Det röda p:et eller fosforinnehållet äter jod och hydriodic acid är produkten, tillsammans med (tror jag?) några saker som återvinns (hypo?), fosgengas och lite vatten?
Det är inte nödvändigt att tillverka meth om du redan har HI (hydriodic acid), men den återvinns och fortsätter att reagera med all jod tills den är slut. Det är därför du kan spara din röda p och använda den för några kockar innan den är inaktiv (eller så har jag fått höra). Jag har aldrig hört talas om att någon skulle kunna spara hypo för annan användning, så jag är inte säker på det. Det röda p filtreras vanligtvis ur lösningen efter reaktionen med EP/PSE och eventuellt kvarvarande jod neutraliseras med natriumtiosulfat innan det omvandlas till HCl.
Jag känner inte till den exakta mekanismen och känner inte för att leta efter den längre.... Jag har inte sett så mycket information om detta heller eftersom det är en "föråldrad" metod och ingen kan bry sig längre, så jag är inte exakt säker på om den röda p kommer att regenerera hydriodsyran efter att den har använts för att reducera EP / PSE eller in-situ eller om den bara kan användas för att reagera med jod för att göra hydriodsyra. Kanske kan någon som verkligen vet och kan förklara det göra oss en tjänst ...