Effekten av tillskott av indol-3-laktat i djurmodeller för multipel skleros
Jag börjar från scratch med grundläggande kunskaper i buskmekanik.
Det finns inte mycket jag inte kan göra med tillräckligt med tid, men det är problemet med degenerativ sjukdom.
Som ni vet är det svårt att få information från läkare eller kemikalieleverantörer.
Jag vill leva.
Jag påstår inte att detta är av värde, men kanske kan du hjälpa mig att förstå mer.
Det bästa jag har hittills finns i uppgifterna på kemiska leverantörssidor:
Hur förbereder man stamlösningen?
Välj ett lämpligt lösningsmedel för att bereda den koncentrerade stamlösningen enligt experimentkraven. Information om löslighet finns på produktsidan på vår webbplats. För in vitro-experiment används ofta DMSO som lösningsmedel.
Stamlösningen späds sedan för att få en arbetslösning (t.ex. 1:1000-spädning i cellkulturmedium).
Här följer några rekommendationer för upplösning av produkten:
(1) Beräkna om koncentrationen i stamlösningen enligt följande formel: Faktisk koncentration (mg/mL) = Molekylvikt (g/mol) x Koncentration (mM) x 10-3
(2) Kontrollera om lösningsmedlet har förorenats, t.ex. absorberar DMSO fukt.
(3) Vissa föreningar är svåra att lösa upp på grund av sin struktur och sina kemiska egenskaper och kan kräva ytterligare blandning, t.ex. vortexning eller ultraljud. Vid behov kan uppvärmning av föreningen också hjälpa till i upplösningsprocessen. Men kom ihåg att inte värma upp föreningen högre än 45 ℃ för att förhindra att produkten ändras.
Hur förvarar jag produkten?
Förvara vid -20 ℃ eller -80 ℃ Aliquot stamlösning till rutinmässiga användningsvolymer och förvara vid -20 ℃ eller -80 ℃. Undvik upprepad frysning och upptining.
Hur förbereder man arbetslösningen?
(1) Beräkna den spädning som krävs med hjälp av vår spädningskalkylator.
(2) Tillsätt långsamt stamlösningen i lösningsmedlet tills önskad koncentration har uppnåtts.
Blanda genom vortexning eller upprepad pipettering.
(3) Om det förekommer utfällning i arbetslösningen, låt arbetslösningen stå i 10 minuter, vortexa eller pipettera blandningen och kontrollera sedan igen.
(4) Våra föreningar är mestadels fettlösliga. Utfällning kan förekomma vid utspädning med vattenhaltiga lösningsmedel såsom cellkulturmedium eller PBS En fullständig upplösning kan uppnås genom ultraljud.
Vad ska jag vara uppmärksam på för cellbaserade analyser?
DMSO används för att bereda stamlösningen i de flesta cellbaserade analyser. Stamlösningen späds i odlingsmediet för att bereda en arbetslösning. Se till att koncentrationen av DMSO är <=0,1 % för att undvika förgiftning av cellerna Vanligtvis är den negativa kontrollen i experimentet odlingsmediet med DMSO i samma koncentration.
Vad ska jag vara uppmärksam på för djurförsök?
(1) Våra föreningar är mestadels fettlösliga. Om DMSO används för att bereda stamlösningen och sedan späds ut för att bereda arbetslösningen för djurförsök, är det kanske inte möjligt att erhålla de doser som krävs. Istället behövs hydrotropiska medel, t.ex. natriumkarboximetylcellulosa (CMC-Na), Tween 80 eller glycerol.
För att t.ex. konvertera den dos som används för en mus (20 m/kg) till den dos som används för en kanin på 1,5 kg
Grupp A Djur: mus; Grupp B Djur: Kanin;
Omvandlingskoefficient:
0,37 Dosen som används i kaninen skulle vara 1,5 kg*(0,37*20 mg/kg) =11,1 mg.