Är det här verkligen begripligt?

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Hej på er,
Jag antar att jag har två frågor, men de handlar båda om samma ämne - natriumetylsulfat.
Okej, så först och främst - är den här syntesen vettig?

Jag vet att blandning av svavelsyra och azeotropisk 98% etanol för att göra sulfonsyra och därifrån i princip basifiera, avdunsta och re-x för att befria den från föroreningarna.
Det finns massor av papper om detta och jag är säker på att det fungerar, men jag har bara 85% svavelsyra.
Måste jag göra den läskiga destillationen av svavelsyra för att det ska fungera? Det finns vatten som används senare i experimentet men från vad jag förstår när du först blandar svavelsyra och etanol gör du sulfonsyra som jag tror är en reversibel rxn beroende på vatteninnehåll.
Kommer det att vara för mycket vatten för att bara använda det som det är?

uppenbarligen om den första syntesen faktiskt är korrekt - det är lättare och mindre farligt!

tänkte bara att jag skulle dra nytta av er alla expertis istället för att blint följa någon pootube-kille!

tack killar!

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,104
Deals
1
Frågar du om det finns för mycket vatten i 85 % H²SO⁴? Nej, det finns inget vatten i den, om det är det du undrar. Mycket specifik anledning.

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Jag antar att jag främst bad folk att titta på YouTube-videon och berätta för mig om vetenskapen är sund eftersom det ser ut som "bro science" för mig.
Jag har bara sett detta göras framgångsrikt (som i syntesen av natriumetylsulfat) och säkerhetskopieras av papper genom att blanda konc. svavelsyra med etanol och sedan basifiera (en syra / bas RXN) som kan vändas beroende på vatteninnehåll (tror jag - jag måste skriva upp det i min egen labbok och dela upp det i lämpliga steg så att jag inte gör det - snarare än att fortsätta dyka upp en pootube-video)
Jag läser papper och patent men jag tycker att jag lär mig mycket snabbare och det fastnar i mitt huvud mycket bättre och bara klickar när jag ser det gjort. Ledsen för så många svar - som jag sa är jag lite rädd för att börja utan att ha destillerat min H2SO4 - jag litar inte på mig själv med nästan 400c kokande ren syra i min mantel eller uppriktigt sagt någonstans nära mig!
Förresten, jag älskar ditt användarnamn!

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Jag bad också killen att gå igenom vetenskapen och ge mig ekvationen, men han har ännu inte svarat. I den andra videon (svavelsyra) som jag tittade på igår - som jag säger måste jag titta på den igen och göra anteckningar MEN han går igenom ekvationerna på en vit tavla som är inskjuten i hans videor. Verkligen användbar kille. Jag är förvånad över att de inte har förbjudit hans kanal faktiskt men hej ho

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Ja, jag antar att det är en av mina frågor - den senare halvan. Jag undrade om den första syntesen är vettig - återflödande så ren etanol som du kan få med natriumbisulfat och sedan tror jag att han filtrerade bort den och fortsatte som han gjorde i det andra arbetet efter att ha tillsatt svavelsyra till etanolen. Jag förstår bara inte hur det kan vara vettigt ...

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Så jag antar att 85% svavelsyra (oavsett vad den blandas med - det skulle hjälpa om du kunde berätta varför det inte skulle vara vatten, skulle det reagera?) kommer att vara tillräckligt stark för att fungera för att göra den sulfonsyra som behövs för nästa steg - jag antar att det borde göra det, om det blandas med andra saker kan jag säkert när det har reagerat re-ex. Jag vet att jag kommer att förlora avkastning men jag litar bara inte på den första reaktionen jag pekade på, varför jag namngav tråden så ... Jag ville bara lägga till det som en sekundär fråga angående 85% svavelsyra istället för 95% ... du har gjort mig nyfiken - jag ska använda google för att se varför det inte skulle blandas med vatten - det var jag som trodde att jag kanske skulle kunna frysa ut vattnet! Jag antar att det är för starkt av en syra för att använda något som en mol sikt eller silikabollar? Jag har bara inte lust att koka svavelsyra om jag kan komma undan med att använda det som redan finns där - det är för att odla förbrukningsbara växter så jag kan inte se att det är någonstans nära så hemska saker, som är i avloppsrengöraren du ser folk destillera det från. Den här grejen är lite tjock och klar i färgen....så vad tycker du? Samt svara på varför det inte skulle blandas med vatten? Detta är avgörande för att jag ska komma igång - ja jag antar att det inte är det men det är ett tillräckligt dyrt misstag för att gå rakt in med allt! Det är trevligt att det är en exoterm rxn också, jag föredrar dem framför att behöva tillsätta värme.
Jag antar att jag får reda på det senare eftersom jag planerar att göra det i liten / förmodligen mikroskala till er människor lol som pratar 1g av var och en här. Se om det går exotermiskt till en början....Jag har tänkt att se om det äter genom silkespapper eftersom det verkar vara det test de använder på YouTube för att se om det är rent lol
Man jag lär mig mycket mer att se någon göra något och tyvärr blir inget av det kontrollerat. Så ibland kan någon tro att de gör något - som jag tror kan vara fallet i den första rörlänken, när det bara är "bro science" istället för faktisk korrekt utarbetad vetenskap.

Rabidreject

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
29
Jag antar att jag får prova båda sätten! Jag har både utrustning och reagens, så varför inte. Jag kommer dock att använda denaturerad etanol - till största delen. Jag har lite XXX-etanol (som jag kallar det eftersom jag måste destillera 3x för att få det till 95-98% och torka det med moll seives)