DIY batch reaktor konstruktion, 200l

TotalSynthesis

Don't buy from me
New Member
Reaction score
46
Hej tillsammans,

Jag hittade precis något som var till hjälp för att bygga en 200l satsreaktor själv. Det är en 200l rostfri ton som kan köpas från jordbruksförsörjningsbutiker. den används för mjölklagring. för bättre isolering har den 2 väggar med vakuum emellan.

ZkI510KLcM

idé för själva tanken:
0z6d7YQFPa

och för locket:

Z5qMw7PL1r

man behöver inte ens vara särskilt begåvad för att få detta byggt själv.
Rostfritt stål är inte perfekt men kan vara tillräckligt bra för de flesta eller många användningsfall och ytterligare uppvärmning kan ske externt med något som en kamin.

Jag är inte säker på svetsning av rostfritt stål, hur lätt det kommer att vara, men att hitta någon som svetsar de 3 anslutningarna på ton kommer inte att vara svårt eller dyrt.

Jag hittade flera begagnade för 50-150 €

vad tycker ni killar om det?

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Solutions
2
Reaction score
599
Jag tycker att huvudkonceptet är coolt men att applicera produktutloppet på botten skulle vara mer meningsfullt för mig + att lägga till något som gör att reaktionsmassan flödar genom utloppet helt utan för många rester utan att kompromissa med omröraren skulle också vara ett bra tillägg!

Dessutom undrar jag hur vanligt rostfritt stål skulle fungera för starka syror? Jag hörde talas om någon här som använde en omrörare av rostfritt stål som bara försvann i den sura lösningen som han försökte röra om.

workworkwork

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
32
Jag sökte efter färg som är resistent mot kemikalier och hittade det här... Ingen aning om det är bra eller inte för den 200 liters reaktorn.

Kemiskt resistent epoxi tål ett år i svavel- och saltsyra!

För applikationer som kräver exceptionell kemisk resistens, särskilt mot syror, bränslen och oljor, har Master Bond utvecklat EP21AR. Oavsett om det gäller beläggning, infodring, limning eller tätning kan denna tvåkomponentsepoxi motstå tuffa, sura miljöer, inklusive långvarig nedsänkning i 96-98% svavelsyra och 36% saltsyra i över ett år.

Med en dielektrisk styrka på 400 volt/mil är EP21AR en hållbar och stabil epoxi som också är en utmärkt elektrisk isolator. Dess värmeutvidgningskoefficient är 45-55 ppm/°C och den kan användas från -60°F till +275°F. Den ger höghållfasta, nötningsbeständiga bindningar med en draghållfasthet på över 10.000 psi, en skjuvhållfasthet på över 2.700 psi och en tryckhållfasthet på över 14.000 psi vid 75°F.

EP21AR är lätt att använda med ett förlåtande blandningsförhållande på 2 till 1 i vikt och en blandad viskositet på 10.000-15.000 cps. Den är 100% reaktiv utan lösningsmedel eller utspädningsmedel och kan appliceras jämnt i alla tjocklekar. Denna epoxi har en livslängd på 45-55 minuter vid rumstemperatur för en sats på 200 gram och härdar vid rumstemperatur eller snabbare vid förhöjda temperaturer. Den fäster väl på en mängd olika underlag, t.ex. metaller, glas, keramik, cement, vulkaniserat gummi, trä och många plaster.

EP21AR finns förpackad i pint-, quart-, gallon- och 5 gallon-kit. Den används ofta inom en rad olika branscher, t.ex. olje- och kemikaliebearbetning, underhåll och reparation, optik, metallbearbetning, vitvaror samt el/elektronik.

edy's

Don't buy from me
Resident
Language
🇳🇱
Reaction score
46
Unclen venster tacklar problemet med att belägga insidan av en brandsläckare, jag antar att det skulle göra susen i det här kärlet.
Bra jobbat kompis.
Andas och tänk utanför boxen!!!
Jag tror att du hjälpte många människor att komma till det här målet👍
Smart tänkande, jag älskar det här samhället och hur det gör improvisationen och idéerna i det öppna för att fylla i luckorna av vänner här inne.hjälpa till att göra skit möjligt för det goda att göra det vi älskar.fuck standers. Och öppna nya dörrar tillsammans
Verkligen denna voren arbetar .stolt över att vara en del av detta
Älskar startaren för sina tarmar och hängivenhet för att uppnå frihet för varje medlem.
Älskar er alla
Det här är skiten som hjälper, dela idéer. håll inte tillbaka !!! Älskar det🥰😄👍

workworkwork

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
32
Och jag hittade andra produkter för att skydda metallreaktionskärlen i den här tråden om konvertera APAAN till P2P:

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
Hallå, är projektet klart? Fungerade det?

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
För att jag hittade en relativt billig produkt.
Clearnet:

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Solutions
2
Reaction score
599
Trevlig man, det enda problemet jag ser här kan vara det rostfria stålet eftersom det inte är resistent mot vissa kemikalier som används vid tillverkning av de vanligaste läkemedlen.

Vi slutade faktiskt att chatta i den här tråden.
Jag tror att det sista vi har försökt diskutera var hur man täcker tankar av rostfritt stål för att göra dem lämpliga för tillverkning av läkemedel.

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
Jag trodde också att det skulle vara svårt med rostfritt stål, men tack för det snabba svaret

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
303
Gigantiska industritankar behandlas med HF (ja, det är paradoxalt nog roligt) för att det ska bildas ett inre fluorskikt som sägs vara resistent mot conc. H2SO4 ... detta hörde jag som en praktisk åtgärd men har aldrig provat det även om jag är säker på att det finns gott om teori bakom, du måste bara göra din dokumentation, polymermaterial inre beläggning är också helt vettigt.