- Language
- 🇷🇺
- Reaction score
- 38
Och så är det här inlägget utformat mer för nya användare. syftet med detta inlägg är att bli av med små misstag under beredningen av metylamin. om du redan vet allt och den här artikeln inte är ny för dig, vänligen lägg bara ett djärvt "Gilla" och du kan lägga till din erfarenhet i kommentarerna.
För beredning av vattenhaltigt metylamin, som du säkert redan vet, behöver du direkt metylaminhydroklorid, destillerat vatten, alkali - aka natriumhydroxid NaOH eller kaliumhydroxid KOH.
Låt oss börja min kära läsare. Jag kommer att ta beräkningar för 150 gram metylaminhydroklorid hcl
Beräkningar för att erhålla en lösning av metylamin från 150 gram metylaminhydroklorid:
1. Upplösning av alkali:
2. Tillsats av alkali till metylaminhydroklorid:
Tillsätt inte all alkali på en gång, eftersom detta kan orsaka en plötslig ökning av pH och förlust av metylamin.!!!!!!
Vi rekommenderar att du tillsätter alkali i små portioner (20-30 ml vardera) och rör om efter varje tillsats.
Övervaka lösningens pH-värde:
Använd en pH-mätare för att kontrollera lösningens pH-värde.
Erforderligt pH-värde:
För NaOH: 11-12
För KOH: 12-13
Tillsätt alkali tills önskat pH-värde har uppnåtts. Jag anser att detta steg är det viktigaste när man framställer vattenhaltigt metylamin.
100 g ren alkali (NaOH eller KOH) ska lösas i destillerat vatten.
Volym vatten:
Cirka 250-300 ml destillerat vatten krävs för att helt lösa upp 100 g alkali.
Den exakta vattenvolymen kan variera något beroende på vilken alkali som används och önskad koncentration av lösningen.
Omrörning:
Häll i lut och vatten i önskad behållare (i mitt fall en glasburk).
Rör om lösningen ordentligt tills luten är helt upplöst.
Du kan använda en magnetomrörare eller bara skaka kolven för hand.
KOM IHÅG OCH VAR FÖRSIKTIG: LUTEN KOMMER ATT VÄRMAS UPP NÄR DEN KOMMER I KONTAKT MED VATTEN. Du kan förbereda en behållare med kallt vatten i förväg genom att lägga is i den. vid stark uppvärmning, kyl ner i kallt vatten - detta är från min erfarenhet. Efter fullständig upplösning av luten i destillerat vatten, låt burken svalna till rumstemperatur, när den svalnar går du till det andra steget.
2. Tillsättning av alkali till metylaminhydroklorid:
Tillsätt inte all alkali på en gång, eftersom detta kan orsaka en plötslig ökning av pH och förlust av metylamin.!!!!!!
Vi rekommenderar att du tillsätter alkali i små portioner (20-30 ml vardera) och rör om efter varje tillsats.
Erforderligt pH-värde:
Tillsätt alkali tills önskat pH-värde har uppnåtts. Jag anser att detta steg är det viktigaste när man framställer vattenhaltigt metylamin.
3. Utfällning och filtrering:
När all mängd alkali har tillsatts och pH-värdet har nått målvärdet, låt lösningen sedimentera.
En fällning av natriumklorid (NaCl) kommer att falla till botten.
Filtrera lösningen genom ett filter (t.ex. ett vakuumfilter).
Skölj natriumkloridutfällningen med en liten mängd vatten för att avlägsna eventuella rester av metylamin - detta är valfritt.
NARRATERING.
150 g metylaminhydroklorid (CH₃NH₂HCl)
100 g alkali (NaOH) med 98% renhet
250 ml destillerat vatten
1. Beräkna den molära koncentrationen av metylaminhydroklorid:
Molmassa för CH₃NH₂HCl = 74,53 g/mol
Moler CH₃NH₂HCl = 150 g / 74,53 g/mol = 2,01 mol
2. Beräkna den molära koncentrationen av alkali:
NaOH:s molmassa = 40 g/mol
NaOH:s renhet = 98%.
Moler NaOH = (100 g * 0,98) / 40 g/mol = 2,45 mol
3. Bestäm lösningens volym:
Lösningens volym = 250 mL = 0,25 liter
4. Beräkna den molära koncentrationen av metylamin (CH₃NH₂):
I neutraliseringsreaktionen av metylaminhydroklorid (CH₃NH₂HCl) med en alkali (NaOH) bildas metylamin (CH₃NH₂) och vatten (H₂O):
CH₃NH₂HCl + NaOH → CH₃NH₂ + NaCl + H₂O
Av reaktionsekvationen framgår att 1 mol CH₃NH₂HCl producerar 1 mol CH₃NH₂.
Därför är den molära koncentrationen av CH₃NH₂ i lösningen:
[CH₃NH₂] = (2,01 mol CH₃NH₂HCl) / 0,25 L = 8,04 mol/L Beräkningarna är förmodligen inte helt korrekta, men de som har mer erfarenhet och kunskap får gärna delta i att korrigera beräkningarna.
Det är allt. Glöm inte att prenumerera och sätta ett fett som om det var användbart. Tack så mycket.
P/S Jag skulle vilja göra ett särskilt omnämnande och uttrycka min tacksamhet: @Marvin "Popcorn" Sutton och @WillD, och naturligtvis forumet: BBgate.com
För beredning av vattenhaltigt metylamin, som du säkert redan vet, behöver du direkt metylaminhydroklorid, destillerat vatten, alkali - aka natriumhydroxid NaOH eller kaliumhydroxid KOH.
Låt oss börja min kära läsare. Jag kommer att ta beräkningar för 150 gram metylaminhydroklorid hcl
Beräkningar för att erhålla en lösning av metylamin från 150 gram metylaminhydroklorid:
1. Upplösning av alkali:
2. Tillsats av alkali till metylaminhydroklorid:
Erforderligt pH-värde:
100 g ren alkali (NaOH eller KOH) ska lösas i destillerat vatten.
Volym vatten:
Cirka 250-300 ml destillerat vatten krävs för att helt lösa upp 100 g alkali.
Den exakta vattenvolymen kan variera något beroende på vilken alkali som används och önskad koncentration av lösningen.
Omrörning:
Häll i lut och vatten i önskad behållare (i mitt fall en glasburk).
Rör om lösningen ordentligt tills luten är helt upplöst.
Du kan använda en magnetomrörare eller bara skaka kolven för hand.
KOM IHÅG OCH VAR FÖRSIKTIG: LUTEN KOMMER ATT VÄRMAS UPP NÄR DEN KOMMER I KONTAKT MED VATTEN. Du kan förbereda en behållare med kallt vatten i förväg genom att lägga is i den. vid stark uppvärmning, kyl ner i kallt vatten - detta är från min erfarenhet. Efter fullständig upplösning av luten i destillerat vatten, låt burken svalna till rumstemperatur, när den svalnar går du till det andra steget.
2. Tillsättning av alkali till metylaminhydroklorid:
Erforderligt pH-värde:
3. Utfällning och filtrering:
När all mängd alkali har tillsatts och pH-värdet har nått målvärdet, låt lösningen sedimentera.
En fällning av natriumklorid (NaCl) kommer att falla till botten.
Filtrera lösningen genom ett filter (t.ex. ett vakuumfilter).
Skölj natriumkloridutfällningen med en liten mängd vatten för att avlägsna eventuella rester av metylamin - detta är valfritt.
NARRATERING.
150 g metylaminhydroklorid (CH₃NH₂HCl)
100 g alkali (NaOH) med 98% renhet
250 ml destillerat vatten
1. Beräkna den molära koncentrationen av metylaminhydroklorid:
Molmassa för CH₃NH₂HCl = 74,53 g/mol
Moler CH₃NH₂HCl = 150 g / 74,53 g/mol = 2,01 mol
2. Beräkna den molära koncentrationen av alkali:
NaOH:s molmassa = 40 g/mol
NaOH:s renhet = 98%.
Moler NaOH = (100 g * 0,98) / 40 g/mol = 2,45 mol
3. Bestäm lösningens volym:
Lösningens volym = 250 mL = 0,25 liter
4. Beräkna den molära koncentrationen av metylamin (CH₃NH₂):
I neutraliseringsreaktionen av metylaminhydroklorid (CH₃NH₂HCl) med en alkali (NaOH) bildas metylamin (CH₃NH₂) och vatten (H₂O):
CH₃NH₂HCl + NaOH → CH₃NH₂ + NaCl + H₂O
Av reaktionsekvationen framgår att 1 mol CH₃NH₂HCl producerar 1 mol CH₃NH₂.
Därför är den molära koncentrationen av CH₃NH₂ i lösningen:
[CH₃NH₂] = (2,01 mol CH₃NH₂HCl) / 0,25 L = 8,04 mol/L Beräkningarna är förmodligen inte helt korrekta, men de som har mer erfarenhet och kunskap får gärna delta i att korrigera beräkningarna.
Det är allt. Glöm inte att prenumerera och sätta ett fett som om det var användbart. Tack så mycket.
P/S Jag skulle vilja göra ett särskilt omnämnande och uttrycka min tacksamhet: @Marvin "Popcorn" Sutton och @WillD, och naturligtvis forumet: BBgate.com