Generatorer för vätekloridgas

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Hprsiw7Cgk

HCl-gas erhålls genom att blanda svavelsyra (t.ex. kommersiell avloppsrengöring) eller saltsyra (muriatisk syra) och salt (t.ex. berg- eller bordssalt) i en reaktionsbehållare, kallad HCl-generator.

HCl-generatorer som påträffats i fält har inkluderat
- propantankar
- Bensinbehållare av plast
- 2 liters läskflaskor
- flaskor med läsksirap
- Medicinska syrgasflaskor
- freon- och heliumcylindrar
- ketchupdispensrar
- ziploc eller plastpåsar
- vakuumflaskor av glas
- Flaskor för brandsläckare
- Acetylenflaskor
- dykflaskor
- flaskor för självförsörjande andningsutrustning
- babyflaskor
- diverse andra behållare

Typer av generatorer som påträffats:
Som observerats i hemliga laboratorier har en HCl-generator typiskt följande operativa designelement:
1. förmåga att tillsätta syra och salt tillsammans i små mängder och sedan förseglas
2. förmåga att innehålla HCl-gas under tryck
3. möjlighet att stänga av generatorn med en ventil
4. möjlighet att överföra HCl-gasen genom en slang
5. bärbarhet
6. billigt
7. anses av operatören av det hemliga laboratoriet vara en engångsartikel
8. möjlighet att förklä sig som en vanlig hushållsartikel (t.ex. propantank etc.)

04v5OWayUE

Det kan finnas ett dopprör som underlättar påfyllningen. Det sträcker sig vanligtvis 4 tum ner från propanventilen och in i tanken. När tanken är ordentligt fylld öppnas en ventil så att gasen kan strömma upp genom dykröret. När vätskenivån i tanken når upp till dykrörets nivå börjar vätska rinna ut genom dykrörets öppning, vilket indikerar att tanken är full.

Tankar som används som HCl-generatorer har vanligtvis inte en korrekt klassad ventil installerad. De har ofta ett hemmagjort arrangemang av kopplingar i mässing, galvaniserad koppar och rostfritt stål. Ventiler av rostfritt stål kan vara klassade för HCl.
K1GB9sXW65
BPanR0dhYZ
XKr0vhxo9a

Standardventiler för propantankar har en tryckavlastningsventil som aktiveras vid ca 375 psi. Vid det trycket är den konstruerad för att automatiskt öppnas och sänka trycket i tanken.

Ytterligare typer av HCl-generatorer:
OcHU7kyXW6
EYIKbWvF9N
U32Sc4PXqb
HZpreavIMV
RR0ukKovOg

YIxniucv8O
DAtEN7X1xj
AqmnLc1Tt6

Kemi för HCl-generatorer:

H2SO4 (aq) + 2NaCl (s) ---> 2 HCl (g)+ Na2SO4 (s)
(svavelsyra + natriumklorid ---> vätekloridgas + natriumsulfat)

Denna reaktion genererar värme och tryck när HCl produceras. Värm upp innehållet i deras generator för att producera ytterligare HCl-gas efter att trycket har sjunkit och reaktionen nästan är avslutad. Högre temperaturer för alla gaser leder vanligtvis till högre tryck.

DkjRvlVTQf

Last edited by a moderator:

ch3wbacca

Don't buy from me
New Member
Reaction score
1
En del av det där är missvisande.

Bland annat... men till saken. Saltsyra producerar inte väteklorid när den blandas med natriumklorid. Natriumklorid är ett neutralt salt och reagerar inte med saltsyra.

Natriumklorid reagerar med svavelsyra för att producera väteklorid, men detta sker eftersom det är en dehydratiseringsreaktion. Det produceras en avsevärd mängd värme och därmed frigörs också ånga. Vilket är besvärligt för våra ändamål. Vi vill ha torr väteklorid.

Det finns en bättre metod. Om man droppar svavelsyra på saltsyra får man ganska torr väteklorid, och särskilt om man låter gasen passera genom ett torkrör eller en annan behållare med högkoncentrerad svavelsyra får man en mycket torr gas som lämpar sig för de flesta ändamål.

Min föredragna metod är kalciumklorid och saltsyra. Det är en långsammare och mindre våldsam reaktion. Mindre värme och mindre fukt genereras. Jag kan vanligtvis använda den som den är om jag är i en nypa, men om tid och cirucmstances tillåter passerar jag den också genom ett torkrör med antingen mer kalciumklorid eller behållare med svavelsyra, magnesiumsulfat har också använts för torkning men det finns bättre ändamål för det.

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Tack för kommentaren. Vi kommer att fixa det.

Last edited:

WillD

Expert
Reaction score
1,054
Det är ett skrivfel. Det handlade om interaktionen mellan muriatisk syra och en koncentrerad svavelsyra för att erhålla en torr gasformig väteklorid. Att använda denna metod utesluter problemet med hård fast fällning. Metoden med användning av kalciumklorid som källa och hur torken också är bra, vi överväger alla tillgängliga alternativ och indikerar definitivt det. Det finns bara en fråga, hur hanterar du kalciumsulfatsediment?

Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,078
Deals
1
Ett ämne för debatt tidigare var reaktionen av muriatisk syra och aluminium (folie) mitt intryck var aluminiumklorid är biprodukten och vätgas var huvudprodukten men sedan den konversationen här, har jag sett i en kemibok, påståendet att denna reaktion producerar HCl-gas. Om så är fallet har det fördelar. Kräver inte värme, mindre iögonfallande, mindre kaustiska kemikalier att hålla runt. De erbjöd inte någon mekanism eller balanserad ekvation, så vad är produkten av denna reaktion?

zaners

Don't buy from me
Resident
Reaction score
7
Måste det vara ren muriatisk syra?

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
162
@zaners, i syfte att skapa HCl-gas, nej.
@FritBuchner du har rätt, aluminiumklorid och vätgas produceras. Jag har också sett dessa påståenden och var tvungen att undersöka det själv, det nämns till och med i min favoritdemonstration "red p cook 101", jag förstår inte varför. I videon står det till exempel nödvändiga föremål: svavelsyra och bordssalt eller muriatisk syra och aluminiumfolie, vilket antyder att du skapar HCl-gasen på detta sätt. Kanske är det små mängder som produceras eller så kommer en kedjereaktion att inträffa om den lämnas i samma kärl?

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,078
Deals
1
Det krävs en stark bas för att avlägsna den där kloridjonen. NaOH,+ AlCl= aluminiumhydroxid (AlOH) och natriumklorid (NaCl)