Syntes av metylfenidat (Ritalin)

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Inledning
GQo7x41CKB

Metylfenidat (Ritalin; Concerta) syntesmetod kan läras i detta ämne. Det är det enklaste sättet att producera denna substans som inte kräver någon utarbetad glasvaror, utrustning och speciella förhållanden som högt tryck, inert atmosfär eller extremt låga eller höga temperaturer. Det svåraste problemet med denna syntes är sällsynta prekursorer såsom 1-fenyl-2- (piperidin-1-yl) etanon-1,2-dion. Ändå kan du köpa dem i specialbutiker.

Fyra isomerer av metylfenidat är möjliga, eftersom molekylen har två kirala centra. Ett par threo-isomerer och ett par erytro särskiljs, från vilka främst d-threo-metylfenidat uppvisar de farmakologiskt önskade effekterna. Erythro-diastereomererna är pressoraminer, en egenskap som inte delas med threo-diastereomererna. När läkemedlet först introducerades såldes det som en 4:1 blandning av erytro- och treo-diastereomerer, men det omformulerades senare till att endast innehålla treo-diastereomerer. "TMP" avser en treo-produkt som inte innehåller några erytro-diastereomerer, dvs. (±)-treo-metylfenidat. Eftersom treo isomererna är energetiskt gynnade är det lätt att epimerisera ut någon av de oönskade erytro isomererna.
Detläkemedel som endast innehåller dextrorotatorisk metylfenidat kallas ibland d-TMP, även om detta namn endast sällan används, och det är mycket vanligare att det kallas dexmetylfenidat, d-MPH eller d-treometylfenidat.

Utrustning och glasvaror.

Reagenser.

  • 1-Fenyl-2-(piperidin-1-yl)etan-1,2-dion;
  • p-Toluensulfonhydrazid;
  • Vattenfri saltsyragas (HCl);
  • Dietyleter (Et2O);
  • Etanol (EtOH);
  • Toluen;
  • Kalium-tert-butoxid;
  • Tert-butanol;
  • Destillerat vatten (H2O);
  • Natriumklorid (NaCl);
  • Etylacetat (EtOAc);
  • Magnesiumsulfat (MgSO4);
  • Metanol (MeOH).
BauT8IGezO

Metylfenidathydroklorid [Methyl phenyl(piperidin-2-yl)acetate hydrochloride]
Kokpunkt: 327,6 °C vid 760 mm Hg;
Smältpunkt: 224-226 °C;
Molekylvikt: 269,767 g/mol;
Densitet: 1,1±0,1 g/mL (20 °C);
CAS-nummer: 298-59-9.

Procedurer

Steg 1: Till en lösning av 1-fenyl-2-(piperidin-1-yl)etan-1,2-dion ( 1 ) i dimetoxietan tillsattes p-toluensulfonhydrazid ( 2 ) (1,1 ekvivalent) vid rumstemperatur. Lösningen kyldes till 0 °C och vattenfri HCl-gas bubblade genom lösningen under 30 sekunder. Reaktionsblandningen återflödades försiktigt under 3-12 timmar med återflödeskondensor (vilket bestämdes genom övervakning med TLC). Lösningen kyldes först till rumstemperatur varvid en fällning bildades och kyldes sedan ytterligare till 0 °C. Dietyleter tillsattes för att framkalla mer kristallisation. Utfällningen samlades upp genom filtrering, tvättades med kall eter och fick därefter lufttorka för att ge ren tosylhydrazon ( 3). Tosylhydrazonen omkristalliserades i eter:etanol (3:1) för att ge nålliknande kristaller av (3) (80%): Smältpunkt: 191 °C.
JwHpUZ9W86
Steg 2: Till en lösning av tosylhydrazon ( 3) i toluen tillsattes en 1 M lösning av kalium-tert-butoxid i tertbutanol (1,1 ekvivalent) droppvis vid rumstemperatur. Blandningen upphettades till återflöde och övervakades både genom tunnskiktskromatografi (TLC) och genom reaktionsblandningens färg. Den ursprungligen gula lösningen blir ljusorange när diazoföreningen bildas. Efter 30 minuters återflöde återgår lösningen till en gul färg och TLC visade inget startmaterial. Reaktionsblandningen tvättas med vatten (2 gånger) och tvättas sedan med saltlösning. De vattenhaltiga delarna kombineras och extraheras med etylacetat. De organiska extrakten kombinerades, torkades över MgSO4, filtrerades och indunstades. Den resulterande oljan eller halvfasta substansen renades genom flash-kolonnkromatografi. Ytterligare rening genom omkristallisering från eter gav en enda diastereomer som vita kristaller av (4) (60%; threo:erythro 6:1): Smältpunkt: 87 °C.
RXGynfEe8i
Steg 3: Till en lösning av B-laktam ( 4) i MeOH vid 0 °C bubblades vattenfri HCl-gas försiktigt genom lösningen under cirka fem minuter. Reaktionsblandningen fick omröras vid rumstemperatur i 1-5 timmar (tills allt utgångsmaterial hade försvunnit genom TLC). Lösningsmedlet indunstades och det resulterande fasta ämnet triturerades med eter. Det offwhite fasta ämnet samlades upp genom filtrering och tvättades med eter för att ge ett aminsalt. Detta omkristalliserades iMeOH-ether för att ge vita kristaller av (5) (86%); smältpunkt: 206 °C.
3xrAtMz0y2
 
Last edited:

BakingBad

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 18, 2022
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Mycket intressant ämne.
Känner du till ett sätt att syntetisera
  • 1-Fenyl-2-(piperidin-1-yl)etanon-1,2-dion; (etan istället för etanon?)
 
Last edited:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ja, tack för anteckningen!
1-(fenylglyoxylyl)piperidin
Metylfenylglyoxylat (12,5 kg, 76,1 mol, 1 eq) tillsattes droppvis till en omrörd blandning av piperidin (19,45 kg, 228 mol, 3 eq) och metanol (5,0 L) under 3,5 h för att hålla temperaturen vid 45-55 °C). Blandningen omrördes vid samma temperatur i 30 minuter och förvarades över natten vid +4 °C. Det utfällda fasta ämnet filtrerades bort, tvättades på filtret med kall metanol (5 L) och torkades under reducerat tryck till en konstant vikt för att ge 15,90 kg (utbyte 96%) 1-(fenylglyoxylyl)piperidin med 99,9% renhet genom GC.
1IkfJqpvcY
 
Last edited by a moderator:

Chefy77

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 16, 2023
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
hej du gör 4f eller något stinger
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
Någon gav mig en gul vätska och sa att det är metylfenidatbas.
Vet någon hur man kristalliserar?
 

Attachments

  • grw5vUMq7I.jpg
    grw5vUMq7I.jpg
    3 MB · Views: 453

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
Hur gör vi det här?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Är det en ren fri bas eller en lösning i ett lösningsmedel?
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
jag tror pur free bas.
lite tjock olja
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
När den blandas med etanol klumpar den omedelbart ihop sig till en geléartad massa. blandar sig nästan inte med etanol
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Det betyder att du måste tillsätta en liten mängd eter till fasta kristaller med spår av olja för att få en mer kristallin produkt. Jag tror att du har något annat eftersom metylfenidat är fast vid rumstemperatur. Du måste klargöra vad du har.
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
fortfarande försöker jag detta, det är inte längre gröt, utan kornigt, ser jag när jag rör om det.
rörde om länge med etanol och droppade H2SO4
 

Attachments

  • Y7RbO0LoqJ.jpg
    Y7RbO0LoqJ.jpg
    2.4 MB · Views: 413
  • xQbVnv0PiW.MOV
    732.8 KB · Views: 0

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Har du nått pH 5,5-6, eller hur? Hur har du mätt mängden H2SO4?
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
ja

Jag gjorde det på känsla, precis som med amph base
 

ossi

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 15, 2022
Messages
69
Reaction score
29
Points
18
😁 Jag visste inte hur mycket syra jag skulle droppa så jag gick bara på känsla
 

cokemuffin

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 11, 2022
Messages
66
Reaction score
27
Points
18
Skulle man få andra estrar av ritalininsyra om man gjorde det sista steget i andra lösningsmedel (IPA = isopropylfenidat, EtOH = etylfenidat etc.)?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hej, ja, det kommer du att göra.
 
View previous replies…

cokemuffin

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 11, 2022
Messages
66
Reaction score
27
Points
18
Kan du också göra det med en ritalinsyraester? Jag skulle anta att du som ett exempel bara kunde hydrolysera metylfenidat HCl med NaOH i ipa för att få natriumsaltet av ritalinsyra, sedan bara tillsätta saltsyra till lösningen för att få isopropylfenidat HCl, mätta lösningen med NaCl för att driva IPH ur vattnet och låta lösningen bilda två lager, sedan dekantera det översta lagret och låt IPH kristallisera från det (låt lösningsmedlet avdunsta). Men det är bara ett antagande, så skulle det fungera?
 

Chefy77

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 16, 2023
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Åh, jag är ledsen att den kommentaren var avsedd för dig. Har du någonsin gjort 4f?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hej. NaOH i IPA kommer helt att förstöra din ritalin * HCl. Du kan få ritalin freebase genom vattenhaltig NaOH och sedan utföra förestring.
 

Chefy77

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 16, 2023
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Fan jag bor på 4f aldrig provat ritalin tho hört att det var liknande
 
Top