@johanson @HIT MONKEY
jag var inte säker på vad "working up in the usual way" betydde. jag frågade chatgpt, så ta det med en nypa salt, men det här är vad jag fick:
I kemi är "upparbetat på vanligt sätt" en fras som ofta används i syntesprotokoll eller laboratorieprocedurer för att indikera att reaktionen eller processen ska avslutas eller avslutas enligt standard eller vanliga metoder. Det innebär att de efterföljande stegen för att isolera, rena eller analysera reaktionsprodukterna ska följa etablerade tekniker eller metoder som vanligtvis används för liknande reaktioner eller föreningar.
De specifika steg som ingår i "upparbetningen" av en reaktion kan variera beroende på faktorer som reaktionens art, den önskade produkten och egenskaperna hos utgångsmaterialen och reaktionsintermediärerna. Vanliga tekniker som används i upparbetningsprocessen kan dock omfatta följande
1. Släckning eller neutralisering av eventuella kvarvarande reagenser eller reaktionsbiprodukter.
2. Extrahering av den önskade produkten eller reaktionsblandningen med ett lämpligt lösningsmedel.
3. Tvätta eller rena det extraherade materialet för att avlägsna orenheter eller oönskade föreningar.
4. Torkning eller koncentrering av den renade produkten eller reaktionsblandningen.
5. Karakterisering av slutprodukten eller reaktionsblandningen med hjälp av analytiska tekniker som spektroskopi, kromatografi eller mikroskopi.
Sammantaget fungerar "bearbetas på vanligt sätt" som en kortfattad eller allmän instruktion för att ange att de efterföljande stegen i syntes- eller reaktionsprocessen ska utföras med hjälp av standardlaboratoriemetoder eller etablerade protokoll.
kanske gå tillbaka och läsa om syntesen? skicka hela saken om möjligt, det skulle göra saker mycket enklare ^^;