Fältmässiga nykterhetstester under lupp: höga felfrekvenser vid upptäckt av cannabis

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
N2GVp6ka3q

När vågen av legalisering av cannabis fortsätter att svepa över USA har en ny studie från University of California, San Diego, väckt kritiska frågor om effektiviteten hos fältnykterhetstester (FST) när det gäller att identifiera förare som är påverkade av cannabis.

Studien, som leds av Dr. Thomas D. Marcotte och hans team vid Center for Medicinal Cannabis Research, är den första storskaliga undersökningen för att bedöma hur väl FST kan skilja mellan individer som har konsumerat cannabis och de som inte har det, och om dessa tester korrelerar med faktisk försämring av körningen.

Sammanhanget

I takt med att fler stater legaliserar cannabis för både medicinskt bruk och fritidsbruk förlitar sig brottsbekämpande myndigheter i allt högre grad på FST för att bedöma förares nykterhet. Dessa tester, som ursprungligen utvecklades och validerades för alkoholpåverkan, omfattar uppgifter som Walk and Turn, One Leg Stand och Finger to Nose-tester, som bedömer balans, koordination och delad uppmärksamhet. Deras förmåga att upptäcka påverkan av cannabis, särskilt Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) - den primära psykoaktiva föreningen i cannabis - har dock varit föremål för debatt.

Studiens utformning och resultat

Den dubbelblinda, placebokontrollerade, randomiserade kliniska prövningen genomfördes mellan februari 2017 och juni 2019 och omfattade 184 deltagare i åldern 21 till 55 år som hade använt cannabis under den senaste månaden. Deltagarna tilldelades slumpmässigt att röka antingen en placebo-, lågdos THC (5,9%) eller högdos THC (13,4%) cannabiscigarett och genomgick sedan FST vid flera tidpunkter.

Resultaten var slående. Poliser klassificerade 81% av deltagarna som hade rökt THC som försämrade baserat på FST, jämfört med 49,2% av dem som fick placebo. Även om detta tyder på att FST är något effektivt för att identifiera cannabisanvändning, väcker den höga andelen falska positiva bland placebogruppen oro. Framför allt misstänktes 99,2% av de deltagare som klassificerades som påverkade av FST ha konsumerat THC, oavsett deras faktiska exponering.

Konsekvenser för trafiksäkerheten

Studien kopplade också dålig prestanda på vissa FST till sämre resultat i körsimulatorer, vilket förstärker idén att THC kan försämra körförmågan. Överlappningen i FST-nedsättning mellan THC- och placebogrupperna tyder dock på att FST i sig kanske inte är tillförlitliga indikatorer på THC-specifik nedsättning.


Framtiden för detektion av nedsatt cannabisförmåga

Resultaten understryker behovet av att utveckla mer exakta, objektiva verktyg för att bedöma cannabisförsämring. I takt med att legaliseringen av cannabis utvidgas, ökar också behovet av effektiva metoder som kan skilja mellan nyligen använt cannabis och faktisk försämring.

Slutsats

FST är fortfarande en hörnsten i nykterhetsbedömningar vid vägkanten, men den här studien tyder på att de kanske inte är tillräckliga för att korrekt identifiera cannabisrelaterad påverkan. I takt med att det juridiska landskapet kring cannabis fortsätter att utvecklas måste även de verktyg och tekniker som används för att upprätthålla körlagarna utvecklas.

För mer information kan du komma åt hela studien här (clearnet).


Om du är intresserad av sådana publikationer, vänligen reagera och lämna kommentarer. Detta kommer att vara ett tecken för mig att fortsätta
 

miner21

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 15, 2023
Messages
503
Reaction score
236
Points
43
Jag vet att många kriminella försvarsadvokater tycker att alla fältnykterhetstester är skräp. Jag kan inte föreställa mig att de skulle vara bra för någon särskild drog
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
200
Reaction score
203
Points
43
Jag delar också denna åsikt. Verkligheten är dock den att statliga institut ser dessa tester som ytterligare en möjlighet till kontroll. Oavsett hur tillförlitliga, relevanta och effektiva de är. Denna nyhet föreföll viktig för mig, eftersom nya positiva prejudikat kan uppstå från exemplet med en alltmer laglig substans.
 
Top