellt tillgängliga (från Kina kan liknande köpas för 300-500$):
de-labor-analytische-geraete-akruess-optronic-p1000-manuelles-polarimeter.jpg
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Tack för din input och korrigering av terminologin. En polarimeter börjar på $ 1000, och vad jag försöker göra är en refraktometer (jag antar, men det kan vara lös terminologi, jag vill bara se om ett ämne böjer ljus 20 ° levao, 20 ° eller mer dextrorotary eller bara ett par grader åt båda hållen (för att möjliggöra enantiomeriskt överskott). Jag köpte de polariserande filmarken. Jag försökte ta bort några från en gammal telefon, men det var inte möjligt för mig. Jag har ingen förståelse för ljussituationen, men jag har många ledtrådar lcds och liknande, men jag kommer att köpa rätt sak så snart jag förstår vad det är. Jag är en otrolig narcissist, så det finns inget jag inte kan göra (i mitt sinne) Jag kan skriva ut kretskort, jag fick en 3d-skrivare, uv och epoxihartsutrustning. Jag öppnar den här plånboken och köper vad som krävs. Jag skulle kunna köpa en polarimeter, men jag kan inte släpa runt den och jag behöver inte något så exakt. Jag skulle gärna vilja designa något som vem som helst kan göra av en mintburk och en billig monokel eller leksaksokular eller ... vad jag än kan få att fungera som inte är en specialtillverkad bit. I nästa inlägg ska jag förklara varför jag försöker göra det här. Tyvärr är jag långt ifrån en kemist, jag har aldrig haft en klass eller lektion i mitt liv. Jag har utrustning som motsvarar de flesta kemilaboratorier på gymnasiet, och jag är ganska påläst i ämnet, men jag har väldigt lite labberfarenhet.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Jag sa ju det,
Jag använde ph-remsor och gick 2 poäng förbi pKa och pKb på varje sätt
 
Top